mien zuinig Geplaatst: 4 uren geleden Delen Geplaatst: 4 uren geleden Het nieuwe jaar voor de deur en ik ben er niet positief over, de prijzen schieten nog een keer de pan uit zelfs het water wordt duurder, ik wist niet dat dat mogelijk was. Hoewel ik wel weet het in mijn jeugd überhaupt niet eens voor het water betaald werd. Mijn vriendin maakte mij attent op een techniek uit transylvania en dat had te maken met vlees uitkoken in het vet, Ja dat kan, dat moest ik ook even leren, een vlees en vet wordt dan in een potje gedouwd en dat kan je jarenlang bewaren en je hebt iedere keer een stukje vlees, naarmate de tijd er overheen gaat wordt de smaak intencer. Mijn vriendin spreekt niet zo goed Nederlands ik was verbaasd en ze had het filmpje niet meer, ik was zo opgewonden dat ik ben gaan zoeken midden in de nacht en ik heb het gevonden. Ik heb voedselbank gehad mensen, en iedere keer kreeg ik vlees maar zoveel vlees eet ik niet. Wetende de wat de prijzen zijn en wat ze gaan doen heb ik dat vlees nooit weggedaan, en het bleef liggen. Vet lust ik wel graag, dus ik toog naar de volgende dag gelijk naar de winkel en koop ossenvet, omdat ik niet kon wachten anders was ik wel naar mijn eigen slager gegaan met die heb je hier nog. Ik heb gedaan wat dat filmpje mij vertelde en ik heb al mijn vlees weggewerkt, van worsten naar varkenshaas, van beenham naar rollade, de speklappen gingen erbij, alles. Kruiden in die pan gedaan laurierblad kruidnagel beetje zout piment korrels peperkorrels. Anderhalf uur koken zo gezegd zo gedaan en in het potje gezet, Oh ja de knoflook heb ik er ook in gedaan. Twee dagen laten wachten ik heb het gister geproefd en het is echt verrukkelijk. Ik baalde dat ik er zoveel vlees in had gedaan nu moet ik gelijk vlees gaan eten om opnieuw vet te hebben, ik merk toch dat ik makkelijker vet eet dan vlees. Oh met al was een vlees wat er al een jaar lag nou bijna een jaar, dat is dus anderhalf uur doorgekookt alle bacteriën zijn weg het staat onder het vet en in de koelkast. 10 of 11 potjes van 300 tot 500 ml een 1 pot van anderhalve liter. Helemaal vol. Ik zal wel een maniac zijn maar ik ben er fantastisch blij mee. Het recept gaat als volgt: twee blokken ossewit, en één Senseo kopje vloeibare olie zoals zonnebloemolie. Dat maakt dat het of smeerbaar is of je kan het blijven scheppen het is wat je wil. Je doet je vlees erin en dan anderhalf uur sudderen eventueel je kruiden. Als je gewoon een hamlap over heb en hem wil bewaren voor later omdat je morgen een nieuwe kan kopen, dat is namelijk de manier waarop ik werk. Als ik vlees heb liggen en ik kan toch vlees kopen met een goede beurs dan zal ik vlees kopen en het andere bewaren, dat kan je dus op deze wijze wegzetten in potten. Sorry jongens het wordt een lang artikel zeg, in tijden van schaarste en armoe wanneer je niet meer goed aan je vlees kan komen, is vet een belangrijke vervanging, ik heb het niet over margarine en ook niet over roomboter maar over vet wat van een beest geweest is waar dezelfde stofjes in zitten als de rest van de koe of het varken. Nou dit wou ik even kwijt. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 4 uren geleden Delen Geplaatst: 4 uren geleden Dag beste @mien zuinig, Over zuinig gesproken, we eten al vele jaren nog geen één keer in de maand vlees, en zuivel nemen we ook niet zo vaak. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.