Mustrum Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari Rijst (zilvervliesrijst om precies te zijn) is iets wat wij regelmatig eten. Volgens mij is het ook prima te bewaren. Nu heb ik een aantal (witte, dus niet transparante) plastic potten met draaidoppen staan waar tussen de 1,5 tot 2 kg droge rijst in kan. Heeft iemand enig idee hoe lang dit daar goed in blijft? Volgens mij in ieder geval langer dan in de kartonnen pakken waar de rijst in wordt verkocht. Het idee is om ze na verloop van tijd te gebruiken en opnieuw te vullen met een nieuw pak rijst. Ik moet dus even weten of ik het iedere 3 maanden moet doen of dat het ook eens in de 2/3/4 jaar kan. Quote
mevr.Grijpstra Geplaatst: 7 februari Geplaatst: 7 februari (aangepast) 3 uren geleden, Mustrum zei: Volgens mij in ieder geval langer dan in de kartonnen pakken waar de rijst in wordt verkocht. In kartonnen verpakking zou ik zeker niets bewaren. Daar heeft vocht en ongedierte te gemakkelijk vat op,denk bv aan muizen,mijten etc. Dus je plastic potten zijn een betere optie,mits ze niet bv eerder voor melkopslag zijn gebruikt. Zelf bewaar ik (witte) rijst in de originele plastic zak in een curver bak oid. Per zak van 2 kg apart,want ook in de rijst zelf komen bij mij soms mijtjes en dan blijft de schade tenminste beperkt. Zilvervlies is dacht ik,minder lang houdbaar dan witte ivm ranzig worden maar daar heb ik geen ervaring mee. Om de 3 a 4 maanden controleren,rijst blijft zo best 3 a 4 jaren goed. Tenzij toch mijtjes... 🤷♀️ 7 februari aangepast door mevr.Grijpstra 1 Quote
Mustrum Geplaatst: 10 februari Auteur Geplaatst: 10 februari Zojuist las ik op een van mijn kartonnen verpakking als houdbaarheidsdatum DEC 2025 staan. Dat is dan toch wel merkwaardig, want ik lees online dat het niet zolang houdbaar zou moeten zijn. Ik denk dat ik dit even ga testen. Een paar potten vullen en rouleren. Eén pot achterhouden en steeds controleren op versheid. Ik zal mijn bevindingen in dit topic plaatsen. 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Karton en levensmiddelen hoe voorzichtig met je zijn. Hoe voorzichtig met je zijn met karton als je levensmiddelen in wilt bewaren heeft het ook schadelijke stoffen? Karton wordt vaak gebruikt voor voedselverpakkingen, maar het kan inhouden aan verschillende chemische stoffen die mogelijk schadelijk zijn voor de gezondheid. Enkele van de bekendste schadelijke stoffen die in karton voorkomen zijn: PFAS (poly- en perfluoralkylstoffen): Deze chemische stoffen worden gebruikt om voedselverpakkingen vet- en waterafstotend te maken, maar ze kunnen schadelijk zijn voor het immuunsysteem en andere gezondheidsproblemen veroorzaken. Bisfenolen: Deze stoffen worden vaak gebruikt in kunststoffen en kunnen hormonale verstoringen veroorzaken. Ftalaten: Deze stoffen worden gebruikt in kunststoffen en kunnen ook hormonale verstoringen veroorzaken. Hoewel deze stoffen in karton voorkomen, is de blootstelling meestal gering en minder schadelijk dan direct contact met grote hoeveelheden. Als je karton gebruikt voor voedselverpakkingen, is het belangrijk om de verpakkingen niet te beschadigen en te vermijden dat voedsel direct met de karton in contact komt. ----------------------------------------------------------------------------------- Soms zoals rijst word ook verkocht in kartonnen doosjes, maar het verf kan door lekken naar het voedsel, wat weet jij er over. Je hebt gelijk, soms kunnen kartonnen doosjes verf bevatten die bij contact met voedsel kan migreren en schadelijke stoffen kan bevatten. Dit kan vooral gebeuren als de verpakking beschadigd raakt of als de karton niet goed is behandeld. Om dit risico te minimaliseren, kun je de volgende stappen nemen: Controleer de verpakking: Zorg ervoor dat de kartonnen doosjes geen beschadigingen hebben en schoon en droog zijn. Gebruik een tussenlaag: Plaats een plastic of aluminium folie tussen het voedsel en de kartonverpakking om direct contact te voorkomen. Kies vertrouwde merken: Kies voor merken die bekend staan om hun kwaliteitsstandaarden en veilige verpakkingen. Quote
