nvd72 Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Bereidingstijd: 20-30 minuten 300g bloem 200g grof volkoren bloem 1 theelepel zout 1 theelepel ′bread soda′(natriumbicarbonaat, of maagzout) 300-325cc karnemelk 1 ei Voorbereiding Meng alle droge ingredienten in een grote kom door elkaar. Zorg ervoor dat zowel het zout als het zuiveringszout goed gezeefd zijn. Klop het ei los in de karnemelk. Maak een kuiltje in het midden van de kom, en schenk hierin 3/4 van het ei/ karnemelk mengsel. Vermeng nu het vocht met de droge ingredienten.Voeg eventueel wat karnemelk toe tot alle bloem gebonden is en er een niet helemaal droge deegbal ontstaat. De sleutel tot een lekker sodabread is een niet te droog deeg, al moet de deegbal wel hanteerbaar zijn. Strooi tot slot nog wat bloem in de kom en rol het deeg hierdoorheen. Bereidingswijze Doe het deeg in een ingevette 0,5 liter bakvorm. Maak een snede over de lengte van het brood, ongeveer 2 cm diep. Strooi een beetje bloem over het broodje. Van oudsher werd het brood zonder vorm gebakken, als een rond broodje. Daar werd een kruis in gesneden, in eerste instantie om de elfjes uit het deeg te laten, later werd dit kruis de zegening van het brood. De snede is dus meer dan alleen een snede. Dit is het moment voor de laatste ingredient! Baktijd: 40 minuten op 200 graden, middenin de oven. Het broodje is gaar als het hol klinkt als er op de onderkant geklopt wordt. Laat het dan afkoelen op een rooster. Tenminste, als je de verleiding kunt weerstaan om een stukje te eten met jam en boter.... 2 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Dat is lekkere brood,ook met wat rozijnen of wat ik vaak doe gekonfijte citroen schil.Het is ook de snelste brood om te maken.Wat goed dat je het post. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 yep,net weer gemakt ,lekker.met arbei jam met basillicum. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
missbir Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Mijn vraag aan jullie waar koop ik natriumbicarbonaat? Supermarkt/ apotheek/ kruitvat? Please let me know. xxbirgittexx Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Bij de grotere tokos als baking soda.Ik breng het altijd mee uit de US. Kom ik weer door de douane met witte poeder:cool: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
nvd72 Geplaatst: 25 november 2012 Auteur Delen Geplaatst: 25 november 2012 Mijn vraag aan jullie waar koop ik natriumbicarbonaat? Supermarkt/ apotheek/ kruitvat? Please let me know. xxbirgittexx is inderdaad gewoon bak soda, te koop bij de toko en bij de meeste bak en kook webwinkels. https://www.stevija.nl/Stevia-Producten/Diversen/Stevia-Baksoda/?gclid=CLuBvO_j6rMCFU3HtAod2kUAbQ Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Adrie Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik denk dat er in shtf situatie niet zoveel karnemelk bechikbaar is?. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 Ik denk dat er in shtf situatie niet zoveel karnemelk bechikbaar is?. Er is poeder karnemelk. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Adrie Geplaatst: 25 november 2012 Delen Geplaatst: 25 november 2012 http://yummyinmytummy.nl/brunch/belachelijk-makkelijk-brood/ Het meest simpele brood ooit en erg lekker Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.