Ga naar inhoud
GENEGEERD

homemade waterfilter grote


s.o.t

Aanbevolen berichten

Hoi

Ik ben in de gelegenheid om een waterfilter te bouwen, echter ik heb mijn bedenkingen over de grote.

Met de materialen die ik heb kan ik een filter maken van een 50 ltr filter inhoud, (de normale inhoud, zoals OA fllterzand en actief kool)

We zijn echter met twee personen, voor nood zal je deze filter  eens in de week gebruiken, opslag in jerrycan 30 ltr.

kan je zo'n filter gewoon laten staan (afgesloten) of is het beter om kleine 1,5 ltr petflessen te gebruiken die altijd "vers" zijn.

Ik heb het idee dat het  ongebruikt laten staan niet goed is, zeker in de zomer als de temp wat oplopen, je krijgt dat bacteriën groei.

 

Doet me denken aan de tijd dat ik een aquarium had, daar mocht je filter absoluut niet te lang stil zetten, de evt bacterieen gingen dan dood en veroorzaakte giftige stoffen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik weet niet of je hier nog mee bezig bent, maar ik heb vroeger behoorlijk wat filters gebouwd en heb een twee jaar geleden in huis met filters gespeeld. Waar haal je het water vandaan en wat heb je eventueel aan materialen al in huis? Mocht je een buitenfilter willen maken voor een grotere watervoorraad kan ik een airlift aanraden voor laag stroomverbruik. 

 

Wat betreft bacteriën is het een kwestie van een stilstaand filter beluchten en heel af en toe een dopje ammoniac aan toevoegen (20% per week verversen). Eventueel kun je het water via een plantenbak laten lopen (planten zijn afhankelijk van waar de bak komt te staan). Zelf heb ik wel eens een overvolle vijver of aquarium op puur planten laten filteren zonder kool of specifiek bacterie filter. Uiteraard wel een stilstaand bed met filter medium voor grof vuil. 

 

Met een 50 liter filter zou je in elk geval al een 10 kuub water kunnen filteren voor opslag, ik denk dat het ruim voldoen de is :) Uiteraard spreek ik dan niet over een filter wat vijverwater moet filteren waar vissen en etc. in zitten. Wel kun je vijverwater oppompen en dat filteren en vervolgens opslaan. 

 

Zand ben ik geen voorstander van i.v.m. algen en dat het zwaar is voor verschonen. Kous, mat, wat en bio daarna heeft mijn voorkeur. Voor de kleur en eventuele overige chemicaliën zou je dan actieve kool kunnen gebruiken, maar anderzijds is regenwater makkelijk te filteren en ben je dan geen kool nodig. Ik neem ook aan dat het filter een vaste plek krijgt en niet bedoelt is om mee te nemen. 

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 22-11-2023 om 19:14, Down zei:

 Regenwater makkelijk te filteren en ben je dan geen kool nodig.

 

 

Tegenwoordig is een koolfilter er bij zeker aan te raden, PFAS en andere rommel zit er in, ook overgewaaide pesticiden.

Afhankelijk hoe je de regen opvangt is het via je dak en dakgoot dan kan er dode vogels of ander organisch materiaal in zitten, wees altijd alert op verontreiniging.

Zelfs leidingwater kan je beter nog door een goede koolfilter heen laten gaan, mijn vrouw word echt ziek als ze het zo drinkt, heftige zuurbranden steeds gulpen gal komt dan nachts omhoog en de hele nacht niet slapen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...