Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp bij voedsel voorraad gevraagd.


Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik wil graag een voorraad aanleggen van voedsel, water is een apart hoofdstuk, momenteel heb ik wel diverse voorraad maar gebruik hier ook van en moet een lijst maken voor overzicht zodat ik kan gaan aanvullen. Een aantal dingen zijn mij niet goed bekend qua opslag zoals karton verpakkingen van kruiden, soep en dergelijke mixen. Wel weet ik dat veel producten die droog, geblikt of gepot zijn ver over datum kunnen en heb daar geen problemen mee ondervonden tot nu toe. Alleen meel producten blijven niet goed bij mij door vocht en zie daar nog geen goede oplossing voor (hoewel ik deze zelden gebruik tot nu toe). 

Om een begin te maken wil ik nu eerst een lijst aanmaken van mijn huidige voorraad zodat ik kan overleggen met anderen wat ik moet aanvullen of veranderen. Ik hoop dat men mij dan wil begeleiden hoe ik verder moet gaan en zal vast wel aanvullende vragen hebben gaandeweg. 

Vriendelijke groet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Mijn huidige voorraad zonder los spul van tomaten, abrikoos en etc, die voeg ik later nog even toe. Ik heb dus wel behoorlijk wat aan te vullen nu ik weer mijn voorraad weet. Dit is voor 1 persoon bedoelt, deze lijst wil ik kopiëren en dan voor mijn familie ook bestellen (5 en 2 personen). 

Schermafbeelding2024-03-27182736.thumb.png.641ec2ae727e0179bbd800ba3d264513.png

In ieder geval de aanbieding pakken van Honig mixen 1+1. Verder even de folders doorbladeren wat er nu in de aanbieding is allemaal om aan te vullen. Mijn rijst zit in dozen en moet ik in zakken hebben, dit is niet goed vocht bestendigt. Edit: Zie nu dat HAK potten voor 1 euro in de aanbieding zijn, dus kan die ook inslaan. 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Vanavond even kijken of ik ergens een stelling kan neerzetten, het blijkt dat ik iets teveel heb gekocht en dat gaat nooit in de keuken passen meer, of ik kijk of het in de kledingkast past zodat het donker staat en mijn kleding in een stelling doe. 

Bij gekocht:
36 hak potten groente 

7 kilo rijst gevarieerd, en 1 losse kilo zilvervlies i.v.m. slecht bewaren. 

2 kilo macaroni

2 kilo spaghetti

2 kristal, 1 bruin, 1 lichtbruin, 1 riet suiker

12 mix soep

7x12 Bouillon tabs (diverse)

5 liter zonnebloemolie en 1 wok

18x2 liter water (komt veel meer, maar was op)

3 x oploskoffie pot
2x Pindakaas 650 en 2x ander soort 250
3L azijn

3L chloor

36 rol wc papier
500g walnoten, 500g mix noten, 500 pinda
Stuk of 12 fruit in blik maar mis nog peren. 
6x Blikken mais


Ik vergeet nog wel wat... Ondertussen spit ik het forum door en zal verder kijken wat ik nodig ben zoals honing, stroop, kruiden, melk en etc. Vlees wil ik uitzoeken, meeste dingen in blik vind ik niet lekker dus wellicht wecken. Afijn, even zien hoe ik ga opbergen en dan verder aanvullen en maar eens uitzoeken voor hoeveel dagen ik later heb, mijn doel is twee maanden en daarvoor moet ik zoeken hoe ikzelf ook brood kan bakken en kijken naar houdbare producten. Er zal nog wel heel veel bijkomen de aankomende week met van alles en nog wat. Ik hoop dat ik volgend weekend een lijst heb ter controle. 

PS: Water gebruik in regelmatig en vul de lege pakken met leidingwater en chloor de dop. Dan kan ik ook voorraad aanleggen voor handen wassen en etc. Verder wil ik wat flessen water erbij omdat het handig kan zijn in fles. Zag op het forum een link voor 20L stapelbare jerry cans zonder kraantje, mag ook benzine in eventueel maar is gekeurd voor voeding. Ik denk dat ik 100 liter water wil opslaan daarin... 

aangepast door Nachtschaduw
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Beetje flessen siroop, gist, meel en etc. opgehaald vandaag. 

Omdat ik besef dat warm eten niet een dag vulling geeft aan voeding, vind ik het van belang dat ik leer hoe ik brood kan bakken en ga daar de aankomende tijd veel mee oefenen. Het leek mij alleen niet verstandig om direct heel veel op te halen dus heb alleen een beetje basis voor wit, volkoren en nog fijne haver vlokken ter aanvulling wat ook wel in baksels gebruikt kan worden. 

Vlees is nu mijn volgende punt en ben eens naar de winkels geweest om te kijken welke drukpannen er zijn en de kosten. Hema heeft een leuke voor 75 euro maar daar passen volgens mij net niet 8 potten in (8 is mijn doel). Ding gaat rond de 100 kph (ben het ff kwijt hoe je dat noemt) en dat zou voldoende moeten zijn, voelt ook goed aan en denk dat het wat kan zijn maar wil eerst even kijken hoeveel potten er echt in passen. Hoe het moet heb ik al uitgezocht en zie voor mij vele mogelijkheden waar ik wel blij van ga worden en mijn vlees probleem oplost van niet al te lekkere blikken. 

