Ga naar inhoud
GENEGEERD

Boot als bugout

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Medepreppers,

Willen jullie eens meedenken met het volgende:

Wij wonen in de regio Roosendaal, tussen Rotterdam en Antwerpen in. Mijn scenario is in ieder geval stroom- en internetuitval. Daarbij hou ik ook rekening met een mogelijke aanval op de haven van Rotterdam en/of Antwerpen. Ondanks dat we een prima afgelegen locatie hebben en van alles zijn voorzien zou het daardoor kunnen dat we hier toch weg moeten.  Binnen 15 minuten kunnen wij (zonder op snelwegen te komen) diverse wateren bereiken. Zowel open- als binnenwater. Dit maakt een (snelle) boot een logische keuze. Het idee is om zowel in een paar uur in de Biesbos of bijvoorbeeld afgelegen Friesland te kunnen zijn, maar via het open water is ook het buitenland haalbaar. 

Ik twijfel over welk soort boot het meest geschikt is, een snelle rib van een meter of 6, of een klein kajuitbootje. Een rib is hanteerbaarder als de sluizen niet meer werken maar een kajuitbootje is comfortabeler. Het bootje moet op een trailer kunnen. 

Mijn groep bestaat uit maximaal 6 personen. De prioriteit is om weg te kunnen komen maar ook spullen genoeg mee te kunnen nemen om een paar maanden weg te blijven. 

Hebben jullie hier een idee over? 

aangepast door BasB
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Hoi Welkom @BasB

Wat betreft prepper info zit je hier goed, maar is er ook een bootjes forum waar je misschien de beste info kan krijgen.

Waar prep jij met meeste op, hoever ben je al, waar moet je nog aan werken.

Misschien kan je dat allemaal vertellen in de voorstel topic op het moment dat jij er aan toe bent.

https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/

aangepast door JJ&A
Geplaatst:

Beste @BasB

Welkom op het forum,
Ik heb weinig boot ervaring, maar wil graag met je meedenken.

Voor de meeste kanalen en rivieren is vaarbewijs 1 voldoende.
Wanneer u ook op grotere wateren gaat varen heeft u vaarbewijs  2 nodig.

Ook het type boot moet aan uw wensen voldoen, boten hebben een categorie soort. 
Deze bepaald waar de boot kan(mag) varen. 

Een boot voor rustige kanalen is anders gebouwd dan een boot voor op zee.

Voor info kijk eens op:

https://www.clubracer.eu/nl/wanneer-is-ce-certificering-voor-zeilboten-vereist/4473/

Als ik uw wensen lees;

9 uren geleden, BasB zei:

Mijn groep bestaat uit maximaal 6 personen. De prioriteit is om weg te kunnen komen maar ook spullen genoeg mee te kunnen nemen om een paar maanden weg te blijven. 

Zou ik gaan voor een kajuitbootje. Met 6 personen en mogelijk wat lading op een ripboot, zal erg vol zijn.

Voor u besluit een boot te kopen, zou ik adviseren u goed in te lezen in de bijkomende kosten zoals; 
-Waar slaat u de boot op
-Wat zijn de jaarlijkse en onderhoud kosten

-hoe ver wilt u kunnen varen zonder tanken/voorraden aanvullen

Om te varen zult u ook de nodige ervaring nodig, u zult dus ook moeten oefenen. 
Onder diverse omstandigheden, niet alleen mooi zomers weer. Maar ook met regen en wind.

Ik wil niemand ontmoedigen om een boot te kopen, maar wil u graag adviseren u goed voor te bereiden op een (grote) uitgave.

• Leuk 1
Geplaatst:

Als landrot zijnde heb ik weinig kennis, maar wil wel even meedenken😁

Als de stroom uitvalt kom je hier over het kanaal niet ver met twee sluizen en een groot aantal electrische bruggen. Dus dan is het Biesbosch vanuit hier onbereikbaar geworden.

Het voordeel over het water is wel dat spullen meenemen makkelijker is dan het lijkt.  Een reddings bootje, rubber bootje, een paar binnenbanden met materiaal oid kun je makkelijk achter je aan slepen.

Ik vind het wel een mooi en veilig idee. Het behoeft wel veel extra voorbereiding om te bestuderen welke waterwegen open zouden zijn.  Ik denk dat de keuze van je boot en de motor, daar dan op afgestemd zou moeten worden.  

( Zo heb ik met een gehuurde kajuit bootje rond de Biesbosch gevaren ,maar kwam dus amper tegen de stroming op van de Amer of de merwede rivier)

Ik denk dat ik zelf eerder voor een tweedehands offshore vrijeval lifeboat zou gaan.  Dit vanwege de aantrekkelijke prijs, wind en waterdicht . En met zes personen heb je veel ruimte.  Ik weet alleen niet hoe vaarbaar die dingen zijn.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...