drempler Geplaatst: gisteren om 08:16 Geplaatst: gisteren om 08:16 (aangepast) Het valt mij op dat er de laadste tijd steeds meer bedrijven zijn die in prep/noodpakket spulen (doorgaans voor veel te veel geld) handelen wat natuurlijk logisch is door de oproepen vanuit de overheid. Wat mij hierbij nog het meeste opvalt is dat er div bedrijven zijn die de goedkope water filters van aliexpress en temu etc verkopen. Zijn die filters nu gewoon echt goed of zijn deze bedrijfjes gewoon rucksichtlos en denken ze alleen maar aan de centen en verkopen het zonder dat ze weten of de filters echt goed zijn, we weten tenslotte allemaal dat de qualiteit in china nogal bedenkelijk is in sommige gevallen en om over de eind controles maar helemaal niet te praten gisteren om 08:16 aangepast door drempler Quote
Roel Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden Ik zou het risico niet willen lopen. Ik koop zulke belangrijke zaken altijd van een bekend betrouwbaar merk. Dat kost meer en dat is ook goed, kwaliteit mag betaald worden. Je leven kan er van af hangen. Quote
gerard Geplaatst: 16 uren geleden Geplaatst: 16 uren geleden Ik denk dat het een beetje van 2 kanten is. De grote merken verkopen waterfilters voor veel geld, maar de matrialen er in zitten kosten veel minder. Ik denk dat de marge hierop heel groot is. En daardoor China ze goedkoop kan aanbieden. Maar of de filters van China, de zelfde kwaliteit heeft als de filters van grote merken. Daar twijfel ik aan. Misschien dat er hier bushcrafters zijn, die hier meer ervaring mee hebben. Lijkt mij een interessant topic om te volgen Quote
Roely Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden In de basis zit er gewoon niks bijzonders in zo een waterfilter . Het is een mechanische filter, wat werkt met een semi-permeabel membraampje. Eventueel aangevuld met microvezels en een blokje actieve kool. De noodzakelijke onderdelen van dat ding kosten dus nog geen euro bij elkaar. De duurste en bekendste worden sinds jaar en dag geproduceerd in zuid Korea. Dus het komt sowieso uit de Aziatische productie landen. De stickers erop of de behuizing met sluitdoppen of mooie fles zijn duurder dan het filter zelf. Dan de prijs : allereerst de doelgroep; het was voornamelijk voor hikers en zoals we weten is daar alles van kunstmatig duur. Plus de oplage was altijd vrij klein. Ze verkochten er geen duizenden van in een jaar. En heden ten dage is die vraag toegenomen dus is de productie prijs ook weer lager. Dan kiest de ene producent voor de behuizing abs wat dan aardig onbreekbaar en hufterproof is en de ander bv voor pla wat dan weer wat groener verantwoord is . Dat bepaald de prijs ook weer. En dat is dan weer uitbreidbaar met gehele flessen eraan om je water op te slaan. Om het weer duurder en luxer te maken. Belangrijker om op te letten ( nu je de werking kent) Is de diameter. In een dikkere zit een groter filter oppervlak, dus kun je meer en sneller een bepaalde hoeveelheid zuiveren. In de duurste tot de aller goedkoopste zit dus vrijwel zeker exact dezelfde micronfilter erin ( 0.2 en een 0.02 micron gedeelte ), in het ene merk is het diameter wat groter dan in het andere . En sommige zijn uitbreidbaar met een een stukje actieve kool. Waarvan je die bij het ene merk dus na enkele maanden weg kunt gooien en bij een duurdere behuizing je het koolstoffilter zelf nog een paar keer kunt vervangen. aldus het merk of afkomst maakt echt geen enkel verschil in zuiverings graad. Er zit dus wel verschil in kwantiteit en snelheid van de zuivering. En in de kwaliteit van de behuizing. Verder weten we dat zo een mechanische filter zelf niks aan de smaak of chemische samenstelling doet, dus het is erg aan te bevelen om er een te kiezen met een gedeelte actieve kool erin. btw het is momenteel heel erg trendy om een levende tak te gebruiken ( waarbij men dus gebruik maakt van de natuurlijke semipermeabele celmembramen om er schoon water uit te zuigen). Dan moet je wel wat harder zuigen 😁 maar wel gratis beschikbaar. naja volgens mij zijn er heel veel filmpjes te zien op het internet van mensen die de diverse life straw dingetjes naast elkaar getest hebben. Dan kun je bovenstaand theorie nog een keer toetsen. have fun ! en laat je zelf niet misleiden door de commercie. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.