Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Light My Fire Tindersticks A.K.A. Mayasticks


prepper053

Aanbevolen berichten

welkom bij mijn 2e review, dit keer van de: Light My Fire Tindersticks A.K.A. de maya sticks.

[ATTACH=CONFIG]496[/ATTACH]

 

Ik kwam ze diverse malen tegen op het internet en was er wel nieuwgierig naar. Daarom heb ik ze vandaag maar gekocht en meten uitgeprobeerd.

 

Wat zijn tindersticks?

nou tindersticks zijn aanmaakhoutjes, deze zijn van een bepaald soort pijnboom/denneboom en hebben een hoge hars gehalte van minimaal 80%. Daarom zijn ze erg brandbaar.

 

Mijn ervaring:

De tindersticks zijn in feite op 2 manieren te gebruiken.

1. Je kan het gewoon aansteken met een aansteker en het brand meteen, ik heb gemerkt dat het erg goed brand en ook redelijk lang gezien de hoge hars gehalte van het harde gedroogde hout. Als je het als een aanmaak houtje wilt gebruiken dan heb je aan een half aanmaakhoutje meer als voldoende.

2. Het aansteken met een Firesteel. Daar zal je toch iets meer moeite en energie in moeten steken, om het met een firesteel aan het branden te krijgen moet je het tot kleine stukjes tinder maken. Dit gaat behoorlijk zwaar als je geen goed mes hebt en zelfs met een redelijk mes ben je wel even bezig. Doordat het hout en de hars gedroogt is is het hout erg hard, een degelijk mes kan het er nog moeilijk mee hebben.

Heb je de tinder klaar dan hoef je het maar op een hoopje te leggen en naar een paar strijken met je firesteel brand het.

 

Mijn mening: Het is zeker handig om bij je te hebben, in je Backpack of BOB. Het is ideaal tinder voor het maken van een vuur in slecht weer. Zodra de tinderstick brand zal het niet snel uitgaan door wind of regen. De enigste minpunt is dat het zo zwaar ging om er tinder van te maken, tijdens een noodgeval of survival zou dat erg lastig kunnen zijn. Gelukkig is dat makkelijk op te lossen, want je kan het natuurlijk ook al kleiner maken als je thuis bent. Voor de iets gemakzuchtige preppers onder ons, je kan het ook kant en klaar kopen in een klein tinderblikje, let wel je betaalt er wel meer voor en je krijgt minder.

 

De tindersticks zijn door mij gekocht bij Beversport in enschede voor €3.50.

 

Ze zijn bij noodzaken.nl te krijgen voor €2.50

http://www.noodzaken.nl/lightmyfire-tindersticks-aanmaakhoutjes-p-989.html

 

Ik hoop dat mijn review enkele vragen heeft beantwoord.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Tip van een oud-verkenner: schraap tijdens je volgende boswandeling wat krullend berkenschors af en verzamel dat als tinder. Spul brandt als een tierelier.

 

ik weet, maar het is een review he. we weten welke dingen wel werken. maar de nieuwe''gadgets" moeten ook worden beoordeeld. maar ik moet toegeven tindersticks branden lang en goed, ze gaan niet makkelijk uit door een briesje ofzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip: ga een dagje naar een flinke storm of onderweers buit het bos in en zoek een omgewaaide dennenboom. Maya sticks zijn stukken hout waarvan de sapstroom/hars is blijven lopen nadat de boom is afgebroken. De stam/stomp komt dan vol met hars te zitten. Zaag dit hout af, en laat het drogen, voila tindersticks. Lekker dagje in het bos en gratis bergen met tindersticks....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...