Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuin in bakken


Gast tom666

Aanbevolen berichten

Is er een manier om witlof smakelijk te maken? Da's nou één van de weinige groentes waar je MIJ geen plezier mee doet. :p

Witlof salade:

Snijd de witlof in stukjes (let er op dat je het harde deel achter in de kern verwijderd, dat is het bitterste deel) en was de witlof. Doe de witlof in een kom.

Snijd een appel in stukjes en doe ze bij de witlof.

Voeg walnoten en of mandarijnen partjes toe (uit blik of vers, wat je zelf wilt).

Klein beetje citroensap en suiker er over.

Goed door elkaar husselen en klaar.

 

Ik houd ook helemaal niet van traditionele wiltof recepten, maar op deze manier vind ik het heerlijk. Maar dat recept van @Dessy ga ik ook eens proberen. Klinkt iig erg goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voor de niet witlof-eters is gekarameliseerde witlof (liefst met honing,anders met suiker) vaak wel goed te eten.

 

4 stronkjes witloof

boter

2 eetlepels bruine suiker of honing

peper en zout

 

Bereidingswijze

- Kuis het witloof en verwijder eventueel bruine blaadjes aan de buitenzijde.

- Snij een plakje van de onderzijde af en snij een stukje uit de kern van de witloof. Eventueel kan je ook een kruisje snijden in de kern van de witloof. Dit zal de bitterheid verminderen al vind ik persoonlijk witloof nooit te bitter. :)

- Leg de witloof in een kom en zet ze net onder water. Breng alles aan de kook met wat boter, peper en zout en kook ze bijna gaar. Stomen kan ook natuurlijk!

- Giet af en laat de witloof uitlekken.

- Smelt wat boter in de pan en begin de witloof te bakken in de boter.

- Bestrooi de witlof met 2 eetlepels bruine suiker. Deze zal beginnen smelten en karameliseren.

- Blijf de stronkjes witloof voordurend draaien tot ze gaar gebakken zijn en de karamel goed blijft plakken.

 

Klaar! Serveer!

 

Tip. Je kan met het overtollige karamel in de pan en een beetje witloof kookwater een sausje maken om het bord mee te versieren.

Tip. Ook lekker met wat tijm over de witloof, strooi er wat over als je de witloof in de karamel gaat bakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Repelsteeltje

Het begint hier meer op een kooktopic te lijken :)

 

De blaadjes kan je rauw gebruiken als toastjes. Vul ze met een lekkere salsa/huzarensalade etc naar smaak of gewoon dippen in een sausje.

Ook erg lekker is ze in een beslagje te dompelen en te frituren (tempurastijl).

Of je maakt er een soepje van.

 

Afijn, met lof kan je alle kanten op.

 

On-topic: Werkelijk elk kind heeft momenteel die AH moestuintje momenteel. Weet iemand wat voor zaad er gebruikt is? Ik kan het niet terug vinden. Ik vermoed dat ze F-type zaad hebben gebruikt om de opkomst te vergroten. Het blijft op kinderen gericht en die willen resultaat zien :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...