Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gebruikte zonnebloem olie hergebruiken?


Down

Aanbevolen berichten

Petroleum: 8,8 kWh / liter

Diesel: 10 kWh / liter

Zonenbloem olie: 9,97 kWh / liter

 

Kan gefilterde zonnebloem olie in een petroleum kachel? Is de kous dan geschikt en welk vuurtje ben ik nodig om hem te starten? Als het bijna op is, krijg ik dan overdruk dat er een draft back komt? Sterk genoeg dat de kous terug geduwd gaat worden. 

spacer.png

 

Op het forum van de buren zit iemand die veel met olie lampen heeft, zegt jammer genoeg dat niemand het wil weten en denkt blijkbaar dat het niet gewenst is.. Dus ik ga maar op eigen bagger kennis leren zonder hulp van iemand die het goed weet? Ik laat mij liever niet kooien en doe wel wat ervaring op. 

 

 

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Door zonnebloemolie in je kachel te stoppen is je vraag snel beantwoord. Dat gaat niet werken en je kunt je warm gaan rillen, de kachel gaat je niet helpen.

Nu klets ik een beetje uit mijn nek, want ik heb het nooit geprobeerd. Maar wel geprobeerd om zonnebloemolie te branden in een petroleumstel, nada, gaat niet werken. 

De lont neemt wel wat olie op, maar brandt met een nare vieze walm. Ik zou het niet gaan proberen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Top, dat is jouw ervaring en het advies dat het niet werkt. Ik vind dat het nu tijd is om mijzelf te bewijzen en een eerste setup moet maken om zonnebloem olie in een warmtebron om te zetten. Ik denk dat dit een heel mooi begin is van een experiment waarvan ik denk dat het kan werken. Ik heb het op internet gevonden en het zag er leuk uit, maar heb de ervaring niet. 

Ik vind dit een mooie uitdaging om te proberen en het is iets wat ik kan doen voor mijn plezier. Ik neem een paar blikjes en zie wel wat ik als "lont" ga gebruiken, mogelijk moet ik een catalysator toevoegen voor de ontbranding. 

 

https://ibb.co/bs3jhS7

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

We gaan het nog niet moeilijk maken en testen dom, vlampunt van zonnebloemolie ligt over het algemeen rond de 225-230 graden Celsius (437-446 graden Fahrenheit). We hebben een stukje wc rol, een oude sok en nummer drie moet ik even voor zoeken... 

 

IMG-1404-1.jpg

 

 

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Teste even iets met een foto, blijkt nog steeds niet lekker te gaan. Soms komt de foto er in en soms weer niet....

 

Ik denk dat ik de derde met staalwol wil testen. Maar het feit is dat het kan branden en dan zijn er mogelijkheden... Staalwol wil wel, maar dan is de temperatuur en zuurstof weer een probleem. Ik moet dus iets maken zodat er meer zuurstof in gaat komen. 

 

Blikje met luchtgaten en filterwol en het blikje vervormt direct! het was een ander blikje en het knetter direct, het is dus te heet! 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

"TT is a misery, and anything that even remotely leans towards criticizing the government gets blocked. This forum might be a place where people can go much further, and we're allowed to speak in multiple languages.

 

I know you're into prepping, so it's not weird to make contacts from different countries. I don't take it all too seriously because I believe people prefer to follow a list rather than experience things themselves."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 3-12-2023 om 21:50, Down zei:

Zoals ik het nu leer kan ik met aceton mijn vlampunt verhogen (dus bij lagere temperatuur ontbranden) en de geur neutraliseren. Ik ga het morgen ophalen en testen, maar de verhouding durf ik nog geen uitspraak over te doen. 

 

 

Je gaat het vlampunt nooit verlagen naar een waarde waarmee het geschikt is voor lont achtige verbranding. Dat geldt voor alle brandstoffen met een hoog vlampunt. Zelfs met petroleum is het nog een hele techniek om die brandstof met vlampunt van 60 graden een beetje efficiënt te laten branden. Talloze patenten en hele industrieën waren hiermee bezig rond de vorige eeuw wisseling.

 

Plantaardige olieen kun je wel gebruiken om middels een chemische reactie biodiesel van de te maken. Brand nog steeds slecht met een lont/pit, maar is te gebruiken in dieselmotoren. Dit thuis doen is volop mee geëxperimenteerd, een hoop gedoe met slechte kwaliteit biodiesel + een berg afval als resultaat. Ook geen handige route voor op kleine schaal.

 

Er zijn genoeg branders te vinden die dikke olie verstoken, maar geen ook maar enigszins efficiënt, dus je zit met flinke uitstoot van schadelijke stoffen.

 

Daarnaast is het binnenshuis verbranden zonder schoorsteen van wat voor soort brandstof dan ook, nogal kwalijk voor de gezondheid. Schaf voor de gein een CO2 meter (niet goedkoop voor een goede) en CO meter om e.e.a. te monitoren. Dan mis je nog alle aromaten, roet en andere kwalijke stoffen die uitgestoten worden, maar het is een redelijke indicator voor de luchtkwaliteit.

 

Behalve voor echte nood, blijven hier dan ook de petroleum lampen/kachels, kaarsen, etc uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...