Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nachtzicht


Prepping76

Aanbevolen berichten

Waarom zou je een lamp willen gebruiken? Je moet je ogen de gelegenheid geven om aan het duister te wennen. Dat duurt bij de een een kwartier, bij de ander een uur. En dan heb je alleen nog een lamp nodig wanneer je op je landkaart moet kijken. En dan heb je een probleem. Met rood of groen licht bescherm je je nachtzicht, maar zie je sommige kaarttekens niet meer. Kijk je even een paar tellen met wit licht, dan moet je weer helemaal opnieuw wennen. Ben je eenmaal gewend dan heb je 364 nachten per jaar genoeg licht om je zonder lamp te redden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb een speciaal kaartleeslampje gemaakt.

Daarvoor heb ik een minimag gesloopt en een wit ledlampje ingebouwd.

Dit was in de tijd dat witte ledlampjes nog geen licht gaven en dus niet zijn schijnwerper van tegenwoordig die heb ik ook maar dus niet om een kaart te lezen.

Ik hoefde daar niks aan te tunen, de lichtopbrengst met 1,5 volt batterij was zo laag dat je het lampje pas in het donker kunt gebruiken anders zie je het licht niet eens. Ik heb dat ding nu zo'n 10 jaar en er zit nog steeds de originel duracel batterij in.

Gebruik die ook als ik met mijn telescoop sterren kijk, dan wil ik ook geen nachtzicht verliezen.

 

Ik zal niet zeggen dat je helemaal geen nachtzicht verliest maar toch zo weinig dat herstellen eigenlijk niet merkbaar is, alleen de mist helderen objecten komen pas na een paar minuten weer in beeld.

 

Als de moderne witte led teveel licht geeft moet je gewoon met wat weerstanden spelen om zo de licht opbrengst te temperen.

Hulp nodig doe even een PM.

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...