Rody Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Dag alllemaal, Situatieschets: Bug-In in een kleine ruimte van ca. 16 m2 Ik was / ben op zoek (voor een kleine ruimte dus) naar een verwarmingsoplossing (geen houtkachel), waarmee ik onafhankelijk ben van electra van het net en aardgas. Voor een ruimte van ca. 16m2 zat ik te kijken naar een Vevor dieselheater, maar bij het kijken van youtubefilmpjes, waar iemand zo'n kachel inbouwde als standkachel in een busje, zag ik dat er 12V DC nodig is om zo'n kachel te laten werken... Vraag: Zijn er ook dergelijke heaters die kunnen werken zónder electriciteit? en...... if not, wat voor 'accu-oplossingen' zijn er om de stroom te leveren voor zo'n dieselheater, waarmee je de heater een aantal dagen kunt laten draaien? Ben benieuwd, grtz, Rody 1 Quote
gerard Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari @Rody Zonder stroom zijn er denk ik alleen hout en petroleum als brandstof mogelijk. Wanneer u een aggregaat heeft, kunt u deze gebruiken om een kachel van stroom te voorzien. Voor standkachels is meestal 12 of 24 volt nodig. Dit kunt u voeden vanuit een losse accu of auto. Hoe lang dit kan draaien, hangt van het stroom verbruik van de standkachel af, en de capaciteit van de accu. Ik heb als voorbeed de: VEVOR Air Diesel Luchtverwarmers 12V 8KW opgezocht en deze heeft een stroom verbruik van 12V 3A = 36W aan stroom. (Plus het brandstof verbruik op diesel) Voor accu oplossing: Dan ga ik uit van een gemiddelde auto accu van 60Ah 60Ah betekent dat de accu 20uur (vaste waarde) lang, 3 ampere kan leveren. Ik kan nu al zeggen dat een 60Ah Accu het 20uur vol zou houden. Maar ik schrijf em helemaal uit, zodat het makkelijker is om andere accu's of stroom verbruik in de formule te zetten 3Ax12Vx20h= 720Wh of 0.72Kwh Dit is het maximale vermogen dat de accu kan leveren tot de accu leeg is (er blijft dan nog 10.5V over In de accu) Maar starten gaat dan niet meer. De standkachel verbruikt 36w per uur, of 36Wh Capaciteit / Verbruik = tijd tot accu leeg is 720Wh / 36Wh. = 20uur U kunt in dit voorbeeld de standkachel totaal 20 uur gebruiken. Maar dan is de accu helemaal leeg, u kunt er dan geen auto meer mee starten. Hoeveel dagen u met 20uur kunt doen, zult u moeten testen. Dit hangt onderandere af van de isolatiewaarde van de ruimte, buiten temperatuur en luchtvochtigheid. Bijvoorbeeld: u gebruikt de kachel 4uur verdeeld over de dag. Dan zou u 20/4= 5 dagen met de accu doen Quote
Rody Geplaatst: 4 januari Auteur Geplaatst: 4 januari Hi, Dankjewl. Hier kan ik wat mee. accu van de auto is niet heel handig natuurlijk als je na gebruik icm de vevor later de auto niet meer kunt starten. Beter dan bijv. een Varta AGM van 105 Ah kopen...altijd aan de druppellader ..... hou je t wel een paar uurtjes warm. groeten Rody Quote
gerard Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Het is lastig om te voorspellen hoeveel energie een auto nodig heeft om te starten. Dat hangt van veel factoren af, zoals buiten temperatuur, slijtage/onderhoud van de motor en de brandstof en olie kwaliteit. U zou bijvoorbeeld na 5 draaiuren van de Standkachel de auto kunnen starten om bij te laden. 5 minuten geleden, Rody zei: Beter dan bijv. een Varta AGM van 105 Ah Met een 105Ah Zou de accu het theoretisch; 105Ah/20uur=5,25Ampere 5,25Ax12Vx20H=1260Wh of 1.26KWh Accu capaciteit Met de zelfde standkachel gaat de accu dan, 1260Wh/36Wh=35uur Die 35 uur kan je dan ook weer verdelen over meerdere dagen Quote
