Ga naar inhoud
GENEGEERD

Cursus PMR Porto's


Communicator

Is er interesse in een PMR Cursus  

13 leden hebben gestemd

  1. 1. Is er interesse in een PMR Cursus

    • Ja!
      9
    • Nee .. eeh... wat?
      4


Aanbevolen berichten

Ik neem aan dat dingen as CTCSS/DCS enzo toen nog niet bestonden? :)

Verder is de achterliggende natuurkunde natuurlijk nog gewoon hetzelfde (en na een langdurige SHTF / TEOTWAWKI absoluut nuttig bij het her-opbouwen van een stukje beschaving). Ik zie geen nadelen; de registratie bij de overheid, hoe incompetent deze ook mag zijn, zie ik niet als groot gevaar. Je hoeft verder helemaal niet op te geven hoeveel/welke radio's je hebt; dus je kunt 't gewoon houden op "Tja, ik verveelde me toen, heb die cursus gedaan maar er verder niets mee gedaan, het was achteraf toch niets voor mij.". Een antennepark registreren is ook niet nodig; met porto's heb je namelijk simpelweg geen antennepark.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Ik denk dat de meeste basale info gewoon op internet te vinden is zonder cursus ofzo. Laat ik het anders zeggen, ik heb nog nooit een cursus gedaan en snap waar het over gaat, en ben ook goed in staat zelf een antenne te bouwen. En dat terwijl ik natuurkundig helemaal niet onderlegd ben.

 

Maar ik ga nog steeds uit van het gebruik van de PMR 446 frequenties. Mogelijk met een niet legale porto maar zelfs dat is niet het uitgangspunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Moet mezelf even corrigeren na het nogmaals lezen van de OP.

 

Uitgangspunt is dus wel degelijk instructie over het gebruik van portofoons die in het normale gebruik alleen legaal gebruikt mogen worden door personen die hiervoor een licentie hebben. Nog maar even dan voor de volledigheid.

 

Het hebben van dit soort apparatuur is niet verboden. Het gebruiksklaar hebben is dat wel. Dus als de porto netjes in het doosje zit met, zonder accu erin en met de antenne losgeschroefd is er niks aan het handje. Het gebruik van deze apparaten op op de PMR446 licenties is nooit toegestaan, ook niet door zendamateurs, ondanks dat de PMR446 frequenties vrijgegeven zijn. Op deze frequenties mag alleen gezonden worden met apparatuur die hoogstens 550 miliwatt vermogen hebben en die een niet afneembare antenne hebben. Bamiporto's voldoen niet aan deze eisen. Gebruik kan leiden tot inbeslagname en een boete. Ik wil natuurlijk best het een en ander uitleggen over hoe deze porto's geprogrammeerd kunnen worden en in zijn algemeenheid iets vertellen over de bruikbaarheid van porto's en etiquette bij het gebruik. Wat een ieder vervolgens met deze kennis doet is voor ieders eigen rekening :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gebruik op de PMR446 frequenties is inderdaad nooit toegestaan in Nederland aangezien HAM's slechts de 430-440 MHz band mogen gebruiken. Ook mag je op PMR446 frequenties maximaal 10% van de tijd zenden. Een babyfoon op PMR446 is dus keihard verboden.

 

Gebruik door HAM's op de LPD frequenties is weer *WEL* toegestaan, ze hebben daar zelfs primaire status. Dit omdat LPD binnen die 430-440 MHz band valt.

 

Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Radioamateur voor meer frequenties.

 

En nog even een tip: blijf met je illegale radiootjes van repeaters af. De zendamateurs die die dingen beheren vinden het over 't algemeen niet grappig als er iemand zonder vergunning zit te rotzooien met hun (vaak dure) spullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki

ook belangrijk is dat er in het buitenland andere regels gelden voor gebruik maar vooral ook voor bezit.

En die zijn eigelijk altijd strikter dan in NL.

 

Haha, ik ben een keer aangehouden in oostenrijk met schermvliegen en moest mee naar het buro wegens vermeende overtreding.

Ze hadden aan mijn allleen de verkeerde, ik heb een licentie de rest dikke boete en spullen kwijt.

De oostenrlijkse agentschap telekom stond bij de landings plaats. en grondig controleren he, als ik er frequenties in had gehad die niet binnen mijn licentie hadden gemogen was ik ook de sjaak geweest. Dat werd allemaal uitgeplozen.

En in NL staan zeven ja 7 torens die alle communicatie uit de ether halen en opslaan. Dat is de basis die het agentschap gebruikt om op te treden bij klachten.

Dus ja ga niet lopen kloten ze hebben een "lang" geheugen die jongen van het agentschap.

 

maar PMR met 1 watt wat oefenen klopt mag niet, maar ik zie daar nog geen problemen van komen met grootschalige verstoringen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vdwalle : Klopt helemaal, het zelfde geldt trouwens ook voor scanners! In veel landen (ook in de EU) zijn ze verboden en staat er zelfs op bezit gevangenisstraf. In Duitsland zijn ze niet verboden maar het is wel verboden om er bepaalde frequenties in te hebben staan (politie e.d.); als je door DL rijdt met je radioapparatuur, zorg dan dus dat 't niet gebruiksklaar is en in de kofferbak ligt. Accu en/of microfoon en antenne los van elkaar bewaren. Dan kom je er over 't algemeen wel weg met een waarschuwing.

 

Hoe dan ook, neem je radio apparatuur mee 't buitenland in, kijk in godsnaam eerst de relevante wetgeving na, voor je voor pijnlijke verrassingen komt te staan! :)

 

Zelfs PMR en LPD zijn lang niet overal in de EU toegestaan, zie bijvoorbeeld:

http://www.cbshop.com/index.php?route=blog/article&article_id=19

 

En voor scanners:

http://www.cbshop.com/index.php?route=blog/article&article_id=17

 

Let dus altijd heel goed op!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...