Ga naar inhoud
GENEGEERD

Houten keukengerei


chrisprep

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@deerhunter, je zou het zeggen ja. Maar er is een klein woodlore grapje om dat tegen te gaan.

Ten eerste gebruik je oud hout, hiermee bedoel ik van een volwassen boom. Aangezien je met de binnenste lagen werk zitten deze compacter op elkaar. Spinthout (de buitenkant) heeft dikkere lagen.

Ten tweede, je snijd "net niet" de uiteindelijke vorm. En laat je snijwerk op een niet verwarmde plaats drogen (schuur, kelder, onder de tuintafel) in een bijna gesloten plastic zak gevuld met de snij-krullen die je verwijderd hebt.

Aangezien het dikke hout wil uitdampen in die zak, zal het hout zijn vocht afgeven naar de krullen, die het weer laten verdampen en het hout neemt het weer op.

 

Neem je droog hout, dan is het gevaar dat je halverwege je snijwerk een krimpscheur, of jaarscheur tegen komt.

Aangezien ik met een kuksa ongeveer tot van begin tot eind een 3 uur bezig ben is dit jammer uiteraard.

 

En heb je voor dit alles geen geduld, Bushmaster is bijvoorbeeld zo. Dan snijd je de vorm in een keer uit, schuurt het direct, en doordrenk het met melamine. Hierdoor seal je gelijk de houtnerven. Maar dit vergt ook ervaring.

Afwerken van snijwerk doe ik met olijfolie, of lijnzaadolie.

 

O, en al doe ik al jaren bush en woodcraft. Ook ik heb al heel, heel, heel veel hout zien scheuren.

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
@deerhunter

Aangezien ik met een kuksa ongeveer tot van begin tot eind een 3 uur bezig ben is dit jammer uiteraard.

 

Ja, en ik ben een hele dag aan het kl..tviolen (8uur of zo) en dan heb ik nog niets.

Elke keer verbaas ik me over het feit dat jij zo snel klaar bent.

Mijn resultaat, aanmaakhout....

418432_260720023998090_100001802848772_603255_906711678_n.jpg.80574b13f06ea3921c8147c204325623.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie en @Busmaster: Hebben jullie al geprobeerd om gedroogd hout, dus echt minimaal een jaar oud, een maandje of drie in olijf olie te leggen? (Tja, elk nadeel heeft z'n voordeel, zegt een of ander debiele voetballer, 't is maar of je de tijd hebt hiervoor) Je handen worden er prachtig zacht van, je mes goed geolied, snijd wat zwaar, maar precies, je mes wordt er niet bot en scheuren. :confused: Ok, je kijkt vooraf natuurlijk hoe het stuk hout, structureel in elkaar zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Riesie en @Busmaster: Hebben jullie al geprobeerd om gedroogd hout, dus echt minimaal een jaar oud, een maandje of drie in olijf olie te leggen? (Tja, elk nadeel heeft z'n voordeel, zegt een of ander debiele voetballer, 't is maar of je de tijd hebt hiervoor) Je handen worden er prachtig zacht van, je mes goed geolied, snijd wat zwaar, maar precies, je mes wordt er niet bot en scheuren. :confused: Ok, je kijkt vooraf natuurlijk hoe het stuk hout, structureel in elkaar zit.

 

Bij een lepel totaal geen probleem, maar een gemiddeld Kuksa heeft bij mij al een bowldiepte van 5 cm. En door het hout heen kijken lukt echt niet hoor Ray.

En mijn hout wat ik gebruik is meestal seizoen gedroogd, heb altijd een ruime hoeveelheid berk liggen (ook om op te stoken).

Dompelen doe ik altijd, ooits eens een 15 liter olijfolie meegenomen uit Spanje. Lepels staan er een dag in. Kuksa of schenknap toch al snel meerdere dagen.

 

Het zwaar snijden valt mee hoor, hangt echt van de snijhoek van je lepelmessen af. Dacht vroeger ook altijd dat een ander reuzesterk was, bleek gewoon dat ik met totaal de verkeerde snijhoek mijn houtmessen had aangezet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
@Riesie: Jij weet ook alles al ;) 'k Heb jammer genoeg geen lepelmes meer.

 

Mijn maat weet niet alles hoor Ray, wel veel, verklaard ook die dikke kortgeschoren kop van hem, met die ...vriendelijke blik (sorry @Riesie lol).

