kwakster Geplaatst: 19 februari 2020 Delen Geplaatst: 19 februari 2020 De Buck 110 blijft een van de klassiekers in de messenwereld, en ik heb er zelf ook een paar. Bijgevoegd een aantal foto's van een zgn "no-dot" versie, gemaakt tussen 1972 en 1974. Het lemmet had een afgeronde punt, was volkomen bot, en een handvat vol met rotzooi. Compleet schoongemaakt (inclusief ultrasoon reinigen) en daarna het lemmet met de hand opnieuw convex geslepen tot ~25 graden inclusief op korrel 400 waterproof SiC schuurpapier op een stuk halfhard rubber met WD40 als smeer/koelmiddel Als laatste het braampje verwijderd m.b.v. een wit keramisch slijpstaafje van Spyderco, hetgeen tegelijkertijd zorgt voor een onzichtbaar microbeveltje van ~30 graden inclusief, hetgeen de apex versterkt. E.e.a kost weliswaar wat ellebogenvet, maar deze messen zijn dat meer dan waard. Zoals bekend bepaald geen lichtgewicht, heeft geen vingergroeven, geen afgeronde kanten, is vanwege de zware veer niet gemakkelijk te openen (maar heeft al wel een nailnick), en is in tegenstelling tot de hedendaagse versie niet uitgevoerd in het gemakkelijk te slijpen 420HC staal maar in het beduidend hardere & slijtvastere 440C staal, dat bovendien uitermate goed gehard is. In tegenstelling tot veel moderne exemplaren vertoont het lemmet ook geen enkele speling in geopende toestand. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Greener Geplaatst: 19 februari 2020 Delen Geplaatst: 19 februari 2020 @kwakster Dat heb je netjes gedaan! Heb zelf meerdere Fallknivens liggen en in de BOB zit de welbekende F1. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 19 februari 2020 Delen Geplaatst: 19 februari 2020 Spyderco Stretch met gelamineerd HAP40 lemmet @ 63-64 HRC en een snedehoek tussen de 25 en 30 graden inclusief van dezelfde eigenaar als de eerder geposte Fallkniven A1 Pro. Dit mes wordt enkel gebruikt voor het ontvliezen van wilddelen, en de eigenaar wilde graag een full convex lemmet met een merkbaar kleinere slijphoek. Eerst de oude en wat gepitte apex "platgeslepen" op een Chinese korrel 3000 diamantplaat, waardoor er een fractie van een millimeter brede en doorlopende lichtreflectie ontstaat over de gehele lemmetlengte. Dit verwijdert het verzwakte staal van de oude apex en zorgt tevens voor een precieze "voorslijpgrens". Daarna het lemmet met de hand uitgedund op een vel korrel 400 waterproof SiC schuurpapier op een stuk halfhard rubber met WD40 als smeer/koelmiddel, precies tot aan het randje van de op dat moment nog steeds afgeplatte "snede". Daarna op dezelfde manier verder geslepen tot een nieuwe apex met een miniem braampje op een half vel korrel 1000 waterproof schuurpapier, en als laatste dat braampje verwijderd op een stuk hard karton met wat 1.0 micron diamantpasta. De nieuw apex past in de 20 graden inclusief uitsparing van mijn Tormek hoekmeter en is lekker scherp zullen we maar zeggen, ? Voor het slijpen: Na het slijpen: 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
kwakster Geplaatst: 8 maart 2020 Delen Geplaatst: 8 maart 2020 Zelf vind ik dit plaatje altijd erg verhelderend wanneer het over convex slijpen gaat: Het doel van convex slijpen is het verminderen van snijweerstand, en alleen al het afronden van de zgn "schouders" van een V-snede heeft al een duidelijk merkbaar effect. Daarnaast is het zo dat bij een zelfde apexhoek (voor zover dat exact te meten is bij een convexe slijpvorm) de convexe bevels erachter altijd dunner uitvallen vergeleken met een V-snede, waardoor bij gelijke apexhoek een convexe snede gemakkelijker zal snijden dan een V-snede (minder snijweerstand) en tegelijkertijd toch dezelfde sterkte van de apex behoudt. Door de lichte bolling van de convexe slijpvorm krijgt het snijgoed tevens merkbaar minder kans om te gaan kleven, waardoor de snijweerstand nog wat verder afneemt. E.e.a is redelijk goed te zien op onderstaande foto's. Deze tonen de convexe snede van mijn Condor Exo Golok in de 30 graden V-uitsparing van mijn Tormek WM200 AngleMaster (hoekmeter) Je kunt 2 x op elk plaatje klikken, en daarna handmatig verder vergroten voor maximaal detail. De bekende Amerikaanse bushcrafter/reisschrijver/bibliothecaris Horace Kephart ontwierp in de jaren '20 van de vorige eeuw zijn eigen (doorontwikkelde) full convex mes, dat hij vervolgens liet maken door de Colclesser Brothers in Eldorado PA. Originele Kephart messen zijn tegenwoordig erg zeldzaam (lees: duur), maar Ethan Becker van Becker Knives heeft in 2017 een authentiek exemplaar weten te vinden: http://www.thetruthaboutknives.com/the-original-kephart-knife-examined/ Met dit mes als voorbeeld maakt Ethan nu vrijwel exacte moderne versies van het Kephart mes onder het Becker label. Wiki over Horace Kephart: https://en.wikipedia.org/wiki/Horace_Kephart Mij bevalt convex ook erg goed, of dat nu enkel een convexe snede is of een full convex zero edge lemmet (of iets er tussenin), en ik gebruik het op al mijn machetes/choppers, enkele "buitenspeelmesjes", maar bijvoorbeeld ook op een aantal koksmessen. Enige tijd geleden zelfs een prijzig professioneel koksmes (Japanse Takamura gyuto in R2/SG2 staal) voor een profkok met de hand omgeslepen tot een full convex zero edge, en de eigenaar wil nooit meer wat anders. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Danny Geplaatst: 26 oktober 2020 Delen Geplaatst: 26 oktober 2020 Stroppen is meer richten van de snede dan echt slijpen. Ik gebruik voor het stroppen "alu" van "belgom", vele malen goedkoper dan al die diamantblabla. Voor slijpen van een convex snede gebruik ik waterproof 600 opgerold. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.