Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stroom uit afval ( alu blikjes- ijzer blikjes-doekje of papieren zakdoekje-zout water)


Louis

Aanbevolen berichten

Zit je echt zonder stroom voor tel. Opladen of avondverlichting, dat is het goed mogelijk om een stel (10-15) alu blikjes- en evenveel ijzeren blikjes te verzamelen. Snijd met een mes de bovenkant en onderkant ervan af en knip het overgebleven kokervormige deel in de lengte met een schaar. Trek deze kokers even heen en weer over een buisje dat 1,5 2 cm dik is en je hebt platte stukken alu en ijzer over. Schuur deze bijdezijdig met wat schuurpapier om de dunne laagjes inkt en plastic eraf je halen. Hoeft niet perfect te zijn, maar een beetje ruw. Leg de plaatjes om de beurt, alu - papieren doekje- ijzer, en weer alu-papier-ijzer, op een stapeltje.zorg dat de papieren isolators groot genoeg zijn om de plaatjes geen kortsluiting tussen de metalen te laten maken, en doordrenkt de papieren met zout water. Nu heb je een batterij, afhankelijk van de hoeveelheid metalen plaatjes, elk 0,9 volt, dus 6 of 7 stapeltjes van alu-papier-ijzer, geven je genoeg voltage om je telefoon te laden of om vele uren een bescheiden led lamp te laten branden. De energie komt van het oxideren van het Alu, dus wanneer leeg kan je de alu plaatjes schoon schuren en opnieuw gebruiken, totdat er gaten in komen, dan vervangen door nieuwe alu blikjes-, die bijna overal in overvloed te vinden zijn. Uit 1 kg alu kan je 1,2 kW/H stroom onttrekken, daar kan je een gemiddeld led lamp 1 of 2 maanden mee aan de praat houden. Geen vieze chemicaliën nodig en zout water is niet moeilijk te vinden/maken.

als dit in iets grotere vorm maakt met meer ofi minder alu-papier-ijzer cellen , dan kan je het zelfs gebruiken voor verwarming. Grondstoffen zijn gratis overal te vinden zoals ook zout water.

survival voor wanneer het echt nodig is.

als de batterij bijna leeg lijkt te zijn hoef je alleen de alu plaatjes schoon te maken van de alu oxide, en klaar voor de volgende ronde.

Goed om te weten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kijk ook eens op youtube en zoek naar "Super simple air battery " van Robert Murray - Smith. Hij geeft uitstekende uitleg van een soortgelijke batterij.

Ik heb een fout ontdekt in mijn post, het voltage is tussen de 0,4 en 0,6 volt wanneer je ijzer blikjes gebruikt zoals beschreven. Dus voor tel. laden heb je 10 lagen nodig. En een magneetje.(soms lijkt het alu en is het ijzer)

Wat ook mogelijk is, gebruik in plaats van zoutwater, kraanwater waarin een beetje soda opgelost is. Een theelepel per beker water is voldoende, en het voltage gaat daardoor ook omhoog, waardoor je dan weer wel op ongeveer 0,9 tot soms 1,1 volt uitkomt. Het is verstandig om altijd je spanning te meten voordat je je bouwwerk op je tel. aansluit. Bij het stapelen van de plaatjes alu en ijzer ook opletten dat de isolator ( papieren zakdoek of zo'n geel vaatdoekje, goed op maat geknipt) niet te' nat maakt, waardoor er een 'kortsluiting' met een ander doekje ontstaat. Dat zie je op je multimeter, 1 volt minder.

Wanneer je nog niet zo veel ervaring hebt, werkt het heel goed( deet ik zelf ook) om een stapeltje alu-doekje-ijzer apart in een plastic zakje te plaatsen, en draadjes aan het metaal maakt. Draadje op de rand van het metaal en dan metaal ombuigen met een tangetje zodat het draadje goed klemt. Ik gebruikte dik plastic( uitgeknipt van een afvalzak voor puin) en seal het dicht met een strijkijzer. Wel een papiertje gebruikt tussen strijkijzer en plastic, gesmolten plastic plakt zo.

Zo maak je aparte cellen die geen kortsluiting maken. De draad van het ijzer weer verbinden met de draad van de volgende cel, alu. Want geloof me, het stapelen van 5 of meer keren alu-doekje-ijzer, alu-doekje-ijzer, zonder dat er sluiting ontstaat, is echt een kunst. Het is wel wat lastiger om de alu plaatjes schoon te schuren, na de eerste ontlading, maar werkt goed omdat je ze zo weer in het zelfgemaakte zakje terug kan zetten. Dan kom je er ook achter dat het veel beter werkt als je gele huishoud/vaat doekjes gebruikt als isolator.

Ik maak verschillende soorten batterijen, en ben van plan binnenkort een paar powerbanks te maken, dan post ik wel een paar foto's.

aangepast door Louis
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Louis, elk cellaagje in een zakje lijkt me idd wel zo handig.

Dat het opladen gewoon met de usb stekker kan heb ik begrepen,kan ik er van uitgaan dat de alulaag de pluspool is en het ijzerlaagje de minpool?

(heb ook ff gekeken naar filmpje van robbin murray,hoopte daar het antwoord op de + en - pool te vinden,maar helaas!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, Louis zei:

daar waar de elektronen zich bevinden de min is, lekker handig redeneren,

euh...duidelijk ja,maar logisch lijkt het mij niet!

ik dacht,daar waar de opwekking gebeurd  daar is waarschijnlijk de plus!!

anyway, ik zal het volgens de "afgesproken" manier aanhouden,safety first tenslotte.

bedankt voor je uitleg en antwoorden !

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuke filmpjes om te bekijken. Deze man heeft bruikbare toepassingen en ook uitvoerbaar als je niet zo handig bent 😉.

Maar het is ook nog es leuk om zijn werkplekje te bekijken : al dat gereedschap zo netjes overzichtelijk ophangend aan de wand!!

Amai, daar kan ik jaloers op worden, zou mijn schuurtje er es zo uitzien...al die handige, mooie spulletjes , oei....

en dan ook nog ruimte over om te kunnen klussen,     zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...