Ik wou nog een aantal zakken met kolen meenemen maar was lopend en dat leek mij niet super handig, maar daar ga ik aankomende week achteraan. 

 

aangepast door Nachtschaduw
Spelling
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vind ik een goed idee, maar wil het mijzelf nog niet te moeilijk maken nu. Ik heb al wel wat gelezen her en der maar niet aandachtig genoeg, en onthouden, zodat ik er direct iets mee kan doen. Voor nu blijft mijn doel om drie maaltijden op een dag te hebben die smakelijk zijn en voor twee maanden zonder mijzelf de diepte in te storten en de bomen door het bos niet meer te zien op den duur. Ik wil graag simpel beginnen omdat je anders afhaakt en ermee stopt leert mijn ervaring. 

 

Ondertussen weer wat kruiden erbij en ander spul, dus krijg nu langzaam wat in huis waar ik meer kanten mee op kan. Vandaag heb ik ook pudding mee genomen om te kijken of ik van oud brood iets kan bakken. Het idee kwam uit de gedachte van wentelteefjes en het niet hebben van melk en eieren in geval van nood. Gecondenseerde melk heb ik wel en in mijn 'geniale' gedachte bedacht ik het volgende: Gecondenseerde melk is gewoon melk met wat minder vocht, dus doe er water bij en je hebt melk (gaat niet helemaal op, maar ik wil wat proberen). 

Even los van vlees ga ik mij nu verder richten op brood en bakken. Ik denk ook aan: cake, pizza, broodpudding en dergelijke. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Inmiddels de eerste basis van broodbeleg aangeschaft (Jam, hagelslag, smeerkaas, leverpastei en ander smeer spul in klein verpakking) en bezig met de eieren test voor lang bewaren. Aankomende week melk inslaan (ook een bus 2cow poedermelk gekocht voor BOB) en even verder kijken hoe of wat. Ook een hele partij blikjes drinken gekocht (energie drank in tig smaken van een dump winkel) en even kijken wat er in de aanbieding komt de aankomende tijd van ander spul.

Het opslaan in een kledingkast werkt niet omdat het veel te zwaar is en ga het in bakken opbergen wat per twee weken ingedeeld gaat worden en daar ga ik dan nu mijn eerste lijsten voor maken met inhoud. Het doel is dat elke bak een half jaar blijft staan en dan gebruikt gaat worden, zo rouleer ik voldoende en kan voorraad opbouwen wat eventueel ook in nood snel mee te nemen is. Als ik alles in ene stelling zou doen moet je heel snel grijpen in proppen in de hoop dat je een beetje een complete set hebt wat ik niet zie zitten. 1 bak pakken en ik heb twee weken en als er meer tijd is dan meer bakken pakken met voeding. 

 

Ter illustratie hoe ik nu denk (niet uitgezocht en compleet, maar het idee). Brood maaltijden, warm eten, snacks, fruit (koop wel iets van gedroogd fruit erbij naast de blikken) en drinken van thee koffie en een paar blikjes met iets lekkers. Kant en klaar vlees haal ik wel iets van op omdat ik nu nog niet aan pressure cannen toekom en die ervaring nog niet heb om het direct goed te laten lukken. Ik wil wel weten dat ik 1 bak compleet heb en een bakje met kruiden en etc. Het is even goed uitzoeken hoeveel ik van alles nodig ben voor twee weken en of dat past. Dit vind ik wel wat moeilijker om uit te zoeken omdat ik echt moet kijken naar aantallen en gewicht van droge producten, het echt compleet maken van maaltijden dus. 

Als het compleet is haal ik spullen uit doosjes en maak dat in een vacuum zakje met een zakje voor lucht (gelezen op het forum). Gebruiksaanwijzingen knip ik uit zodat die er ook bijkomen. 
Schermafbeelding2024-04-01175513.thumb.jpeg.1091ed3986e47267d046a19a2f4e1ef8.jpeg

 

 Tijd om mijn eerste bak compleet te maken en zien wat er nog mist. 💪

 


Edit: Citroensap en ook bruistabletten C gekocht, puur om aan te geven dat ik ook aan de kleine dingen denk die ik lees, maar ga niet alles telkens meer benoemen. Het doel is nu bakken maken met een lijst ter controle en denk dat ik goed op weg ben voor voeding. Al helemaal als brood bakken goed gaat lukken en daar handigheid in heb. 

 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een opbergtip:

Vooral voor rijst, bloem, havermout en dergelijke dingen die je graag droog wil houden.

Vraag bij de locale snackbar of ze de komende week de mayonaise emmer(s) voor je willen bewaren. Vaak zijn ze voor ongeveer 5 liter inhoud, sowieso voedselveilig, water- en luchtdicht en stapelbaar.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...