Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kaardenbol (tinctuur maken).

Roely

Aanbevolen berichten

Met het verschijnen van de eerste vorst, is het moment daar om de kaardenbol te oogsten.  Ikzelf ga vandaag op pad. Ik ben dit gaan gebruiken vanwege de ziekte van Lyme, als bijzondere bijkomstigheid vertoonde mijn oog infectie ( macula gat) een sterke verbetering. Mijn zicht is van bijna blind naar een acceptabel functioneel niveau gegaan. Ik was al maanden aan het wachten om nieuwe tinctuur te kunnen maken en de behandeling verder door te zetten, maar dat terzijde.

Kaardenbol is een twee jarige plant, je oogst de 1e jaars rozetten. Je gaat opzoek naar uitgebloeide kaardenbol planten. Die vrij opvallen met de gestekelde ballen op de gedroogde recht opstaande stengels. In de directe omgeving zal je dan ook de platte tegen de grond aanliggende eerste jaars rozetten kunnen vinden. ( Zelfde plant maar zonder bloemstengels) Hiervan gebruik je de dikkere wortel gedeeltes.

Er zijn verschillende manieren om kaardenbol te gebruiken vers of gedroogd enz ook de wijze tot tinctuur kan verschillen. Echter er zijn mensen die beweren dat er na enkele uren al degeneratie kan ontstaan, ik heb zelf die kennis en ervaring niet. Maar ben er vanuit gegaan dat die mensen weleens gelijk kunnen hebben. En verwerk alles op dezelfde dag als het oogsten.

De kinderlijk eenvoudige methode:

Ikzelf was eerst de verse  wortels goed af.

Om ze daarna in kleine stukjes te snijden schijfjes van drie a vier mm. Vervolgens doe ik de stukjes in ethanol geschikt voor menselijke consumptie.  Dus de verse kaardenbol wortel stukjes los in een pot en dan ethanol erbij, totdat alle stukjes nog net onder het vloeistof niveau zitten. Dit is een koude methode, dus het duurt wat langer om alle werkzame stoffen in de alcohol te laten opnemen.   Het helpt om de pot dagelijks wat te schudden, en dan weer opnieuw terug te plaatsen in een keukenkastje oid.

Je kunt de volgende dag al beginnen met het gebruik, maar de tinctuur zal in de verloop van enkele weken nog wat sterker worden natuurlijk.

Daarna zou je het nog kunnen filtreren en of afpersen.  Dit heb ikzelf ook over geslagen. Een andere bewering is namelijk dat de hoogste kwaliteit pas na enkele maanden bereikt wordt.

N.B.  Het is vanzelf sprekend dat de grote van de gesneden wortel deeltjes ook van invloed is op de snelheid waarmee de werkzame stoffen in de alcohol opgenomen kunnen worden. Ervaring met andere tincturen leerde mij, dat als je bijvoorbeeld het plant materiaal door de blender zou halen, je daarmee ook andere stoffen in je alcohol krijgt dan de beoogde werkzame stoffen.  Dus kleine stukjes snijden en geduldig wachten is de beoogde en bewezen juiste  methode.

Een flinke herxheimer reactie bevestigde dat mijn tinctuur goed werkte.😁

Andere tips en trucs:

Ikzelf gebruik ethanol van 96%. Wat echt prepper waardig is. Jarenlang houdbaar en zelfs wat meer toepassingen kent dan andere tinctuur vormen.

Maar je kunt dus ook alcohol houdende dranken gebruiken als basis.  Een goede wijn zou al kunnen, maar heeft beperkte houdbaarheid en opname capaciteit.  Jenever begint al interessanter te worden, een whisky wodka of rum met een alcohol percentage boven de 40% is wel aan te raden. Besef wel dat de alcohol in deze dranken al verzadigd kan zijn met andere in alcohol oplosbare stoffen, dus je moet er wat meer van innemen 🥳 dan met een tinctuur van een redelijk zuiver alcohol. Om ook de heilzame werking van kaardenbol te ervaren 😋

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nog wat info beste @Roely

De kaardenbol (Dipsacus) wordt in de kruidengeneeskunde gewaardeerd om zijn vermeende medicinale eigenschappen. Hier zijn enkele van de belangrijkste toepassingen:

Ziekte van Lyme: Kaardenbol wordt vaak gebruikt als een natuurlijke remedie tegen de ziekte van Lyme. Het wordt verondersteld antibacteriële eigenschappen te hebben die kunnen helpen bij het bestrijden van de Borrelia-bacterie, die de ziekte veroorzaakt1.

Ontstekingsremmend:

De plant bevat verbindingen zoals iridoïden en saponinen, die ontstekingsremmende eigenschappen kunnen hebben. Dit maakt het nuttig bij de behandeling van ontstekingen en pijn, zoals bij artritis1.

Lever en nieren:

In de traditionele Chinese geneeskunde wordt kaardenbolwortel gebruikt om de lever en nieren te versterken, de bloedsomloop te bevorderen en botten te versterken1.

Wondgenezing:

Topisch (uitwendig) gebruik van kaardenbol kan helpen bij de genezing van kleine wonden, fistels en psoriasis. Het kan ook zwelling verminderen en pijn verlichten wanneer het wordt gebruikt in kompressen1.

Diureticum:

Kaardenbol heeft natuurlijke diuretische eigenschappen, wat betekent dat het kan helpen bij het verwijderen van overtollig vocht uit het lichaam en het bevorderen van de nierfunctie2.

Gifstoffen verwijderen:

De plant wordt ook gebruikt om gifstoffen uit het lichaam te verwijderen en de algehele gezondheid te bevorderen2.

Hoewel er veel anekdotisch bewijs is voor de effectiviteit van kaardenbol, is het belangrijk om medisch advies in te winnen voordat je het gebruikt, vooral voor ernstige aandoeningen

• Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Bushcrafters nog meer info over de Kaardebol: 

https://viteducatief.nl/kaardebol/

Schermafbeelding2024-11-10135639.png.6a2c1703e83367f6b2158c6bc829af8d.png

Wat een geweldig kruid is dit en zo bekend voor ons heb ze vaak zien groeien.

Wat ben ik blij dat jullie hier je kennis voorzetten, en tot naslagwerk kan zijn voor het nageslacht, opdat de kennis van de natuur nooit verloren zal gaan dank zij jullie inzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...