Ga naar inhoud
GENEGEERD

Toch nog een aantal challenges zoals Zuivel & Fruit

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hi,

We zijn een gezin van 6 en zijn een aantal maanden geleden begonnen met de voorbereidingen op een noodsituatie. Wellicht zal een deel van jullie van hun stoel vallen, maar onze ambitie is een voorraad voor 6 personen voor 3 maanden. Een regel die we zelf gekozen hebben en hiernaar handelen. Elke week komt er een deel bij in de voorraad, en komen we uiteindelijk wel tot onze ambitie. Uiteraard, bij dergelijke voorraden is een juist 'recycle'-plan, van uiterst belang. Hieronder een kort overzicht van wat we momenteel 'in-stock' hebben. 

Wat is nu de vraag: we kennen wel wat uitdagingen als het aankomt op zuivel én fruit. Al de rest is een beweging van lange adem, maar kunnen we praktish en snel voorzien.

Zuivel hebben we ondertussen een aantal kilo melkpoeder dat we hermetisch afgesloten bewaren in de kelder. Maar het is ontzettende moeilijk om bijkomende producten (brood-alike) te vinden met een THT van +2Y. Ook melk is een belangrijke. Gecondenseerde melk zou naar verluid +2y houdbaar zijn, maar als je naar THT kijkt op de verpakking gaat dit slechts over een paar maanden. Ook al weten we dat THT niet gelijk is aan daadwerkelijke verval, toch is het een uitdaging. 

Voor fruit net hetzelfde. Heel grote fan van diepvriesgedroogd fruit, maar de kost is minder aantrekkelijk. Fruit in bokalen, ok, maar daar zit je snel aan de limieten van THT

Graag jullie ideëen en of opmerkingen.

image.thumb.png.52fdabbc21e050cfe4dd8ca31ce97b4b.png

• Leuk 2
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Ik denk dat @gerard de juiste man is om je verder te helpen.

Ik wil je van harte verwelkomen, heel goed van je dat je goed op je gezin wilt zorgen, dat je de stap heb genomen om hier lid te worden is een uitstekende keuze.

Misschien is het mooi om meer van je af te weten, zal hoe ben je hier terecht gekomen, wat zoal al hebt gedaan en wat je wilt heb je al wat kenbaar gemaakt.

We hebben een mooie topic: https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

Zie maar wat handig is om te vertellen, als je dat leuk vind het schept ook meteen een band.

• Leuk 1
Geplaatst:

Beste @Bart3980

Welkom op het forum. 

4 uren geleden, Bart3980 zei:

Wellicht zal een deel van jullie van hun stoel vallen, maar onze ambitie is een voorraad voor 6 personen voor 3 maanden

Iedereen bereid zich anders voor, sommige hebben voorraad voor een week, andere voor een jaar of langer. Iedereen op zijn eigen manier.

Wanneer u een voorraad voor lange tijd wil aanleggen is rouleren belangrijk. Zodat er geen goederen worden verspild.
Ik heb zelf alleen spullen op voorraad die ik ook gebruik. 
Het heeft geen zin om bruine bonen in te slaan, als niemand ze eet😉.

Voor brood zijn er oplossingen als ingeblikt brood, wat een houdbaarheid heeft van +/_15jaar.
Dit is vaak redelijke droge roggebrood, maar met jam o.i.d. prima te eten.
Maar u kunt er ook voor kiezen om de ruwe ingrediënten van brood op te slaan, en brood te maken wanneer het nodig is.
Kijk bijvoorbeeld eens op:

Melk kan inderdaad in poedervorm lang bewaard worden. Daarvoor heeft u water nodig om er terug melk van te maken.
U kunt ook kiezen voor gesteriliseerde melk (houdbare melk) deze is rond de 3-5 maanden houd.
Maar ook bronnen zoals boerderijen zullen nog langere tijd melk hebben.

Fruit kan worden ingeweckt, hoe lang het dan houdbaar is weet ik niet. Wij bewaarde het meestal niet langer dan 2 jaar.
Omdat we elke oogt opnieuw fruit inweckte.

Fruit is ook gevriesdroogd te krijgen, waarvan de houdbaarheid 25 jaar is.
Maar hier is ook water voor nodig.

• Leuk 1
Geplaatst:

Bedankt @JJ&A  voor je warme welkom ! Ik ga zeker even een kijkje nemen en mezelf voorstellen in de topic die je aanraadt. Fijn om te merken dat er zoveel betrokkenheid en gemeenschapszin is. Ik kijk ernaar uit om meer te delen en anderen hier te leren kennen! 😊

@gerard Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de nuttige tips! Het is interessant om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier voorbereidingen treft. Ik ga zeker eens kijken naar de opties voor brood en houdbare melk. Het idee van rouleren om verspilling te voorkomen is ook een waardevolle tip, voor iedereen trouwens. Van alle etenswaren, en zeker ook medicatie, houden we de THT (en eventueel verlengde THT door Vacuum of andere bewaarmogelijkheden) heel goed bij (ook te zien in de xls hierboven). Fijn om hier zoveel kennis en ervaring te kunnen delen! 😊

• Leuk 1
Geplaatst:

Als je zaken voor langere tijd op voorraad wil hebben moet je ook consessies doen. Het is onzin om dit te spiegelen aan jouw huidige consumptie gedrag.

