JohnVonSchutz Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Ik dacht omdat we hier toch veel mensen met bushcraft kennis om er een draadje voor aan te maken waarin je vragen kunt stellen en die gaan we dan proberen te beantwoorden. Mijn vraag is; Hoe kan ik aan eetbare olie komen in de natuur? Wat en hoe? Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Jager Geplaatst: 24 december 2012 Delen Geplaatst: 24 december 2012 Hmmm...goede vraag. Er zijn verschillende eetbare olieen zoals kokosnoot (moeilijk om in nl uit de natuur te krijgen, hennep (kun je ook hashj van maken;)), zonnebloemen, pompoen etc. Weet alleen niet echt hoe te verwerken tot een goede substantie maar mijn interesse is ook gewekt nu dus ga het morgen eens voor ons uitzoeken. Echt een goede vraag. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Castaway Geplaatst: 7 januari 2013 Delen Geplaatst: 7 januari 2013 Olie kun je uit heel veel zaden en noten halen maar dan zul je toch iets van een pers moeten maken.. of flink investeren in een bestaande pers. vind de pers in de link wel goed in een prepper huis passen http://www.piteba.com/nld/index_nld.htm Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 13 januari 2013 Auteur Delen Geplaatst: 13 januari 2013 Ja, lijkt me toch al wat een pers. Ik was nog even aan het zoeken op youtube waar ik deze vond. Misschien niet helemaal waar ik aan dacht maar toch wel handig. Nu alleen nog de olie scheiden van het water, maar dat lukt volgens mij wel door het een tijdje te laten staan. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Castaway Geplaatst: 14 januari 2013 Delen Geplaatst: 14 januari 2013 ik heb het filmpje even bekeken en dacht eerst dat hij drank ging stoken.. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Vempain Geplaatst: 5 februari 2013 Delen Geplaatst: 5 februari 2013 Eventueel kan het ook met een vijzel en wat zout, de olie trekt dan in het zout waardoor je een soort oliepasta kan maken waar je prima mee kunt koken Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Raycoupe Geplaatst: 12 maart 2013 Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Hier in Nederland, komen voornamelijk de beukenootjes, walnoten en hazelnoten in aanmerking om uit te persen met bv dat geweldige Piteba persje. Uiteraard zijn zonnebloemen, lijnzaad en koolzaad ook erg geschikt, veel meer opbrengst dan bovenstaande noten, maar deze soorten moet je eerst verbouwen. En dan zijn er nog dierlijke vetten, maar voor 't gemak ging ik er even vanuit dat je plantaardige olieen bedoelde @JohnVonSchutz Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JohnVonSchutz Geplaatst: 12 maart 2013 Auteur Delen Geplaatst: 12 maart 2013 Ja dat bedoeld ik ook. Dan misschien maar eens uit gaan kijken naar een piteba persje. Thx. Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten