Ga naar inhoud

Duffman

Lid
  • Items

    44
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    Noordwest Nederland
  • Nieuwsbrief
    Ja

Duffman's prestaties

Elementary prepper

Elementary prepper (2/11)

71

Reputatie

  1. Je kan ook een haag maken van meidoorn en bramen. Mijn ouders hadden hun meidoornhaag een beetje verwaarloosd, vervolgens groeiden (geheel natuurlijk) de bramen er dwars doorheen. Het resultaat was een extra "vlechtwerk" in de haag met lekkere vruchten. Om het een beetje in de hand te houden hoef je vervolgens alleen maar de braam te snoeien op de plekken waar hij iets te enthousiast is.
  2. Ik heb standaard ibuprofen en paracetamol. Deze werken versterkend op elkaar; voor lichte pijn paracetamol, voor zware pijn ibuprofen en voor nog zwaardere pijn deze twee gecombineerd. Dit op aanraden van een ziekenverpleger die ik ken. Ik heb ook nog een buisje zuiver acetylsalicylzuur liggen wat ik ooit heb gesynthetiseerd tijdens de studie, maar eerlijk gezegd vertrouw ik dat spul niet zo. Morfine heb ik wel eens aan gedacht, maar de juridische consequenties vind ik hier gewoon niet tegen opwegen. In Engeland hebben ze briljant spul, namelijk een pijnstiller (bv paracetamol) gecombineerd met een opwekkend middel (bv caffeïne). Dit is bedoeld als anti-katermiddel, zodat je de pijn niet voelt na een avond pub-crawlen, maar nog wel enigszins capabel overkomt op je werk. Een aantal jaar geleden een pilletje gekregen van een collega, en het werkt echt als een malle, maar het kan nooit goed voor je lichaam zijn. Toch ben ik wel voornemens hier een buisje van mee te nemen de volgende keer dat ik weer naar Engeland ga.
  3. Die ombouwpakketten voor de 2CV kende ik nog niet. Klinkt aantrekkelijk, ook omdat de 2CV zo'n beetje de makkelijkste auto is qua doe-het-zelf.
  4. @G-Class: helemaal gelijk, de oudere G-klasses kunnen mijn goedkeuring ook wegdragen. Overigens bouwt Peugeot de G klasse ook in licentie, maar met een Peugeot motor. Ik ben benieuwd hoe deze presteert. De VW kever is een ander verhaal, omdat daar de motor ook achterin zit en dus boven de aangedreven as zit. Oude Skoda's geldt hetzelfde voor. Een 2CV is inderdaad een van de beste, een van de ontwerpeisen was dat hij over modderige landweggetjes een doos eieren moest kunnen vervoeren zonder te breken . Naast de G-klasse denk ik dat de Suzuki Samurai en eventueel Mitsubishi L200 de beste combinatie hebben van onopvallendheid, genoeg beschikbare onderdelen en acceptabele hoeveelheid bagageruimte.
  5. Ik heb een aantal kleine camouflageverfdoosjes in gebruik om kleine troepjes georganiseerd te houden. Een daarvan heb ik gevuld met een mini-setje BOB spul, die heb ik standaard bij me in de auto. Ze passen in standaard munitie pouches, die je eventueel aan een harnas of opsvest kan hangen. Ze zijn niet waterdicht, maar komen een aardig eind als je ze intaped met een stukje ducktape of parafinetape. Kost ongeveer €5 bij de dump.
  6. @Raycoupe Je hebt gelijk als je de verschillende snelheden in dezelfde versnelling rijdt; je rijdt doorgaans echter niet 50 km/h en 100 km/h in dezelfde versnelling. Stel nu dat je 50 rijdt in de 3e versnelling, dan draai je bv. 3000 tpm. Als je 100 rijdt in de 5e versnelling draai je 2000 tpm (Zou je 50 k/h doen in zijn 5, dan zit je motor bijna op stationair en zul je meer verbruiken omdat je motor niet in het optimale toerengebied draait). De rolweerstand van de versnellingsbak en motor is dus lager in dit voorbeeld. Alleen de rolweerstand in het laatste stuk van de aandrijflijn en de banden worden groter bij hogere snelheden.
