Ga naar inhoud
GENEGEERD

Dutch Oven (aanschaf en ervaring)


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Afgelopen nacht heb ik na mijn éérste broodbak poging besloten dat na buiten bakken op kolen (en eventueel een bbq, hout, gas en etc.) voor mij een Dutch Oven wel eens een hele mooie toevoeging kan zijn om te gebruiken in combinatie met preppen. Het idee dat ik het makkelijk kan gebruiken, sterk is, warmte kan vasthouden, kolen er bovenop kunnen en dat het gewoon stoer is om mee te koken hebben mij er toe verleid om er 1 aan te schaffen. 

 


Galloway Dutch Oven 4.5Welke moet ik aanschaffen?
Er is best wel een ruime keuze en alles heeft zijn voor en nadelen, maar ik benoem alleen mijn keuze en waarom ik deze heb gemaakt. 

4,2L is een mooie all rounder om als basis te hebben waarin een broodje past, een stoofpotje kan en nog veel meer braad en bak recepten. Groter kan natuurlijk ook, maar het zijn geen lichte kleine meeneem dingen en wil het nog enigszins hanteerbaar houden voor het geval dat (kan nog goed mee in een kar of in de auto). 

Ik heb bewust een model zonder pootjes zodat deze op het fornuis kan, in een oven of op de bbq. Met pootjes is heel mooi voor op open vuur, maar zonder pootjes kan dat ook en met wat stenen kun je hem er ook iets boven krijgen. 

Het deksel heeft een staande rand zodat er kolen op kunnen en op deze manier kun je heel mooi bakken en braden. Wanneer je er een rollade of kip in doet zal je wel regelmatig moeten draaien omdat het niet een al te hoge pot is (10cm). Het deksel kan ook omgedraaid worden zodat je een koekenpan hebt. 

Het voordeel van het hengsel is dat je niet met je handen heel dicht bij openvuur komt, heb je er een met handvaten dan is dat wat lastiger. 

De haak voor het deksel en stander voor het deksel zit er ook bij en dat voor 28 euro inclusief verzending. 


Waar ga ik hem voor gebruiken
Brood, soep en stoofpotten is mijn eerste gedachte, maar vlees braden zal het ook uiterst geschikt voor zijn en deze zal dan ook flink aan de pijnbank onderworpen worden. De kunst is wel dat schoonmaken en een eerste ingebruikname wat werk vergt, maar daar ga ik binnenkort achter komen. Zodra hij binnen is zal ik een stukje schrijven over ingebruikname en schoonmaak, daarna de ervaringen en in losse topics recepten die ik heb geprobeerd. 


Vriendelijke groet,
Nachtschaduw.


 

aangepast door Nachtschaduw
Opmaak en linkje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...