Freddy Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Hallo, Schiet me net wat te binnen. Zelf ben ik nog niet zo ver, maar laat zeggen dat je een mooi aantal kasten/schappen vol met eten in je huis hebt staan, bijvoorbeeld in een omgebouwde logeerkamer. Krijg je dan geen problemen met het enorme gewicht? De vloer is natuurlijk gebouwd op een bepaald gewicht, als je daar overheen gaat dan loop je het risico dat je voedsel opeens in je woonkamer ligt, of erger. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 ''Om te bepalen of een bouwconstructie sterk genoeg is voor het weerstaan van bepaalde krachten moet voor betonconstructies de NEN 6720 worden gehanteerd. Voor vloeren is een aantal specifieke bepalingen in NEN 6725 opgenomen.'' Je zult even moeten kijken naar je woning, is het een houten vloer of betonnen vloer? Is het nieuwbouw of bestaande bouw (bestaande bouw heeft vaak lagere kwaliteitseisen waardoor deze minder te belasten zijn). Ik kan je adviseren om ff in de NEN 6720,6725 maar ook 6702 te kijken om te zien wat de maximale belasting mag zijn. Indien je hier niet uit komt (het is soms best ingewikkelde tekst net als het lezen van wetten) zou ik een professional vragen zoals een constructeur. Je zou daarbij kunnen aangeven dat je er over nadenkt om een groot aquarium te plaatsen. Op forums van aquarium liefhebbers zou je ook veel informatie kunnen vandaan halen met betrekking tot de draagkracht van de vloer. Als een soortgelijke woning een bepaald aquarium van bv 1500liter=1500kg kan dragen op slechts een paar m2 dan kan je zelf wel inschatten dat je voorraad daar niet snel overheen komt . Wat ik op aquarium forums als MINIMALE belasting heb kunnen vinden is 150-175kg per vierkante meter. Dit is dan ook echt het minimum en je vloer zou veel meer moeten kunnen dragen dan dat... Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen en als je een concreet antwoord hebt kunnen vinden horen we het graag Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Bedankt KunfuFox. persoonlijk heb ik dat probleem niet, heb het verdeeld door mijn huis, maar heb wel 2 ( grote) aquaria boven staan Had er nooit zo bij stilgestaan, maar begrijp dat het wel moet kunnen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Tja als je kijkt na een aquarium vol met water of een stelling met 'loze' ruimte tussen blikken en pakken, plus je pakt het een beetje slim aan en verdeeld de blikken/pakken/zakken waardoor je het gewicht verdeeld dan moet het makkelijk kunnen een stelling voor je voorraad. Maar als je twijfelt kan je altijd de woningbouw/aannemer of constructeur raadplegen natuurlijk. Je hoeft niet gelijk over preppen te beginnen maar het feit dat je een kluis of aquarium wenst te plaatsen is toch al doodnormaal? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Iemand die een flink aquarium plaatst, is voor mij meteen een heel goede prepper. De vraag is natuurlijk of hij dat zelf door heeft. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
J.I. nurse Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Iemand die een flink aquarium plaatst, is voor mij meteen een heel goede prepper. De vraag is natuurlijk of hij dat zelf door heeft. Wake up call;) Nee nooit aan gedacht, wel een goede tip! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Iemand die een flink aquarium plaatst, is voor mij meteen een heel goede prepper. De vraag is natuurlijk of hij dat zelf door heeft. Wat denk je zelf Bert Boven 2, beneden 1, gezamelijk 1500 liter water. Daar was idd al over nagedacht. Sterker nog, de filterpomp kan gevuld worden met zeoliet en actieve kool, raad eens wat ik dan heb Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Kungfufox Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Wat denk je zelf Bert Boven 2, beneden 1, gezamelijk 1500 liter water. Daar was idd al over nagedacht. Sterker nog, de filterpomp kan gevuld worden met zeoliet en actieve kool, raad eens wat ik dan heb Aquaponics?Waterfilter? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Dick Berts Geplaatst: 21 augustus 2012 Delen Geplaatst: 21 augustus 2012 Goud! Een flinke portie vis! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
frank1964 Geplaatst: 22 augustus 2012 Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 Goud! Een flinke portie vis! Inderdaad, vis, maar ook mogelijkheid tot planten kweken binnenshuis, watervoorraad en waterfilters. Zijn jullie bekend met Zeoliet als materiaal voor waterfilters trouwens? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 22 augustus 2012 Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 voor de gene die het in de kelder of in een voorraadkast op de begane grond hebben geld het gelukkig niet, boven heb ik een houtenvloer daar hoef ik geen 3 ton blikvoer te zetten Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Freddy Geplaatst: 22 augustus 2012 Auteur Delen Geplaatst: 22 augustus 2012 Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat je toch aardig wat gewicht moet hebben opgestapeld voordat je er aan zit. Zal zeker wel even navragen wanneer ik een ander huis koop (nu zit ik overal op begane grond) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.