JJ&A Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari (aangepast) Op 5-1-2025 om 00:11, Rody zei: Hi, Dankjewl. Hier kan ik wat mee. accu van de auto is niet heel handig natuurlijk als je na gebruik icm de vevor later de auto niet meer kunt starten. Beter dan bijv. een Varta AGM van 105 Ah kopen...altijd aan de druppellader ..... hou je t wel een paar uurtjes warm. groeten Rody Hoi @Rody Je kan het beste gaan voor een goede Lithium accu die mag je tot 95% ontladen heb ik gelezen, ik ben heel even op het internet gaan kijken en zag dit bedrijf als eerste: https://www.litime.de/?https://www.litime.de/? Waar je ook goed info kan krijgen wat betreft huishoud accu's is het camperforum. Als je een klein onderkomen wilt hebben met meer mogelijkheden is het misschien handig om een busje om te bouwen tot camper, in combinatie met een brief adres, die info kan je ook vinden op dat forum, maar wel hier blijven want je kan hier zo ontzettend veel leren, en je hebt ons ook nog. Als je in een camper gaat bivakkeren, met zorgen voor een goede briefadres, dan behoud je alle rechten als Nederland staatsburger en ben je zo vrij als een vogeltje, mocht OOM agent je vragenstellen dan moet je altijd zeggen ik bivakeer in het campertje, NOOIT IK WOON IN HET CAMPERTJE, want dan gelden er andere regels, waar je onderuit komt met het zeggen van ik bivakeer in het campertje. Maar kleine ruimten daar moet je heel goed de vocht ontwikkelingen in de gaten houden. Goede ontvochtigers zijn onmisbaar en een bijzonder goed uitgedacht woon gedrag, je kan niet even door regent in de kleine ruimte stappen zonder de nodige voorzieningen te hebben getroffen, ook rekeninghouden met koken wassen je kleding wassen en drogen, daar zou je ook rekening mee moeten houden, daar kan in je aardig wat handige tips over geven. Weet wel als je er voor gaat om in kleinere ruimten te gaan bivakkeren je in een uitzondering positie terecht komt en je aandacht trekt. Ben je handig met het bivakkeren in een campertje dan val je minder op, maar jeugd vind het altijd een uitdaging om aan je raam te kloppen of even een rotje af te steken en wachten op een reactie. Maar er zijn aardig wat plaatsen waar je ongehinderd kan staan, en er zijn veel mensen die in een camper bivakkeren, wil je er over praten we zijn er voor je. Er kan een wereld voor je open gaan maar je kan ook makkelijk in een isolement geraken, doe altijd wat wijs is en overleg altijd met mensen die van wanten weten, en ervaringsdeskundigen. Wat je ook gaat doen blijf er voortreffelijk uit zien zorg goed voor je zelf, en houd rekening met de toekomst. Wat je ook doet houd ons op de hoogte. Misschien is het geweldig om je voor te stellen dat schept met een een band, en kunnen we je nog meer helpen. https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/ Je zult vast warm ontvangen worden, in ons fijn groepje. 9 januari aangepast door JJ&A Quote
gerard Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari Het verschilt inderdaad per accu type hoe ver deze ontladen kan worden, zoals @JJ&A schrijft. Er is geen exacte lijst van, omdat dit vaak nog per merk verschilt. In basis kan je dit aanhouden; - Lithium: tot 100% ontladen - AGM/Gelaccu: 80% ontladen - Semi-tractie accu: 75% ontladen - Reguliere loodaccu’s: 30% of minder ontladen 1 Quote