JJ&A Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari Is het wel zo verstandig om rijst bewaren in plastic potten, gezien rijst slijtage kan veroorzaken en zo de plastiek zich vermeent met de rijst, is dat echt een punt om bij stil te staan, of overdrijf ik nu? Je zorgen zijn begrijpelijk. Het bewaren van rijst in plastic potten kan in sommige gevallen leiden tot slijtage van de plastic potten, vooral als ze van lagere kwaliteit zijn of niet geschikt zijn voor langdurige opslag van voedsel. Hier zijn een paar overwegingen: Kies voedselveilige plastic potten: Zorg ervoor dat je potten gebruikt die specifiek zijn gemaakt voor voedselopslag en BPA-vrij zijn. Deze potten zijn ontworpen om veilig in contact met voedsel te blijven zonder schadelijke stoffen af te geven. Kwaliteit van het plastic: Gebruik potten van hoge kwaliteit die duurzaam en bestand zijn tegen slijtage. Vermijd hoge temperaturen: Bewaar plastic potten op een koele, droge plaats en vermijd blootstelling aan hoge temperaturen, omdat dit de kans op slijtage kan vergroten. Als je toch bezorgd bent over het gebruik van plastic potten, kun je overwegen om alternatieven te gebruiken, zoals: Glazen potten: Deze zijn duurzaam, chemisch inert en laten geen stoffen in je voedsel terechtkomen. RVS containers: Roestvrijstalen containers zijn ook een veilige en duurzame optie voor voedselopslag. Het is altijd goed om bewust te zijn van mogelijke risico's en voorzorgsmaatregelen te nemen. ------------- Ga je voor Glas of de RVS containers, Dan is het verstandig om vocht slurpers te gebruiken, maar zo dat de stoffen zich niet kunnen vermengen met het voedsel in dit geval de rijst. Quote
JJ&A Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari (aangepast) Lees dit ook even goed door, er staan best wel handige tips in. https://tavazoeurope.com/en/tips-for-long-term-rice-storage-at-home/ Dit komt allemaal ter spraken; Tips voor het langdurig bewaren van rijst thuis De juiste container kiezen voor het bewaren van rijst Rijst bewaren op een droge en koele plaats Knoflook toevoegen aan rijstcontainers Zout gebruiken om ongedierte te voorkomen Goede ventilatie voor het bewaren van rijst Rijst in de koelkast bewaren voor langere versheid Regelmatig schoonmaken van rijstopslagcontainers • Invriezen voor langdurige opslag • Oudere rijstvoorraden beter • Vermijd sterke geuren: Houd rijst uit de buurt van sterk ruikend voedsel zoals kruiden of groenten. Rijst absorbeert gemakkelijk geuren en als je het in de buurt van scherpe items bewaart, kan dit de smaak en het aroma beïnvloeden. Bewaar rijst in het ideale geval in een aparte kast, uit de buurt van dit sterk ruikende voedsel. Om rijst thuis goed te bewaren, moeten een paar eenvoudige maar belangrijke tips worden gevolgd. Door de juiste container te kiezen, rijst op een droge en koele plaats te bewaren, natuurlijke conserveermiddelen zoals knoflook en zout te gebruiken en voor een goede ventilatie te zorgen, blijft uw rijst lang vers en plezierig. Dus, de volgende keer dat je rijst koopt, houd dan deze tips in gedachten en geniet van zorgeloze opslag! https://tavazoeurope.com/en/tips-for-long-term-rice-storage-at-home/ 10 februari aangepast door JJ&A Quote
JJ&A Geplaatst: 10 februari Geplaatst: 10 februari 1 uur terug, Mustrum zei: Zojuist las ik op een van mijn kartonnen verpakking als houdbaarheidsdatum DEC 2025 staan. Dat is dan toch wel merkwaardig, want ik lees online dat het niet zolang houdbaar zou moeten zijn. Ik denk dat ik dit even ga testen. Een paar potten vullen en rouleren. Eén pot achterhouden en steeds controleren op versheid. Ik zal mijn bevindingen in dit topic plaatsen. Ha dat is heel mooi @Mustrum We zien naar je bevindingen uit. En als je er niet aan toe komt, geen punt dan ga je gewoon verder met de volgende vraag. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.