Noach Geplaatst: 18 juli 2013 Delen Geplaatst: 18 juli 2013 In het Westland staan bij kassen enorme tanks, waarin restwarmte wordt opgeslagen. (is mij verteld.) Dit bracht mij op de volgende vraag. Hoe kan je warmte, die je opwekt met bijv. je woodstove, rocketstove of wat dan ook, opslaan om het te gebruiken. Wat voor 'n out-of-the-box ideeën hebben jullie? En wat kun je er vervolgens mee? (moet wel een beetje zoden aan de dijk zetten). Noach Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Heksenboot Geplaatst: 18 juli 2013 Delen Geplaatst: 18 juli 2013 Massa: Water - Aarde - Leem - Beton - Steen Phase Change Materials Paraffine b.v. http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/pcm.htm Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
lewieke Geplaatst: 18 juli 2013 Delen Geplaatst: 18 juli 2013 Gewoon je waterboiler mee verwarmen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Cat Weasel Geplaatst: 18 juli 2013 Delen Geplaatst: 18 juli 2013 opslaan in massa. Gewoonlijk water of steen. In Duitsland zijn er zo wel meer systemen waar een enorme centrale boiler gevoed wordt door een aantal warmtebronnen. Waar je dan vervolgens radiatoren enz... op kunt aansluiten. Ook al voorbeelden gezien waar een enorme centrale tank in het huis staat, of een waterzak in de kelderruimte. En het grondoven principe, waar je steen opwarmt. Ik heb over de twee systemen nagedacht, en ik ben gegaan voor een speksteenkachel. Omdat het de meest low tech oplossing was. Je warmt dus gewoon een blok (spek)steen op, en dat straalt nog uren lang na. Zuinig, onopvallend te stoken, en je moet er niet constant voor thuis zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 19 juli 2013 Delen Geplaatst: 19 juli 2013 een hele simpele manier is inderdaad warmte ergens in opslaan een mooi voorbeeld daarvan is de mass rocket stove http://midwestpermaculture.com/2012/01/thermal-mass-rocket-stoves-on-our-minds/ maar als men het heeft over '' restwarmte terugwinnen '' bedoelen ze meestal l met een warmtepomp . gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.