Maw wij eten heel veel zaken als fruit en groenten buiten het orginele reguliere seizoen.  Dat hebben we als mens zo gecreëerd.  Ik vindt dat als je een voorraad voor langere tijd aan legt dat je beter eens kritisch kunt kijken naar de samenstelling hiervan.

We praten hier over drie maanden. Het is raar dat wij als voormalig zeevarend volk ineens niet meer bepaalde zaken 3 maanden zouden kunnen bewaren. Terwijl we dat honderden jaren wel hebben gedaan.

Ik denk ook bijvoorbeeld dat je die drie maanden echt wel doorkomt zonder bepaalde producten. Dat is eigenlijk mijn belangrijkste inbreng. Als je geen koe hebt heb je geen verse melk , daar ga je echt niet dood aan...het is ook nog nooit een jaar rond product geweest in de oudheid. Melk werd yoghurt of men maakte er boter of kaas van. Daar heb je dan je zuivelproducten het jaar rond.

Dan terug naar fruit , elk volk weet bepaalde oogst producten op 101 manieren zo lang mogelijk houdbaar te maken.  Denk aan aardappels die werden ook maar 1 keer per jaar geoogst en het hele jaar door gegeten.( Daar heb je ook verschillende methoden voor en anti kiem poeder enz. Appels zijn ook lang houdbaar en daar zijn ook verschillende methoden voor denk aan de truuk van individueel in kranten in te pakken ( maanden) bv tot op siroop (jaren)tot aan appelmoes enz .

Besef ook dat fruit uit de supermarkt juist weer kunstmatig gerijpt worden om bij aankoop meteen geconsumeerd te kunnen worden.  Dus als je dat koopt loop je al een ronde achter.  Denk ook aan tomaten bv vroeger lagen die thuis soms weken voor de raam om af te rijpen. En tomatenpuree heb je die vele jaren houdbaar is gemaakt. Nu zoeken we zelf de rijpste producten uit bij aankoop. ( Die binnen enkele dagen al rot zijn)

Aldus voor die drie maanden zijn er een heleboel praktische oplossingen, maar u kijkt dan naar producten die 2 jaar houdbaar zijn.

Waarom ???

Hou het praktisch en simpel drie maanden is met heel veel zaken wel super  makkelijk te overbruggen. En leg je voorraad weer seizoen gerelateerd aan. Zoals we dat al eeuwenlang hebben gedaan. Kijk appels is een slecht voorbeeld omdat je ook winter appels hebt. Maar bv sinaasappels die je bv zomers in je stash voor drie maanden en meer op de winter op aan leg je bv weer walnoten en dadels op voorraad. En oke zelfs sinaasappels kun je op siroop jaren lang bewaren.  Maar mijn visie is dus waarom zou je dat doen.

En dan om even bij die sinaasappels te blijven ...we hebben in Nederland nog geen 100 jaar sinaasappels. Waren die niet bij de kroning van Juliana voor het eerst in Nederland te verkrijgen!?

Ik zeg dit om nogmaals te benadrukken dat als je een voorraad aan wil leggen je dit dus niet moet spiegelen aan ons huidige gecreëerd consumptie gedrag. Je gaat echt niet dood als je een paar weken of een paar maanden een bepaald product niet kunt eten. Er zijn ook mensen die helemaal nooit brood eten bijvoorbeeld.  En dat geldt voor veel producten waarvan wij denken dat we ze nu op voorraad moeten hebben.

Een probleem bestaat dus enkel alleen, omdat je dat zelf creëert!

Tot slot scheurbuik onstond ook pas na maanden van geen vitamines c consumptie.  Ik weet niet hoor maar als je je daar dan druk om maakt . Dat verkopen ze in een potje bij de Kruidvat 😉

Geplaatst:
1 uur geleden, Bart3980 zei:

Bedankt @JJ&A  voor je warme welkom ! Ik ga zeker even een kijkje nemen en mezelf voorstellen in de topic die je aanraadt. Fijn om te merken dat er zoveel betrokkenheid en gemeenschapszin is. Ik kijk ernaar uit om meer te delen en anderen hier te leren kennen! 😊

@gerard Bedankt voor de uitgebreide uitleg en de nuttige tips! Het is interessant om te zien hoe iedereen op zijn eigen manier voorbereidingen treft. Ik ga zeker eens kijken naar de opties voor brood en houdbare melk. Het idee van rouleren om verspilling te voorkomen is ook een waardevolle tip, voor iedereen trouwens. Van alle etenswaren, en zeker ook medicatie, houden we de THT (en eventueel verlengde THT door Vacuum of andere bewaarmogelijkheden) heel goed bij (ook te zien in de xls hierboven). Fijn om hier zoveel kennis en ervaring te kunnen delen! 😊

Best @Bart3980

Je geeft mij het gevoel dat je een blijver bent, en goed bij ons past.

Ja ik zie er echt naar uit je voorstellen te zien, dat schept meteen een nog hechtere band, en kunnen we inspelen op jouw wensen.

Mhg,

@JJ&A

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...