Ga naar inhoud
GENEGEERD

Draaiboek


Dontor

Aanbevolen berichten

Ook ik zit al enige tijd te denken aan een draaiboek... Waarvoor dan?

 

Nou, zoals ik al ergens las, voor het geval ik niet thuis ben bijvoorbeeld... Maar wat ik een veel praktischer idee vindt is een soort boek van 'huisregels' voor diegenen waar ik wel op gepland heb om bij een BugIn in m'n groepje op te nemen, maar die zelf niet dagelijks met de materie bezig zijn een soort 'handboek soldaat' zullen we maar zeggen...

 

*staande orders t.a.v wachtlopen

*regels omtrent het gebruik en hergebruik van water

*regels omtrent hygiene, afval en wc-gebruik

*regels omtrent verduistering en gebruik van licht en het maken van geluid

*regels en veiligheidsvoorschriften omtrent het dragen en gebruik van wapens

*omtrent rantsoenering

 

Het voorkomt dat je vele zaken keer op keer moet uitleggen en het voorkomt dat mensen van meet af aan stomme fouten maken... Je kan niet zelf overal op letten. Als iedere aanwezige een kopie van deze staande orders heeft en KENT, is hij/zij zelf verantwoordelijk en kunnen mensen op elkaar letten m.b.t de naleving... Dat betekend dat jij als prepper zelf rustiger slaapt, want iedereen weet tenslotte wat de bedoeling is en je hoeft niet 24 uur per dag te vrezen dat iemand een stomme fout maakt die je groep in gevaar brengt... En je kan je toeleggen op de complexere vraagstukken, want iedereen weet hoe hij/zij met de eenvoudiger vraagstukken op de dag moet omgaan...

 

Nou moet je natuurlijk ook met verstand en tact met 'het maken en handhaven van regeltjes' omgaan... Maar als iemand ook steeds stom omgaat met water, de regels voor verduistering aan z'n laars lapt, en het lopen van z'n wacht verzaakt. Kan die niet lang volhouden 'dattie et nie wist'... En bij herhaalde gevaarlijke fouten, mag je van mij ook de rest van de callamiteit aan de andere kant van de voordeur proberen te overleven...

En heeeeeeul sterk uitgedrukt, als het echt niet anders kan voor de veiliheid van de rest van de groep, ook in een vorm van gevangenschap of onder de grond..

 

Dat klinkt heel grof, weet ik... Maar onthoud dat deze persoon je locatie, aantallen, samenstelling, voorraden, lay-out, procedures, beveiliging, bewapening, ritme en alles van je weet. En als je'm eruit schopt istie of gaatie naar de 'vijand'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...