Ga naar inhoud
GENEGEERD

Leren naaien mbv een Singer


daisy

Aanbevolen berichten

Helaas kan ik (tot nu toe) nog niet naaien. Omdat ik denk dat deze skill zeer waardevol is, wil ik het wel graag leren. Wat is het beste: meteen een Singer kopen en daar op leren naaien? Of eerst leren naaien met een elektrische naaimachine. En welke naaimachine zouden jullie in dat geval aan willen raden?

 

Zijn er bepaalde boeken/sites die jullie mij aanraden? (Ik kan wel wat leren van mijn oma, maar ze woont niet al te dichtbij. Ik zal het merendeel zelf moeten doen.) Uiteraard zijn er ook cursussen naaien die hier in de buurt worden gegeven, maar ik wil dat geld juist uitsparen om een Singer, stof, garen etc. te kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Myosotis. Lees eerst alle draadjes van de Singer gekkies door. Dat is wel een klus, maar het is beslist de moeite waard. Een scenario waarin we langdurig in een soort Flintstones tijdperk worden teruggeworpen, lijkt mij steeds waarschijnlijker. Dat kan nog een paar jaar duren, maar historische voorbeelden leren, dat het ook in een uur met ons gebeurd kan zijn. Maak dus even een slim plan van aanpak. Ik verwacht vooral veel verstel- en reparatiewerk bij een langdurige shtf. Er staan best nog wel wat naaimachines op Nederlandse zolders. Maar NIEMAND heeft er naaimachinenaalden en garen bij. Dat soort zaken kun je nu al meteen kopen. Naalden zijn het allerbelangrijkste. Koop Schmetz naalden in assortimentjes van 10 stuks, in de diktes 70-80-90. Vervolgens moet je bepalen, of je een hand-of een trap Singer wilt. Meer info daarover vind je in de draadjes, want ik type me weer blind. Heb ik graag voor je over hoor, maar als het niet hoeft....Ik zou meteen op een oude degelijke Singer leren naaien en de elektrische plastic puinbakken laten staan. Je hebt er geen idee van, hoe goed oude Singers zijn. Ik ben redelijk thuisgeraakt in het op afstand beoordelen van de Singers die op Marktplaats staan. Het aanbod van mooie Singers neemt wel schrikbarend af de laatste tijd. Desgewenst kan ik je op afstand helpen zoeken. Ik moet dan wel ongeveer (niet exact) je woonplaats weten, zodat ik een beetje in je buurt kan zoeken. Voor veel Singer gekkies heb ik perfecte machines gevonden. Je moet namelijk weten welke types goed te gebruiken zijn etc. Leren naaien is iets minder dringend. Daar is bij een langdurige shtf nog alle tijd voor, als je de materialen maar in huis hebt, want daar kom je dan niet meer aan! Vergeet niet, dat alle meisjes van mijn generatie (ik ben nu 55) nog op de lagere school naailes kregen! Ik helaas niet. Vlak nadat ik naar de Middelbare school ging, werden die naailessen afgeschaft op lagere scholen, maar er is nog veel slapende kennis aanwezig. Maar geen materialen!! Ik heb in kringloopwinkels de meest schitterende instructieboeken gevonden voor een euro per stuk. Meestal uit de jaren zestig, zeventig, toen zelf kleding maken nog populair was. Die oudere boeken bevatten vaak nog meer vakkennis dan moderne boeken en ze kosten vrijwel niks. Op naar de kringloop! En als je meer vragen hebt, kom maar op. hg Dick.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dit ook. Waarschijnlijk zullen er ruilbeurzen voor kleding ontstaan in het Flintstones tijdperk. Ik gooi dus de laatste jaren nooit meer kleding weg, tenzij het tot op de draad versleten is. Dit houdt in dat het later op maat zal moeten worden gemaakt. Als je eenmaal je machine(s) hebt, uitgeprinte handleidingen en materialen, alles compleet, dan is het leuk om een beetje te gaan oefenen. Er valt altijd wel iets te verstellen thuis.

 

Bij de kringloop staat ook meestal een bakje met ritsen en knopen, lekker goedkoop. En in het zeldzame geval dat ik kleding weggooi haal ik de knopen eraf en torn ik de rits eruit.

 

Succes en voor vragen altijd bereikbaar,

groet,

Emmy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie Dick en Emmy!

 

Dick:

Ik lees mij gek met zoveel draadjes hier op het forum. ;) Niet te doen om als beginnende prepper een beetje evenwicht te vinden in het opstarten van een voorraad. Dat heeft natuurlijk even tijd nodig, maar er komt gewoon veel op je af. Uiteraard ga ik ook hier weer grasduinen in de draadjes, met pen en papier naast m'n laptop om een boodschappenlijstje te maken (lijstje voor een voedselvoorraad is net klaar...). Alvast bedankt voor de tips die je hebt gegeven, ze staan op mijn lijstje van wat ik moet kopen.

 

Mijn oma heeft jaren lang in een naaiatelier gewerkt en heeft de belangrijkste dingen (herstellen, inkorten etc.) geleerd aan mijn moeder. Dus kennis is hier genoeg. Zelfs aan een Singer is er geen gebrek: we hebben er 1 op zolder. Maar aangezien mijn ouders preppers echt gekkies vinden (lees: compleet gestoord) zal ik zelf maar een Singer kopen en voor een voorraadje naalden & garen zorgen. Aangezien ik toch echt zelf m'n kleding wil kunnen herstellen (het is niet handig om voor iedere knoop die moet worden aangezet naar m'n ouders te moeten reizen) wilde ik even weten of het verstandig is om ook een elektrische plastic puinbak te kopen.

 

Emmy:

Goede tip om van alle oude kleding de knopen en ritsen te halen. :) Er zal wellicht altijd wel iets te vermaken zijn. En het is wel zo handig dat ik toch die broek die ik graag wil maar net iets te lang is kan kopen, omdat ik hem zelf korter kan maken.

 

Als er vragen zijn weet ik jullie te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas maar op Myosotis, voor je het weet ben je ook een gekkie!

In een paar maanden ben ik van 0 naar 6 Singers gegaan. Verslavend hoor!

 

Naaien op een oude Singer is geweldig, daar was ik helemaal verbaast over.

Voor mij geen moderne elektrische meer! (Deze leende ik zo nu en dan van moeders).

 

Zelfs mijn nichtje en stiefdochter ( 7 - 11) zijn lekker aan het naaien geweest met de hand-Singer. Op een elektrische durfden ze niet, na een klein stukje met mijn hulp redden ze binnen een mum van tijd alleen. Helemaal trots maakten ze het ene na het andere tasje / knuffeltje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...