Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarschuwing voor olielamp met staande voet


Vempain

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden had ik een olielamp op staande voet aangeschaft en vandaag was het een mooie avond om deze uit te testen.

Dit verliep niet geheel volgens plan.

Het lont brandde goed maar op een gegeven moment ging er ook een vlam branden in het gedeelte wat net boven de stelschroef van het lont zit.

Heb zelf niet veel ervaring met petroleumlampen en weet ook niet alle technische benamingen :o

Hierbij werd het tankje waar de petroleum in zit ook erg heet en begon de gehele lamp ook flink te roken!

Zelfs door het vuldopje heen kwam er behoorlijk wat rook uit dus heb hem nadat hij uit en afgekoeld was gelijk weer terug op z'n plek gezet.

Andere ervaringen met precies dezelfde lampen zijn van @Raycoupe dat de glazen niet diep genoeg in de lamp gaan waardoor ze kapot klappen door verhitting van het glas.

Het is dus niet verstandig om dit soort modellen op te slaan om later te gebruiken wanneer het nodig is omdat ze te onvoorspelbaar en gevaarlijk zijn.

De lamp op de foto is van Raycoupe (dank je dat ik deze mocht gebruiken aangezien deze foto duidelijker is :))maar hier hebben we precies dezelfde model.

 

 

sorry @Nonkel Jones

ik las je draadje pas na aanschaf van deze petroleumlamp :o Anders had ik deze ook nooit aangeschaft.

http://preppers.nl/forum/threads/3655-Review-Grootmoeders-prep-verlichting?highlight=Olielamp

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hahaha, dat draadje had ik ook gemist, is van precies de dag dat ik me aangemeld had op dit forum. Dus ook zo'n Teheran lamp hiero, niets dan ellende zo'n ding hij lekt inmiddels ook. ;)

 

Aan het 'vakwerk' had ik moeten zien dat het ding door een lepralijder zonder handen gemaakt was. :p

 

Mooi speurwerk @Vempain dat je dat draadje gevonden hebt.

 

Nu zoek ik nog een goede 15 ligne matador type lamp, want heb er dus nog tien lonten voor liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain @Raycoupe Vempain bedankt voor je waarschuwing , ik heb ook een olielamp met een matador brander (maar niet op een voet dat vind ik link)

en deze soort branders zijn al heel oud en veel gebruikt dat ik kan me niet kan voorstellen dat de fout in die brander zit ?

Wat ik me wel kan voorstellen is dat iemand daar een lamp bij gemaakt heeft

en blijkbaar er ergens in de constructie een fout zit waarbij er teveel warmte ontstaat in het branderdeel /oliereservoir

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste olielampen van ons hebben glas als reservoir, wit groen of geel glas. We hebben er eentje uit Frankrijk op staande voet ontslagen, deze was gemaakt van donker grijs mat metaal en had heel raar lont gedrag waardoor de vlam of te groot of te klein werd. Er zijn ook Chinese stormlampen van Xenos die olie lekken, ook daar moe je mee oppassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nature: Als je eenmaal een efficiente olielamp hebt gehad, wil je niet anders meer. :)

Zo'n simpele geeft weinig licht en verbrand behoorlijk 'vuil'. Met één goede kosmos of matador brander zet je de hele kamer in 't licht.

 

Tot de intrede van de elektriciteit was er echt een wedloop onder fabrikanten om een zo zuinig mogelijke lamp te maken die zoveel mogelijk wit licht gaf. Je wilt zo min mogelijk van je geprepte brandstofvoorraad gebruiken.

Ook geven ze nog behoorlijk warmte af, zodat je niet snel een kachel nodig bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...