Tom Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Nu de tijden anders worden, dus financieel er vaak bezuinigd moet worden komen de oude tijden weer terug van een driewielig voertuig. Vooral omdat de oldtimer-regeling per 1-1-2014 ingaat en oldtimer jeeps en pick up's het de volledige bedrag motorrijtuigenbelasting voor deze voertuigen moeten betalen, wat bij een Landrover Diesel of lpg al gauw zo'n 150 euro per maand kan worden. Hier de uitleg http://www.diks.nl/oldtimer-nieuws/leeftijdsgrens-wegenbelasting-oldtimers-naar-40-jaar/ Dus pas bij 40 jaar wegebelasting vrij, maar dan betaal je voor een in goede staat verkerende Jeep/landrover een flink bedrag. Nu was er in de jaren 50 en 60 in Nederland de zgn bakbrommer een open bakfiets maar dan met een brommer gedeelte achter. In Italie hadden ze ook zoiets maar dan de besturing voorop een soort scooter gedeelte met een bak erachter. Dit werd als snel een cabine en een laadbak en daar hadden ze een succes fromule de zogenaamde Vespa Ape wat "bij" betekend omdat de motor zo zoemt. Dus heeft niets met een aap te maken, maar met een bij. De Piaggio Ape of Vespacar is in Nederland het meest bekend door de Ape (Italiaans voor bij, spreek uit als apéé). Nu kan men dus voor weinig variabele kosten een leuk en zuinig karretje rijden, vooral de open bak is erg handig je hebt een soort pick-up truckje zonder de kosten van een bestelauto of 4X4. Zoals we weten is de mini caravan erg in opkomst, vooral in de VS als kleine Bug Out Trailer (teardrop caravan), maar is voor de kleine beurs erg duur en nog steeds een trekkend voertuig nodig. Er zijn inmiddels diverse modellen, waarvan het oudste model officieel een brommer is http://www.vespacar.info/Piaggio%20Ape.htm Voordeel; geen wegenbelasting, geen apk,brommer rijbewijs. Het automodel, dus rijbewijs B Ape TM 703 Voordeel, 2 persoons cabine, groot laadvermogen (700kg) waardoor er een opzet unit geplaatst kan worden Deze bijvoorbeeld [video=youtube;NT85x1S84-Q] Ook kun je zelf iets maken, zie de youtube films http://www.hiking-trail.net/video_youtube/ape%20camper%20tuning.%20ape%20modificata-1/1/3Z1VSmPJqCg De Vespa TM 703 auto uitvoering is ook te leveren als langzaamverkeer voertuig, dus dan ook geen wegenbelasting Voordelen zijn dus lage onderhoudskosten, lage wegenbelasting of bij brom-model helemaal niets. De Vespa Ape 's zijn te koop vanaf ongeveer 3500 euro. (brommodel ape50) Dit is de grootste dealer http://www.vespacar.info/ Maar ook 2e hand te koop dan vanaf zo'n 1500 euro. De levensduur is erg lang , de modellen 1989 worden nog volop gebruikt en verkocht. Dus in vergelijk met een Kostbare (oldtimer) pick up of 4x4 een stuk goedkoper, zelfs voor menigeen haalbaar. En met modder/sneeuw profiel banden ook erg terrein waardig, getuige dit filmpje Voordelen zijn ook overal mag je parkeren, dus gewoon voor de deur. Zuinig in verbruik en laag gewicht ook automodel, waardoor weing wegenbelasting De onderdelen zijn volop leverbaar en betaalbaar, kun je van een oude Landrover niet zeggen. Maar is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar, maar door de nieuwe oldtimer regeling ook weer niet interessant om als Bug Out Vehicle te hebben. Wordt dan een dure hobby de oude jeeps of pick up auto's. Je hoeft de Vespa auto's niet te laten staan zoals vaak wel gebeurd bij een oldtimer jeep, met de de Vespa Ape kun je gewoon naar het winkelcentrum, dus gewoon dagelijks gebruiken. In Nederland leeft het nog niet zo, maar zal in economisch slechtere tijden zal het wel in de belangstelling komen, in Italië is het altijd erg "in" geweest ook in de smalle straatjes erg handig. Rest mij nog een wellicht toekomstige noviteit te vermelden, de Ape automodel TM 703 kan als trekker worden omgebouwd waardoor je een soort Be trailer er achter kunt hangen, in Duitsland zijn ze er al mee bezig. http://folger-styling.de/showanhaenger/drei-truck/Info-Seite-2-DreiTruck.htm Dit is waarschijnlijk gebaseeerd op de oude Hanseat Tempo, deze waren ook als trekker met oplegger leverbaar En niet te vergeten de duurdere Mega Multitruck automaat, ook leverbaar als brom-mobiel uitvoering http://www.mega-multitruck.nl/index.html Deze genoemde voertuigen zijn wellicht voor de nabij toekomst een goede vervanging van de BOV's voor de kleine beurs, want een beetje scooter kost al gauw 2000 euro (A merk) en een bagage wagen is 1000 euro ook al een normaal bedrag. Een oldtimer BOV wordt helemaal niet meer interessant door de nieuwe wegenbelasting regels, nog afgezien van de hoge aanschafprijs en en het eeuwig durend onderhoud voor een oude 4X4. Je moet een monteur in de kofferbak