Rody Geplaatst: 9 januari Auteur Geplaatst: 9 januari 8 uren geleden, JJ&A zei: Hoi @Rody Je kan het beste gaan voor een goede Lithium accu die mag je tot 95% ontladen heb ik gelezen, ik ben heel even op het internet gaan kijken en zag dit bedrijf als eerste: https://www.litime.de/?https://www.litime.de/? Waar je ook goed info kan krijgen wat betreft huishoud accu's is het camperforum. Als je een klein onderkomen wilt hebben met meer mogelijkheden is het misschien handig om een busje om te bouwen tot camper, in combinatie met een brief adres, die info kan je ook vinden op dat forum, maar wel hier blijven want je kan hier zo ontzettend veel leren, en je hebt ons ook nog. Als je in een camper gaat bivakkeren, met zorgen voor een goede briefadres, dan behoud je alle rechten als Nederland staatsburger en ben je zo vrij als een vogeltje, mocht OOM agent je vragenstellen dan moet je altijd zeggen ik bivakeer in het campertje, NOOIT IK WOON IN HET CAMPERTJE, want dan gelden er andere regels, waar je onderuit komt met het zeggen van ik bivakeer in het campertje. Maar kleine ruimten daar moet je heel goed de vocht ontwikkelingen in de gaten houden. Goede ontvochtigers zijn onmisbaar en een bijzonder goed uitgedacht woon gedrag, je kan niet even door regent in de kleine ruimte stappen zonder de nodige voorzieningen te hebben getroffen, ook rekeninghouden met koken wassen je kleding wassen en drogen, daar zou je ook rekening mee moeten houden, daar kan in je aardig wat handige tips over geven. Weet wel als je er voor gaat om in kleinere ruimten te gaan bivakkeren je in een uitzondering positie terecht komt en je aandacht trekt. Ben je handig met het bivakkeren in een campertje dan val je minder op, maar jeugd vind het altijd een uitdaging om aan je raam te kloppen of even een rotje af te steken en wachten op een reactie. Maar er zijn aardig wat plaatsen waar je ongehinderd kan staan, en er zijn veel mensen die in een camper bivakkeren, wil je er over praten we zijn er voor je. Er kan een wereld voor je open gaan maar je kan ook makkelijk in een isolement geraken, doe altijd wat wijs is en overleg altijd met mensen die van wanten weten, en ervaringsdeskundigen. Wat je ook gaat doen blijf er voortreffelijk uit zien zorg goed voor je zelf, en houd rekening met de toekomst. Wat je ook doet houd ons op de hoogte. Misschien is het geweldig om je voor te stellen dat schept met een een band, en kunnen we je nog meer helpen. https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/ Je zult vast warm ontvangen worden, in ons fijn groepje. Quote
Rody Geplaatst: 9 januari Auteur Geplaatst: 9 januari Dag JJ&A. Dank voor je tips. De kleine ruimte is deel van onze woning. rest van de woning kán ook gebruikt worden als (bij) Bug-in, maar ik wil alleen die kleine ruimte verwarmen. Camperforum zit ik al op.... Een camper als bug-out wil ik niet....teveel twijfel over beschikbaarheid van brandstof when SHTF. Ik blijf liever hier in mn eigen woning, waarvan bepaalde ruimtes geprepped zijn. Voorstellen...twijfel ik over...blijf liever beetje anoniem. Ik weet niet wie er allemaal bij mn mailadres kunnen via dit forum....dan ben ik vast gemakkelijker traceerbaar en dat heb ik liever niet. 1 Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 9 januari Geplaatst: 9 januari 54 minuten geleden, Rody zei: Dag JJ&A. Dank voor je tips. De kleine ruimte is deel van onze woning. rest van de woning kán ook gebruikt worden als (bij) Bug-in, maar ik wil alleen die kleine ruimte verwarmen. Camperforum zit ik al op.... Een camper als bug-out wil ik niet....teveel twijfel over beschikbaarheid van brandstof when SHTF. Ik blijf liever hier in mn eigen woning, waarvan bepaalde ruimtes geprepped zijn. Voorstellen...twijfel ik over...blijf liever beetje anoniem. Ik weet niet wie er allemaal bij mn mailadres kunnen via dit forum....dan ben ik vast gemakkelijker traceerbaar en dat heb ik liever niet. Je hebt het over een