  7. @Raycoupe: Ik ben geen expert op autogebied, maar ik kan wel een educated guess maken, en heb ervaring met het verschijnsel: Luchtweerstand is een kwadratisch proces, m.a.w. als je 2 keer zo snel rijdt heb je 4 keer zoveel luchtweerstand, wat de motorkracht uiteindelijk moet overwinnen. Je begint echter met een zeer kleine weerstand bij lage snelheden. Het overwinnen van deze kracht kost brandstof. Bij een moderne personenauto zoals een Skoda Octavia kan ik me voorstellen dat 100 km/h vier keer zoveel brandstof kost als 50 km/h. Maar als het verbruik bij 50 km/h erg laag is, is 4x erg laag nog steeds erg laag. Verder heb je als variabele nog een bepaald aantal toeren van je motor (zonder belasting), dit kost ook een bepaalde hoeveelheid brandstof. De toerenbereiken zijn door de versnellingsbak gekoppeld aan bepaalde snelheden. Als je deze twee combineert kan ik me voorstellen dat bij twee verschillende snelheden het brandstofverbruik ongeveer hetzelfde is; namelijk bij een 50 km/h een lager aandeel luchtweerstand, maar een hoger aandeel door het aantal toeren, terwijl bij 100 km/h je een groter aandeel luchtweerstand hebt, maar door een hogere versnelling minder toeren draait. Het verschijnsel wat je bij jouw auto hebt waargenomen heb ik ook gezien bij een van mijn vorige auto's, die was bij 60 km/u net zo zuinig als 110 km/u. Hier moet ik wel opmerken dat er een grote V8 benzinemotor in zat, waardoor de belasting van de motor relatief gezien niet zo groot was. Pas bij 140 km/u begon de luchtweerstand significante effecten te hebben, evenals snelheden lager dan 50 km/u. Hier verbruikte hij door de grote motor en relatief hogere toerentallen (ten opzichte van de snelheid) juist veel meer.
  8. Koppelomvormers kosten maar 2-3% van het vermogen, en ongeveer net zo veel verlies aan koppel, dus zeker geen 10%. Dat was vroeger misschien anders, maar tegenwoordig niet meer. Porsche claimt met de Cayenne zelfs minder dan 1% verlies. Het voordeel van een handbak is de controle en het "vastzetten" van je versnelling. Er zijn semi-automaten die een automatische koppeling hebben, maar volgens mij hebben de meesten ook een soort beveiliging dat ze uiteindelijk toch schakelen als je een bepaalde belastingslimiet overschrijdt. Een automaat is niet perse altijd slechter dan een handbak, ook niet in het terrein. Het voordeel is dat allerlei elektronische hulpmiddelen voor terreinrijden (zoals de gadgets in een Landrover Discovery) veel effectiever zijn als het voertuig zelf de controle houdt. Tot slot een opmerking over de stadsauto's. Deze zijn niet gebouwd om maximaal over de Autobahn te janken, dan snap ik dat ze in no-time op zijn en een verbruik hebben dat niet klopt met wat de folder zegt. Ze zijn het zuinigst bij een snelheid van 70-90 km/uur, alles harder is gewoon niet de bedoeling. Maar het maakt ze niet automatisch zooi.
  9. Nee, maar G.J. past wel... Hoe wist je dat Als je interesse hebt in een beitelmes, stuur maar berichtje, dan kan ik er wel een voor je regelen.
  10. @DickBerts: ik ben maar een goedbedoelende amateur, dus mijn ervaring in nieuwbouw is beperkt Maar uiteraard heb ik mijn mening: Ik vind de VW Up!/Seat Mii/Skoda Citigo degelijk gebouwd, maar het zijn echte stadsauto's en missen vermogen bij zwaardere belading; dit heb ik ondervonden afgelopen december tijdens een roadtrip in Spanje. Toyota Aygo heb ik helaas geen ervaring mee, maar lijkt me gebaseerd op het merkimago degelijk. De Peugeot 107/Citroën C1 heb ik deze zomer in Lapland uitgeprobeerd en die kon me aanzienlijk beter bekoren dan het VW-product. Voldoende vermogen, enorm zuinig (1:23!) en voldoende comfortabel. Voor al deze auto's geldt wel dat ze ondanks de prijs en het formaat verassend degelijk zijn en zeker geen zooi. Ik ga mee met Awol in zijn mening over de Toyota Corolla. De wat oudere modellen zijn spotgoedkoop, economisch en net een slag groter dan de voornoemde autootjes. De huidige Fiat Panda heb ik helaas nog nooit gereden. Het oude model wel, maar die zijn inmiddels als zo oud dat die aan het verslijten zijn. Wel ontzettend makkelijk zelf te repareren en goedkope onderdelen zijn overal beschikbaar. Bovendien is de 4x4 uitvoering legendarisch (maar wel relatief duur in Nederland, reken zo'n €3000 voor een van 15 jaar oud)
