Pathfinder Geplaatst: 29 november 2013 Delen Geplaatst: 29 november 2013 Mooi, dan mag je het boek lezen waar ik mee bezig was, bij je margarinekaars. Ik wel hem overigens wel terug hebben, jij hebt er toch niks aan... Heb jij dat boek écht in huis? Mag ik hem van je lenen? Op erewoord retour, uiteraard. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
carpin Geplaatst: 30 november 2013 Delen Geplaatst: 30 november 2013 Daar heb ik een hele stapel van liggen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
xxmarijnw Geplaatst: 30 november 2013 Auteur Delen Geplaatst: 30 november 2013 @Communicator @Raycoupe @frank1964 @xxmarijnw dit werkt gewoon hoor en er is niets nieuws onder de zon sterker nog het is één van de oudste methode om licht en warmte te maken namelijk een zogenaamde Fatlamp '' vetlamp '' men nam van een geslacht dier het vlees met vet en kookte dit eraf (zoals wij reuzel maken) of zoals de Inuit deden gewoon het blubber (vet van een zeedier (walvis zeerob zeehond ed) dit vet werd in een ondiepe schaal gelegd(vaak uit speksteen gesneden) en voorzien van een ''pit'' meestal mos of pluis van een lisdodde ed Wij gebruiken zoiets als lamp maar de Inuits gebruikte hem ook voor warmte in een hut of om op te koken en de lengte van het deel van je pit bepaalde hoeveel licht /warmte je krijgt maar het beste voor dit soort lampen is een ondiepe schaal waar je vet in legt Nu is margarine nu niet bepaald geschikt hiervoor wil je zo'n nood lamp maken dan kun je beter reuzel (varkensvet) of rundvet (het bekende ossewit van de frietjes ) nemen en dit in een ondiepe schaal doen en aan één of twee kanten de lont erin laten liggen . een alternatief hiervoor is ook een olie lamp van een plantaardige olie (olijf of zonnebloem ed) deze kun je wel in een jampot doen en de lont dmv een stukje draad rechtop laten staan maar ook hier de olie zal niet echt op gezogen worden dus de lont moet vlakbij de olie zijn een methode die ook wel wordt gedaan is de olie in een glazen ( jam ed )pot olie erin en dan een klein plat stukje kurk of hout snijden met in het midden een gaatje waar het lontje door kan en op de bovenkant doe je een stukje aluminium folie zodat het kurk of hout niet gaat branden . ik hoop dat dit wat licht heeft geworpen op het branden van vet gr will Handig, Zeer handig Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.