SHTF situatie en je schrijft dat je alleen deze ruimte wilt verwarmen. Wellicht is het goed dat je in dat geval nog kleiner en basaler begint. Op de kleinst mogelijke schaal moet je eigenlijk eerst nadenken wie of wat die warmte nodig heeft, namelijk: jij als mens. Dat betekent dat je SHTF plan er in de eerste plaats in moet voorzien dat jij (en je eventuele huisgenoten als je die hebt) allemaal individueel warm blijven. Daarom zouden mijn eerste vragen n.a.v. jouw verhaal zijn: Heb je voor iedereen voorzien in geschikte kleding (onderkleding (thermo!), bovenkleding (veel laagjes), jas, wanten etc? Heb je voor iedereen voorzien in slaapzakken die geschikt zijn voor lagere temperaturen? (Je zult in die ruimte waarschijnlijk langere tijd verblijven, en het is prettig als je de warmte die je eigen lijf afgeeft zo maximaal mogelijk gebruikt/behoudt). Pas als die bovenstaande zaken op orde zijn, zou wat mij betreft de vraag over de verwarming van de hele ruimte spelen. Ik hoop dat je met dit antwoord iets kunt! BP 2 Quote
Rody Geplaatst: 10 januari Auteur Geplaatst: 10 januari Dag BP. Dankjewel voor het meedenken. mezelf en gezinsleden warm houden ed....(thermo-ondergoed, mutsen, etc. goede slaapzakken....) is allemaal aan gedacht. groeten Rody Quote
JJ&A Geplaatst: 11 januari Geplaatst: 11 januari Op 9-1-2025 om 14:41, Rody zei: Dag JJ&A. Dank voor je tips. Camperforum zit ik al op.... Voorstellen...twijfel ik over...blijf liever beetje anoniem. Ik weet niet wie er allemaal bij mn mailadres kunnen via dit forum....dan ben ik vast gemakkelijker traceerbaar en dat heb ik liever niet. Heel goed @Rody dat je anoniem wilt blijven, dat is wat wij preppers ook aan te herkennen zijn. Zie de vele voorbeelden van nieuwe leden die zich ook hebben voorgesteld, daar zie je ook dan ze geen locatie gegevens vrij geven, dat is ook niet nodig, ook zie door het hele forum dat dat niet word gedaan, en ook niet de bedoeling is, dat doe je dus heel goed. Ook onze buren of plaats genoten weten niet dat we preppers, (Bushcrafters zijn), zelfs kennissen, vrienden of familie leden weten het niet altijd. Maar het schept wel meteen een band als iemand wat verteld hoe het preppen is begonnen en de zoektocht naar kennis hoe alles wat voor elkaar te krijgen, en wat iemand eventueel al heeft kunnen doen, en wat er nog aan ontbreekt. Wel hebben aardig wat leden ***communicatie middelen achter de hand met redelijk wat vermogen** om in tijd van een SHTF tips van elkaar te krijgen of een ontmoeting te organiseren, enzovoort. En ja er is een kaart waar leden kunnen aangeven in welke omgeving hij woont, dat kan iemand door geven als hij dat graag wilt, en wat voor toestel deze heeft met wat voor vermogen, om zo mogelijk contact te leggen, in moeilijke tijden. Voel je fijn op je gemak en wees altijd wijs en nieuwsgierig naar kennis en ontwikkelingen, want reken maar als iemand jaren actief is op het forum dat je een hele ontwikkeling door maakt, en zo ook meer rust vind goed te zijn voorzien in moeilijke, zware tijden of momenten. Ook is hier een kennis van Bushcraft aanwezig, en leden die zich daar in bekwaamt hebben of er mee bezig en daar zijn we best mee in onze nopjes, want het Bushcraft forum is heel jammer genoeg opgeheven omdat verschillenden leden het anders zijn gaan doen, en amper nog op het forum kwamen, maar de meest actieven zijn hier terecht gekomen, en zijn mooi actief en waardevol voor ons, zo kan jaren opgebouwde kennis ((al door voor ouders)) toch blijven bestaan voor het nageslacht. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.