  11. De MB was in de aanschaf ooit niet heel veel duurder dan de VW, gekeken over de totale looptijd inclusief onderhoud reparaties zit je ongeveer op €100.000 euro per voertuig; ongeveer 2,5x de aanschafprijs. Dit komt doordat defensievoertuigen niet verzekerd zijn en in principe niet worden afgeschreven als ze total-loss zijn. De winst wordt voornamelijk gehaald in lagere onderhoudskosten; al denk ik wel dat de elektronica storingsgevoeliger is. Het concept van een pick-up is sinds Afganistan al in gebruik bij de Landmacht; in de loop van de jaren is de MB steeds verder gecustomized tot een soort van pick-up; met name door de eisen van het KCT. Ik vind het een goede zaak dat er nu een off-the-shelf Europees product wordt gekocht dat eigenschappen heeft die in lijn liggen met de eisen van de gebruiker.
  12. De Niva is ook een notoire olieverbruiker. Verder zijn ze zeer schaars in Nederland, waardoor in een crisissituatie je de auto prima kan demonteren, maar vervolgens geen vervangende onderdelen hebt (als je die niet van tevoren hebt verzameld). In Polen en Finland is de Niva ook als langere vierdeurs en pick-up versie te koop. Deze heeft fors meer laadruimte. Deze landen zijn tegenwoordig EU, dus je kan ze zonder problemen importeren naar Nederland.
  13. De Nederlandse defensie gaat binnenkort over op de Volkswagen Amorak (zie http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie). De oude G wagens gaan er op termijn uit, dus hou Domeinen in de gaten Je hebt allerlei versies, mijn persoonlijk favoriet is de ambulanceversie of las- en lijndienst. Beide hebben een grote opbouw die tot camper is te transformeren. De motor is een 2.9 liter 5 cilinder dieselmotor, vele malen zuiniger dan de burgerversie G-wagens waar de Hollandse vastgoedmaffia in rijdt. Landrover Defenders raadt ik af, mijn ervaring vanuit mijn werk is dat die goed presteren in het terrein, maar ook redelijk vaak stuk gaan. Ze zijn wel eenvoudig te repareren; zolang het geen nieuwere versie is met teveel elektronica. Mijn voorkeur gaat uit naar een dieselmotor. Door het ontbreken van bougies is de kans op afslaan van de motor bij doorwadingen van water kleiner (in Nederland een reëel scenario bij overstromingen). Bovendien is diesel ca. 10-15 jaar houdbaar in bijvoorbeeld jerrycans (mits absoluut watervrij!), terwijl benzine al na 1 jaar in kwaliteit achteruit gaat. Als je een brandstofvoorraad wil aanhouden is diesel dus beter. Bovendien kun je het aanlengen met frituurolie, smeerolie, lijnzaadolie, vloeibare parafine etc (niet meer dan 50% volume mengverhouding! Anders heb je kans dat de viscociteit van je brandstof teveel gaat afwijken waardoor je óf je motor verzuipt, of het ontstekingstijdstip te vroeg of laat komt te liggen waardoor je schade aan je kleppen krijgt). Een ander praktisch argument is dat vrachtwagens en veel bedrijfsaggregraten op diesel lopen met tanks die makkelijk te bereiken zijn en eventueel wederrechtelijk af te tappen in een noodgeval. Zuinigheid vind ik van beperkt belang. Uiteraard gezien de kosten is een klein verbruik prettig, maar een evacuatie is doorgaans eenmalig. Zolang je maar met een tank ruim op je BOL (rekening houdend met lange tijd stationair draaien in de file) kan komen is het prima. Is 4x4 nodig? In het algemeen in Nederland niet, maar dat ligt aan je bestemming en lokale