Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een zelf gemaakt mes

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

image.thumb.jpg.250df858a7848fd502af79972436f522.jpg Er waren wat vragen over een oud  mes van mij . Waarvan ik dacht dat er toch uitgebreid op het forum over gepraat was .  Maar het zit in flarden overal verspreid . In de puinhopen van de topics .  
Ik zal wat foto’s bij elkaar zetten. 

Het betreft de alleskunner: een kruising tussen een survival mes , campknife en bushcraft mes . ( hakken , graven , battoneren tot fijn houtsnijwerk en ook nog lekker om mee te gooien) het orginele 1e ontwerp was als Snake. De geëtste tanden staan er nog in.   Ik had het gemaakt als poging voor het ideale allround mes omdat die niet te koop was ( in mijn verzameling van duizend messen destijds zat er maar geen geschikt mes voor mijn bush bush avonturen 😜) , En  als statement naar wat messenmakers door bepaalde technische onmogelijkheden erin te verwerken. 🤓

Het is een semi hidden tang mes , wat ook nog nooit gedaan was , ( maar loopt dus geheel door het handvat tot in de pommel) gemaakt met enkel handgereedschappen uit een 5 mm rwl-34 stock van Ballach uit Duitsland. Vlgs mij via Gatherwood.  Ik heb het laten harden op ongeveer 62 hrc , om zoveel mogelijk taaiheid te behouden. 
De reden om geen elektrische gereedschappen te gebruiken, was ter voorkoming van instabiliteit in het lemmet.     Er zitten namelijk een flink aantal gaten in het lemmet . Zowel horizontaal als verticaal , en wat andere technische kunstjes of onmogelijkheden.   Zo zit er boven in het lemmet een gat waar een tiritiumbuis in zit of waar tegenswoordig breeklichtjes in geplaatst kunnen worden .  In het handvat zit ook een tritiumbuis . De schede is op die plek open gewerkt , zodat deze in de avond altijd zichtbaar is .    De reden voor tiritium was omdat ik soms het mes moest zoeken ,  na een periode vuur staren .  Dan is alles donker om je heen . Het mes is nu ten aller tijden zichtbaar . 
Verder zijn de gaten in het lemmet opgevuld met goud zilver koper en messing . Wat technische niet zo maar mogelijk is , in verband met galvanische corrosie.   Dus een hoop gekkigheid of technische hoogstandjes in 1 mes . De rug van het mes is versmald om gewicht eruit te halen en de voorzijde verbreed en half rond om met battoneren zoveel mogelijk directe  kracht over te brengen .  De rug loopt dus hol en bol . 
het balanspunt ligt een vinger voor de tritium insert van het handvat, waardoor het trouw in je hand blijft liggen en het ook aanvoelt als een echte chopper .  Het is met 403 gram  en 30 cm (15.5- 16.5 cm lemmet ) ook een zware jongen.   De slijping komt van full convex saber. 10 graden  ( maar dat is geen doen met rwl-34 , en zonde van de mirror finish) Na een secondaire convex ondertussen weer naar een secondaire flat 20 graden.    De secondaire flat is sterk genoeg om de stukken uit een oliedrum te slaan.  De convex periode was ook leuk en stevig natuurlijk, ook voor mooie feathersticks . Maar mijn voorkeur met dit mes gaat uit naar die secondaire flat grind ivm de snij eigenschappen.  De punt is een verrijkingspunt wat betekent dat als die afbreekt het lemmet nog steeds klopt . Voor de rest heeft het messing liners acrylaat en eiken opvulling en het handvat is Purplehearth hout , wat zijn paarse kleur verloren heeft door uv straling . Als je die lichtjes op schuurt wordt het weer paarser. De pommel bestaat uit leer en messing.    Nou ja nu heb ik alle geheimen wel bloot gegeven.   Ik heb er meer als een jaar aan gewerkt ooit , weken lang gevijlt en metallurgische berekeningen en fantasieën erover gehad.  Maar uiteindelijk is het een project van meerdere jaren geweest. .  En zoals ik in het begin al benoemde had ik het eerst organisch als een slang gemaakt en daarna ooit weer veranderd naar deze versie die net wat anders in de hand ligt ( wat meer naar achteren) met een bredere pommel , om te hakken en bv het oog van de slang bleek toch een zwak punt in het handvat bv.   De schede is wet formed en aan de rand 1 cm dik .  Er zitten wat dop naalden in ( je ziet waarschijnlijk ergens wel een zwart bolletje uitsteken). En onder het freemason teken zit een verborgen compartiment.  Waar momenteel wat reserve breek lichtjes onder zitten.   Het is volgens mij uit eind jaren negentig, ik weet het niet meer zo goed , ik heb het altijd van internet gehouden omdat helemaal in het begin iemand het ontwerp had gestolen nadat ik het op een messen makers forum had geplaatst.  Op een bepaald moment kwamen er allemaal uitgebreide technische tekeningen en vragen over het lemmet op internet .  Echt niet normaal ik zelf had alleen schetsen op papier . Dus vandaar dat ik er nooit meer uitgebreid over gepost heb. 