leggen bij wijze van spreken. De Vesa Ape modellen zijn erg makkelijk te onderhouden met hun 2-takt motoren ook zijn er voldoende dealers beschikbaar en zelfs speciale onderdelen leveranciers. (Hoewel het een driewieler is geven de leveranciers aan dat een rijbewijs B voldoende is, dus geen A rijbewijs) Geraadpleegde links; Piaggio Ape http://www.vespacar.info/ http://folger-styling.de/showanhaenger/drei-truck/Info-Seite-2-DreiTruck.htm http://buzzybeeforum.nl/index.php http://marrewijk.nl/Product-Detail/Ape-TM-703-Van-va-%E2%82%AC-6400,--exbtw/1230-136-424 NOG EEN LEUK FILMPJE Als er aanvullingen of wijzigingen nodig zijn in dit topic, gewoon effe vermelden. Zal dan de wijzigingen invoeren Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 ik vind die vespa ape helemaal geweldig , je kun overl mee rijden muv de snelweg en ze zijn ook simpel om te fixen. ben benieuw ,heb jij er al een ? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 20 mei 2013 ik vind die vespa ape helemaal geweldig , je kun overl mee rijden muv de snelweg en ze zijn ook simpel om te fixen. ben benieuw ,heb jij er al een ? Nog niet, wacht nog effe de oldtimerregeling af, deze moet nog door de eerste kamer worden goedgekeurd. Maar verwacht niet dat er nog iets veranderd. Om bij mijn BOL te komen is het wel gewenst om op de Autobahn te mogen rijden. Ben anders wel erg lang onderweg met een Vespa Ape Zit nog te kijken of er nog snellere uitvoeringen komen. Kan de Vespa Ape ook opvoeren, maar dan loop je met normaal gebruik de kans op een dikke prent:mad: Maar ben er wel voor aan het sparen:o (Voor de vespa, niet voor de prent) Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast morningglory Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Geweldig, thinking out of the box! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
12gauge Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 zon bakbrommer is wel hip natuurlijk Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 @Tom ,ik heb een oude volvo polar uit 1983, wat ik heb begrepen so far, is dat ik rond de kwart van de gewone weg belasting moet gaan betalen. de allrisk verzekering voor een old timer is trouwens erg laag, rond de 200 euro per jaar als je geen vrij jaren heb opgebouw. ik verkoop de volvo nog voor mijn verhuizing. voor op het eiland heb ik 5 hillux gekochten op een veiling, drie rijden, 2 zijn voor onderdeel.kun je mischien ook doen met de ape ,een goede ,een lame voor onderdeel.een kind was ziek geweest op mijn achter bank ,voor 10 euro ,eentje bij de sloop gehaal,plus zij hielpen de oude uit en de nieuwe inteschroeven. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Tom Geplaatst: 21 mei 2013 Auteur Delen Geplaatst: 21 mei 2013 @Mrsjones De nieuwe oldtimer regeling die 1-1-2014 hoogstwaarschijnlijk ingaat, is niet gunstig. De Volvo oldtimer van 1983 is nog geen 40 jaar (dus vanaf 1973 alleen nog vrijstelling) Dus alles boven de 40 jaar dus vanaf 1973, geld het tarief zoals nu vermeld, echter alleen voor benzine auto's die in de wintermaanden geschorst zijn. dus de koudste maanden; december, januari, februari. Dan geld alleen nog het lage kwart tarief. Rij je dan gewoon dan geldt gewone wegenbelasting voor dit type. Uitgezonderd Diesels en LPG oldtimers vanaf 1973, hier geldt altijd het gewone tarief alsof ze geen oldtimer meer zijn en dat ook niet meer zijn voor de wegenbelasting. Op oldtimer forums roept men acht en wee over de Landrovers op diesel en LPG die nog geen 40 jaar oud zijn, immers het bedrag wordt dan al gauw 125 euro per maand of meer afhankelijk van gewicht. Maar een 1500 kg Jeep op Diesel wordt dat zoiets. http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/motorrijtuigenbelasting/ De verwachting is dat men de oldtimer auto's massaal naar de export brengt, voor een klein bedrag. Terwijl er vaak duiizenden euro's is uitgegeven aan restauratie en aanschaf. Wat betreft de Toyota Hilux zit je altijd goed, houden hun waarde over de gehele wereld ook al ze niet meer rijden:) Ze gelden wel als de meest betrouwbare 4X4 auto's. Wel bouwjaar heb je ze? Toch wel de oudere zonder elektronica? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Ronin Kogaratsu Geplaatst: 21 mei 2013 Delen Geplaatst: 21 mei 2013 Zeer goed topic. grappig dat zon ding als brommer staat geregistreerd. maar uitgaande van een bug out vehicle.. zou ik eerder kiezen voor een goede auto. je kan die ook schorsen en in je tuin zetten. op het moment van de SHTF zijn belasting en regels toch even van ondergeschikt belang, en kan je m wel gebruiken. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.