Ga naar inhoud
GENEGEERD

Je eigen champignons kweken


Diamantje

Aanbevolen berichten

Mijn bak is een 7L bak. Wat voor merk weet ik niet meer, bon al weggefl..... en aan de piepschuimen bak kan ik het niet zien en op de site waar ik het gekocht heb, staat ie niet meer. Héééé dat is ook toevallig? Not. Het was waarschijnlijk einde productielijn of zo. Of oude lading.

 

Ligt jouw onderlaag helemaal verdeeld in je bak of kun je ruim je vinger tussen de rand van dat mestspul doen? Ik krijg bij die van mij het idee dat ik een uitgedroogde vierkante klont stropaardenmest heb en ik kan ruim 2 vingers tussen de vierkante klont en het piepschuim steken aan 1 kant. Net alsof het ingedroogd is. Afijn vandaag zag ik 1 witte draad wat ik echt onder mycelium versta. Het sal wel reg kommen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 85
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Geen idee hoeveel liter die bak heeft. Maar de piepschuimenbak is mooi opgevuld. Ruimte ertussen duidt op uitgedroogd.

 

Yep dat vermoedde ik al. Dát en het feit dat het nu niet meer op hun site staat, daar haal ik uit dat het oude meuk is. Ik had al geklaagd, ik ga er nu maar weer een mailtje aan wagen. Het is maar een tientje (nog niet eens) maar dat is gewoon niet netjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Don't trust the hope, it has forsaken this country. (Lotr) Of moet ik zeggen it has forsaken my mushrooms.

 

Maarrrr hiephiephoera, doe ik net de doos open zitten er ineens 3 vette witte dikke in! Echt al een cubieke cm maar dan rond. Alleen lijkt het net alsof ze op de kop staan. De basis is veel boller en dikker dan wat er bovenop staat.

 

Verder meer witte speldenknopjes aan de horizon, dus wie weet. Eindelijk wordt het leuk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En vanmorgen staan er ineens vier echt beginnende paddenstoelen. Gisteren waren ze bol van onderen en minder bol van boven, nu zijn het echt al jonge paddenstoeltjes. Totaal een cm of 2 hoog, groeien razendsnel nu! Ik houd ze wel op 25 graden en niet op 18 graden omdat de andere kleine knopjes zich nog moeten ontwikkelen en het zo'n vertraging heeft opgelopen. Hoe is het bij jou @Fluitketel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Teotwawki, soo dat had je eerder moeten weten. Nu contacten met die biowinkel leggen. Doe je het je volgende vakantie weer, dan heb je je reiskosten eruit.

 

Ik ben benieuwd hoeveel mijn halffailure project gaat opleveren en kosten. Arbeidsloon niet meegeteld.

offtopic

Ik had vroeger een deal met een tuincentrum naast het huis van mijn ouders. Als wij op vakantie gingen nam ik heel veel hele grote dennenappels mee. En dan heb ik het over dennenappels van 20 cm ofzo. Hij kocht die van mij en bewaarde ze vervolgens voor de kerststukjes om ze dan voor heel veel te verkopen. Vond ik als kind een super deal.

 

offtopic uit

@Blik(voer) op oneindig misschien grappig om eens te wegen hoeveel kilo champignons er uit jou komen intotaal. Doe ik het ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

offtopic

Ik had vroeger een deal met een tuincentrum naast het huis van mijn ouders. Als wij op vakantie gingen nam ik heel veel hele grote dennenappels mee. En dan heb ik het over dennenappels van 20 cm ofzo. Hij kocht die van mij en bewaarde ze vervolgens voor de kerststukjes om ze dan voor heel veel te verkopen. Vond ik als kind een super deal.

 

offtopic uit

@Blik(voer) op oneindig misschien grappig om eens te wegen hoeveel kilo champignons er uit jou komen intotaal. Doe ik het ook.

 

ja. ga ik doen. Goed dat je het nog even zegt. Ik meet namelijk ook de elektriciteit die ik kwijt ben om het te verwarmen. Hoe houd jij de temperatuur constant?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Teotwawki, soo dat had je eerder moeten weten. Nu contacten met die biowinkel leggen. Doe je het je volgende vakantie weer, dan heb je je reiskosten eruit.

 

Ik ben benieuwd hoeveel mijn halffailure project gaat opleveren en kosten. Arbeidsloon niet meegeteld.

 

 

In Frankrijk kun je ze bij geselecteerde opkopers kwijt die betalen 5 tot 7 euro...tussenhandel verdient eraan en de eindverkoper neemt een flink (bederf) risico....nee, ik vind het leuk om te doen beetje rondlopen in de natuur....heeft iets van jagen, maar dan zonder te doden...die paddo's die je plukt zijn anders 3 dagen later verrot of opgegeten door de "limasses"....iedereen griezelt altijd als ik het over paddo's plukken heb....is echter niks links aan....ik heb het in Frankrijk van mijn buurman geleerd die het weer van zijn vader geleerd heeft....het is ook helemaal niet moeilijk ....je plukt gewoon de meest voorkomende en lekkere....eekhoorntjesbrood, schapenvoetje, catharel, hoorn des overvloeds...waar absoluut geen "confusions" mogelijk zijn.....2 jaar terug is er in Nederland nog iemand overleden die van een "deskundige"kennis een veld champignon kreeg....bleek een knolamaniet te zijn...kerel was binnen 24 uur overleden.....nooit aan riskante paddo's beginnen , kan er niks gebeuren....

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig misschien grappig om eens te wegen hoeveel kilo champignons er uit jou komen intotaal. Doe ik het ook.

 

En gisteren de eerste lading gegeten. Ze waren in een paar dagen enorm geworden. Je moet ze eigelijk oogsten als de kap nog rond is en je de lamellen nog niet kunt zien, maar het ging zo snel dat gisteren avond er 3 richting 10cm hoog gingen en de hoeden al open aan het vouwen waren en zo groot waren als een vrouwenhandpalm! Dus 3 geoogst en gewogen, dat was 102 gram bij elkaar. En ze waren helemaal gaaf. Spierwit, geen korreltje aarde, superzacht. Gebakken met kerry en een uitje. Kwijlen!

 

En hoe gaat het bij jou?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig

De aarde is al mooi aan het wit worden. En aan de randen zag ik heel voorzichtige kleine champignonen kopjes verschijnen.

 

Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen ze niet op 20-25 graden heb gehouden. Met de gedachte dat ze in de klas ook niet op 20-25 graden zijn geweest en daar ook heel goed is gegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Blik(voer) op oneindig

De aarde is al mooi aan het wit worden. En aan de randen zag ik heel voorzichtige kleine champignonen kopjes verschijnen.

 

Moet eerlijk zeggen dat ik de eerste dagen ze niet op 20-25 graden heb gehouden. Met de gedachte dat ze in de klas ook niet op 20-25 graden zijn geweest en daar ook heel goed is gegaan.

 

Kennelijk is die 25graden dan niet zo hard nodig. Ik houd het nog wel steeds met een thermostaat zo rond de 20 nu. Het stik aan een kant van de witte spikkelbolletjes alleen die zitten er al net zo lang als degene die ik gister geoogst heb. Ik vrees met grote vrezen.

 

Dat het bij jou netjes helemaal wit doortrekt klinkt voorbeeldig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...