 

Nee even serieus, hij geeft ook wel eens (zei het zeer bescheiden) trainingen in woodcraft en slijpen van houtmessen en gewone messen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bushmaster: Ik ben een beetje een manusje van alles en de meeste skills heb ik al jaren (sinds ik aan de carriere begon) niet meer geoefend. Eigenlijk moet ik juist vandaag het bos in, nu de omstandigheden niet ideaal zijn, gelukkig heb ik straks een afspraak/dus goed excuus. :eek:

 

'k Merk aan de reacties van @Riesie dat 'ie z'n skills wel scherp houdt!

 

Over een kleine twee weken ga 'k met @Heksenboot met onze firesteels en tampons spelen en kijken of de Veluwe wil branden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn maat weet niet alles hoor Ray, wel veel, verklaard ook die dikke kortgeschoren kop van hem, met die ...vriendelijke blik (sorry @Riesie lol).

 

Nee even serieus, hij geeft ook wel eens (zei het zeer bescheiden) trainingen in woodcraft en slijpen van houtmessen en gewone messen.

 

Al die eer, je bent te goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bushmaster
@Bushmaster: Ik ben een beetje een manusje van alles en de meeste skills heb ik al jaren (sinds ik aan de carriere begon) niet meer geoefend. Eigenlijk moet ik juist vandaag het bos in, nu de omstandigheden niet ideaal zijn, gelukkig heb ik straks een afspraak/dus goed excuus. :eek:

 

'k Merk aan de reacties van @Riesie dat 'ie z'n skills wel scherp houdt!

 

Over een kleine twee weken ga 'k met @Heksenboot met onze firesteels en tampons spelen en kijken of de Veluwe wil branden. ;)

 

Ries mengt beter met meute's, ben meer een loner. En ik denk niet dat het snel zal veranderen.

Heeft een hoop met vertrouwen te maken Ray, sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bushmaster: 'k Snap je sorry niet, sorry ;)

 

Waarom verontschuldig je jezelf? 'k Heb je toch geen vriendschapsverzoek gestuurd?

 

Ben het helemaal eens met vertrouwen, ben zelf, door ervaring met mensen, een loner. 'k Kom inmiddels weer uit de kast. :D

 

Een van de meest belangrijke keerpunten in mijn leven was, dat ik de vertrouwens kwestie weer omdraaide.

 

Ipv dat mensen eerst het vertrouwen moesten winnen, ben ik het weer gaan geven (met gezond verstand uiteraard!!!!), totdat het geschaadt wordt, dan lig je eruit. Punt.

 

't Voordeel hiervan is, dat nieuwe contacten geen jaren en jaren van opbouw vereisen, je leert je pappenheimers wel kennen. 't Nadeel is wel, dat je af en toe in vertrouwen geschaad wordt, wat geleend geld verliest, of dingen die gejat worden, maar dat neem ik tegenwoordig op de koop toe, maar blijf wel m'n gezond verstand en "'k Kijk vaak liever de kat uit de boom" gebruiken. Als mensen je willen oplichten voor paar tientjes, je vertrouwen schaden met vertrouwelijkheden op straat te gooien, ach, weet ik wat voor vlees ik in de kuip heb.

 

Die paar euro's of die bepaald vertrouwelijkheden, zijn met zorg uitgekozen. Leergeld, noem ik dat.

 

Ik weet dat het bij jou diep zit (zelfs online forumvriendjes ben je voorzichtig mee), wil hier niet de psycholoog uithangen, maar dit is mijn eigen ervaring.

 

Negeer mijn post, als je het onzin vind, of pm als ik je ergens op de tenen trap en of verduidelijking wenst ('k ben niet altijd even goed in m'n gedachten in schrift weer te geven).. openbaar ga ik liever niet verder over op dit specifieke, persoonlijke onderwerp in.

 

PS,

De afspraak ging niet door, hij belde op dat z'n middagdutje was uitgelopen, 'k heb 'm vrijgegeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ries mengt beter met meute's, ben meer een loner. En ik denk niet dat het snel zal veranderen.

Heeft een hoop met vertrouwen te maken Ray, sorry.

 

Hey @Bushmaster, er zitten ook van die geconditioneerde oud mariniers op dit forum, zijn niet allemaal van de wandelclub leden net als ik.

Weet uiteraard niet of die ook komen, heb je gelijk een klik. Spreek je daar nog wel over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...