Ga naar inhoud
GENEGEERD

Low budget waterzuivering voor in de auto en BOB?


Vault 101

Aanbevolen berichten

Ik zat te denken om het volgende low-budget systeem in de auto etc. te leggen. Het is niet optimaal, maar volgens mij is het in echte noodgevallen wel beter dan niets. Zullen jullie even willen kijken of ik iets belangrijks mis in dit systeem m.b.t. de veiligheid van het drinkwater? Ik snap dat koken altijd nog één van de beste opties is, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

 

Het systeem:

 

Benodigdheden:

- twee lege waterflesjes à 500 ml.

- trechter

- koffiefilters

- natriumhypochloriet (bv. Care Plus Hadex®, kost zo'n 8 euro)

- Norit (~ 5 euro voor 50 stuks)

 

Trechter (met koffiefilter) in het flesje doen en vervolgens vullen met vervuild water. Vervolgens Hadex toevoegen volgens gebruiksaanwijzing en wachten. Eventueel daarna (verpulverde) Norit tabletten toevoegen en vervolgens nog een (paar) keer filteren met een nieuwe koffiefilter.

 

Eventueel kun je Hadex ook vervangen door bleekwater, maar dan moet je goed opletten dat er geen extra ingrediënten aan toegevoegd zijn en je moet de dosering berekenen. Wat vinden jullie van dit systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb in de auto 3 liter water om mee te beginnen, en mocht ik ergens stranden, dan heb ik ook koffiefilter bij, en verschillende manieren om vuur te maken, om zo dus het water te kunnen koken na het filteren.

 

Het beste is denk ik toch een keramisch filter apparaat, om mee te nemen. Maar dat is zo'n uitgave waar ik toch even geld voor vrij moet maken ;)

 

Om op jou plan wat feedback te geven... Een zelfgemaakt filter met actieve kool (uit aquarium handel) is goedkoper dan wat je hier beschrijft, en gaat waarschijnlijk ook langer mee (qua liters). Staat hier al een topic met link over (kan het zo snel niet vinden...)

En met een koffiefilter en kookstel kom je al een heel eind, dus in dat geval vind ik de norit wat overdreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat te denken om het volgende low-budget systeem in de auto etc. te leggen. Het is niet optimaal, maar volgens mij is het in echte noodgevallen wel beter dan niets. Zullen jullie even willen kijken of ik iets belangrijks mis in dit systeem m.b.t. de veiligheid van het drinkwater? Ik snap dat koken altijd nog één van de beste opties is, maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

 

Het systeem:

 

Benodigdheden:

- twee lege waterflesjes à 500 ml.

- trechter

- koffiefilters

- natriumhypochloriet (bv. Care Plus Hadex®, kost zo'n 8 euro)

- Norit (~ 5 euro voor 50 stuks)

 

Trechter (met koffiefilter) in het flesje doen en vervolgens vullen met vervuild water. Vervolgens Hadex toevoegen volgens gebruiksaanwijzing en wachten. Eventueel daarna (verpulverde) Norit tabletten toevoegen en vervolgens nog een (paar) keer filteren met een nieuwe koffiefilter.

 

Eventueel kun je Hadex ook vervangen door bleekwater, maar dan moet je goed opletten dat er geen extra ingrediënten aan toegevoegd zijn en je moet de dosering berekenen. Wat vinden jullie van dit systeem?

 

1. Ik zeker niet bleekwater gebruiken, maar Chloor.

2. Ik zou je schoondrinkwaterwater niet vertrouwen op 1 systeem..

 

De stappen in mijn opinie zijn

a. Selecteer uit welke bron haal ik het water.. (waar zou mijn oppervlakte water mee vervuild kunnen zijn.vervuild met wat, biologisch, chemisch, Boerensloten, en de amsterdamse grachten zijn niet zulke slimme keuzen.)

b. bezinken, voorraad

c. Filtrereren, Grofvuil en zeefbaarvuil

d. door keramische of rietfilters filters 0,00Micron

e. Door koolstof filters indien nodig, absorptie

f. Koken.

g. bewaren, (indien nog hadex toevoegen)

 

Alles in een stap keer doen, levert snel dichtslippen van je filters op.. en je hebt maar een heel klein beetje schoon water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Filter in een auto heeft een groot aandachtspunt. Filters houden niet van vrieskou. Als je helemaal droog is kom je er misschien mee weg. Als er nog wat vochtig is, kan bij het bevriezen de filter kapot vriezen door het uitzettende ijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...