omstandigheden. Een fatsoenlijke bodemvrijheid is wel belangrijk, zodat je niet meteen met je versnellingsbak over de grond schuurt als je over een lage berm heen moet om een obstakel heen. Een tweewielaangedreven auto komt meestal ook wel aardig ver, mits met beleid gereden. Neem voor slipperige ondergronden een paar rijplaten (of desnoods twee planken) mee, en laat wat lucht uit de banden lopen voor extra tractie. Hippe crossovers zoals de Skoda Jeti, Dacia Duster en zelfs Volvo cross-country en Audi allroad modellen zijn qua constructie goed, doordat vitale delen beschermd zijn aan de onderkant. Maar het zijn geen terreinauto's! Vermijd achterwielaangedreven auto's. Doordat het grootste gewicht voorin zit (de motor), slipt zo'n auto sneller door. Kijk maar naar een willekeurige BMW op een besneeuwde parkeerplaats. Overigens zijn veel grotere bestelbussen ook achterwielaangedreven. Deze zijn geconstrueerd met een bepaalde belading in gedachten (die op de achterwielen drukt), dus daar geldt dit verhaal minder. Neem in ieder geval een model dat veel in je woonomgeving voorkomt in verband met onderdelen. Een Lada Niva of Toyota Landcruiser zijn zeer geschikte auto's, maar onderdelenvoorziening voor deze modellen in crisistijd is bijna onmogelijk, want ze staan niet op de sloop en in het straatbeeld zie je ze ook bijna niet (los van het feit dat de eigenaar waarschijnlijk niet zo genegen is om afstand te doen van zijn onderdelen). Tot slot wat voor model? Een stationwagon, SUV of bestelbusje is waarschijnlijk het beste qua laadruimte. Mijn criterium is dat je comfortabel achterin kan liggen in een slaapzak.
  14. Ik gebruik deze drie messen het meest (van boven naar beneden): - Matrozenmes; voor licht snijwerk (touw, tape, karton, voedsel etc) - Kraft werkmes; voor zwaar snijwerk en werk waarbij een punt nodig is ("peuren") - Kraft beitelmes; voor zwaar snijwerk en klieven/wrikken Tevens heb ik nog een Leatherman Fuse, Cold Steel Bushman en nog een simpel victorinox mesje (niet op de foto) Ik gebruik met beitelmes veruit het meest, mijn ervaring is dat er maar weinig klussen zijn waar je specifiek een punt aan je lemmet moet hebben. Het beitelmes is briljant voor allerlei werk; deze heb ik standaard op de man als ik in klus of prep-modus zit. Ik gebruik het om blikken te openen, hout te klieven en gewoon te snijden. Het matrozenmes is eigenlijk een afdankertje die ik helemaal heb opgeknapt, geslepen en gelakt; deze gebruik ik vooral in het huis. Door de schaapsvoetlemmet is hij handig in het snijden van met name dunne materialen en touw. Het werkmes heb ik geslepen tot een semi-droppoint, dat vond ik makkelijker werken. De Kraft messen heb ik gekocht in Finland, daar kan je ze overal krijgen voor €5 tot €7. Een fantastische prijs-kwaliteitverhouding. En als je er eens een kwijt raakt kost een vervanger bijna niets. Ze worden relatief snel bot, maar zijn ook makkelijk weer te slijpen en goed roestwerend; ik gebruik ze ook wel eens in een zoutwateromgeving en daarbij nog geen last gehad van roest. Het matrozenmes (wat daar eigenlijk voor bedoeld is) heeft daar meer last van, maar is wel harder en scherper (op het heft heb ik mijn naam ingebrand, maar om voor de hand liggende reden op de foto zwartgemaakt). De Leatherman gebruik ik eigenlijk nooit meer sinds ik de werkmessen heb. Ook de Bushman gebruik ik te weinig. Het voordeel van dit mes is dat het gesmeed is uit een stuk staal, waarbij het heft hol is, en toch de zelfde (doorlopende) sterkte heeft als het lemmet. Je kan hier een stok insteken en dan heb je een zeer stevige speer (waarbij de steel de zwakste schakel is), een nuttige feature in een self-sufficiency situatie.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...