de foto’s: image.thumb.jpg.d9cb8e839c902b99922af7ee3affebb7.jpg

het onderste mes is er een uit een vijl gemaakt . image.thumb.jpg.cd1f4730f094c2ea9bd7d90553bb152c.jpgimage.thumb.jpg.982600f989f5037795cb32538cecdb0d.jpgimage.thumb.jpg.abe925bee43fbf78d75d8923dab57142.jpgimage.thumb.jpg.c90e9056cd4daeab752a3bbac70ac425.jpgIMG_6090.thumb.jpeg.276fc90e0aae679e49416c4b80b50cf2.jpeg
het onderste mes is ook een bushcraft mes in RWL-34 staal op 64-65  hrc cryo hardened. IMG_6091.thumb.jpeg.b62670d68e88b44c0fb894af526bc771.jpegimage.thumb.jpg.3637738113ace1ae48b124936bbe8fb9.jpgimage.thumb.jpg.06e89bee9ee46456719ee2fcc664e837.jpgimage.thumb.jpg.fc813d3a368b6d82ee5a027ed109f1b5.jpg nu bij daglicht zie je het oog in de schede een heel klein beetje oplichten .  In het donker zie je dat op meters 

image.jpg 
De kwaliteit is uitmuntend gebleken hier een foto van hoe het lemmet eruit ziet na 25 jaar flink gebruik . Rwl is echt bijzonder en tegenswoordig ook in productie messen terug te vinden.   Ow past niet meer 

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

aangepast door Panoramix
Voorbereid op noodsituaties: bekijk de noodpakketen Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

image.thumb.jpg.a8f88ac81f8a85c75e48da3c5e64720a.jpg  hoe het lemmet eruit ziet na 25 jaar gebruik 😉   O en nog een foto van de onderkant waar de fulltang schijnbaar op houd maar verborgen door loopt naar de pommel :  image.thumb.jpg.d88d5d30ee59045d6bfe52807998d08a.jpg Wat je voorheen ook aan de rugzijde kon zien 

image.jpg

aangepast door Panoramix

Tot slot : ik vindt het zelf een beetje een magisch en mysterieus mes Panoramix waardig .  Er zijn nog wat verborgen aspecten in het handvat verwerkt ( wat privé blijft )  en RWL-34 staal vindt ik zelf ook magisch .   Daar moet je een keer mee gewerkt hebben om te begrijpen.  Wat bv mooi is stel wanneer je het lemmet schuurt of polijst . Dan zie je daarna in enkele seconden een passiverings laag vormen , net alsof het mes betoverd wordt. Of zo van onder naar boven laten vormen , als je er lichtjes overheen blaast  . Je ziet soms weleens in fantasie films dat een mes geactiveerd wordt of oplicht , daar vindt ik het een beetje mee vergelijkbaar . 

En nog wat messen praat :

Het is nooit het perfecte mes geworden wat ik gehoopt had.  Dit blijkt achteraf toch een moment opname .  Ik heb het mes gemaakt toen ik nog dagelijks met de hakbijl in de weer was , en nog geen last van mijn pols had .  Ik vindt het nu eigenlijk te zwaar , verder heb ik andere messen die heel veel beter slicen of zelfs beter batoneren.  En ben door de jaren zelf wat meer verschoven van survivalist naar bushcrafter in de outdoors.   Hoewel geschikt voor Bush craft is het toch meer een onverwoestbaar survival mes .  Ik heb er mee geklommen dus aan gehangen en op gestaan . Verschillende keren mee Gegooit , als kapmes en machete gebruikt , lepeltjes mee uitgesneden, survival bogen mee gemaakt tientallen wandelstokken mee besneden  , op hout , steen en metalen gehakt . Dakota firepits mee gegraven . Honderden keren aangezet of geslepen zelfs van  convex naar flat enz.  En zoals je ziet op de foto’s zou je bijna denken dat ie nog recht uit de winkel komt .  En er zal qua hoogte van het lemmet waarschijnlijk nog geen twee millimeter zijn verbruikt de secundaire is wel goed zichtbaar natuurlijk . En zoals het hier nu ligt springen de haren van je benen af zo scherp als een scheermes. Terwijl ik er afgelopen vrijdag toch echt wel mee gespeeld heb in de bossen.   Okay onderweg ( door de jaren heen ) heb ik weleens vals gespeeld natuurlijk ik had vroeger de mirror finish met de hand erop gezet , maar heb ooit een polijstmachine gekocht en daar is ie weleens langsgegaan natuurlijk .  De mirror finish is ook beter geworden dan toen het voor de eerste keer af was ( dat kun je goed zien op de oudere foto’s die er tussen staan) . Echter, Rwl is erg slijtvast en ongevoelig voor krassen .ik heb meerdere messen in Rwl -34 super clean of damast versies , die vertonen ook geen gebruikers sporen .  Robert W loveless is de man achter dit staal waar ik dus al ruim dertig jaar fan van ben geweest . Op de werkbank ligt er nog een half afgewerkt lemmet in Rwl-34 damast , welke ik komende winter af ga maken ( roep ik al 3 jaar 😁) . Overigens ook een stuk staal afkomstig van Ballach uit Duitsland .  Ik zou het moeten opzoeken maar zo’n strip zal ergens tussen de 100 en 150 euro zijn geweest . Sjee net even opgezocht hij rekent nu 7 a 10 euro ex btw per centimeter met uitschieters naar 15 euro per centimeter 😱 

Ik heb wat messen van het meer modernere Elmax en vindt het wel vergelijkbaar, daar moet je ook heel gek mee doen, wil je daar gebruikers sporen op terug zien. 

btw het is Balbach damast 

fijne dag allemaal ! 

aangepast door Panoramix

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...