camperprepper Geplaatst: zaterdag om 12:04 Geplaatst: zaterdag om 12:04 Hallo allemaal, Weet iemand hoe veilig de fire cubes / starters van aliexpress en temu zijn? Het zijn in princiepe best goede vervangers voor de dure esbit blokken maar komen er gevaarlijke stoffen bij vrij die in het eten terrecht kunnen komen. De prijzen zijn zeer aantrekkelijk 30 stuks voor soms net iets meer dan 2 euro. Link naar de cubes: https://share.temu.com/0Kx2aeZrXjB Quote
Roeltest Geplaatst: zaterdag om 15:07 Geplaatst: zaterdag om 15:07 Die blokjes welke jij doorstuurt zijn om vuur mee te starten. Net als voor de bbq. Esbit blokjes zijn om op te koken . Dat is toch een wezenlijk verschil. Quote
camperprepper Geplaatst: 14 uren geleden Auteur Geplaatst: 14 uren geleden Is dat ander vuur dan? Quote
Roeltest Geplaatst: 3 uren geleden Geplaatst: 3 uren geleden Jazeker is dat anders . Vanwege de doelstelling is er een ander verbrand product en komen er andere stoffen vrij bij verbranding . Ook geeft het een meer vermogen af dan het ander . esbit verbrand dus hexamine wat verbrand zonder rook uit te stoten ( maar met heel veel warmte ) . Van die bbq blokjes komt tering veel rook af en daarmee ook schadelijke stoffen . En die geven voornamelijk vuur met weinig vermogen af . Gewoon genoeg om andere materialen te laten ontbranden . maar allee . Steek eens zo een Temu of ander bbq blokje aan in de huis kamer en heel het verhaal is meteen duidelijk 😘 1 Quote
Roeltest Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden O nou , ik heb het nog eens opgezocht en het zijn blokjes plexiglas van Temu weet je meteen wat je bij de bouwmarkt kunt gaan halen. 😉 Plexiglas heeft een brand temperatuur van 450 graden. hexamine van 1300 graden. Dat geeft het verschil , wel even duidelijker aan. Maar ik moet dan terug komen op het verhaal van in de huiskamer ontsteken. Dit brandt nog veel zuiverder dan hexamine . Maar het blijft dus nog steeds niet met elkaar te vergelijken qua “vuur” 😄. En dus terugkomend op de vraag komen er schadelijke stoffen vrij bij de verbranding van die cubes van Temu . Bij elke verbranding komen er giftige stoffen vrij. Bovendien zag ik in diezelfde advertentie staan . Niet geschikt voor binnenshuis . Lijkt mij een schot voor open doel 😉 Maar schrik niet. Voornamelijk kooldioxide en waterdamp. En dus ook ongeschikt om mee te koken, tenzij; U ❤️ slow cooking 🤣 Quote
JJ&A Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) Wat ik ook mooi spul vind dat zijn de kaarsjes die ze in Amerika op verjaardagstaarten doen, het is haast onmogelijk om ze uit te blazen zijn, je kan er mooi een vuurtje mee in het bos maken, heel jammer dat ze niet te koop zijn in de hier in NL niet te koop zijn in de winkels. Alhoewel Berkentondel ook geweldig werkt, maar die kan je wel met gemak uitblazen, als het net begint te branden, en dat doe je de kaarsjes niet. 1 uur geleden aangepast door JJ&A Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.