Ga naar inhoud
GENEGEERD

[REVIEW] Petzl E+Lite Ultra compacte hoofdlamp


Prepping76

Aanbevolen berichten

Deze kleine en ultra compacte hoofdlamp van slechts 27 gram is eigenlijk te multifunctioneel en goedkoop om te laten liggen.

Door de prijs variërend van 19 euro tot 28 euro is hij ook gemakkelijk bij elkaar te sparen voor de budgetprepper.

 

Versies

Er zijn twee versies, de oude met waterdichte houder en fluitje (16 lumen en 50 gram) en de nieuwe (26 lumen en 27 gram). Beide zijn IP 67 waterdicht (tot -1 m voor 30 minuten). Dus je kan er mee in de stromende regen lopen of ze een keer in een plas laten vallen! Ook zijn ze te gebruiken van -30 tot 60 graden.

 

[ATTACH=CONFIG]4263[/ATTACH]

 

Door de dikkere hoofdband zit de oudere versie wat lekkerder en zachter op je hoofd, om die redenen gebruik ik die in de zomer. In de winter wil ik de nieuwe versie meenemen, immers heb je dan vaak een muts op en maakt de wat dunnere hoofdband van de nieuwe versie niets uit.

 

In de handleiding valt nog een opmerking over de versie met draadoproller te lezen:

Laat de oproller niet plotseing los. Niet rond de hals hangen, de draad breekt bij 20kg, u loopt risico op verstikking of snijwonden. Deze lamp is af te raden voor kinderen.

En het kan best kloppen, de draadoproller voelt erg stevig aan en het lampje is al een paar keer uit mijn handen geschoten.

 

Functionaliteiten

Qua functionaliteit is de oudere versie wat multifunctioneler. Naast het fluitje aan de hoofdband, zit er ook een extra metalen clip waarmee je hem aan je shirt of rugzakband kan vastmaken. Om die redenen is de oude versie als backup hoofdlampje onderdeel van mijn BOB/INCH.

 

[ATTACH=CONFIG]4264[/ATTACH]

 

Naast op je hoofd, kun je ze ook gemakkelijk gebruiken over een tak, paal of pols natuurlijk. Met de flexibele “hoofdband” van ruim 50cm mogelijkheden zat.

 

[ATTACH=CONFIG]4265[/ATTACH]

 

Batterijen en lichtstanden

Er wordt beweerd dat de lampjes 10 jaar “bruikbaar” blijven. Als je de reclame op de batterijen verpakking moet geloven, zal het waarschijnlijk niet aan de batterijen liggen. (Batterijen worden standaard meegeleverd.)

 

[ATTACH=CONFIG]4266[/ATTACH]

 

Er gaan twee batterijen in, van het type Lithium CR2032. Liever zouden we natuurlijk alles op AA (of AAA) hebben, maar met zo’n klein formaat en lichtgewicht lampje heb je eigenlijk geen keuze. Er zijn 5 modes en in de economy stand zou je er 70 uur licht aan over houden. In de maximale stand 55 uur.

 

Naast het spelen en testen, heb ik het hoofdlampje (oude versie) nu tijdens uitstapjes acht avonden, gemiddeld twee tot drie uur per avond, kunnen gebruiken op één setje batterijen. Het gebruik gaat dan om koken (vol licht) tot bijschijnen van snacken/drinken of in de slaapzak stappen (economy). En het lampje doet het nog net zoals in het begin!

 

Licht

Licht is moeilijk om te laten zien op een foto, maar hier een verschil tussen de felste stand van beide versies. Heb geprobeerd om beide lampjes op dezelfde manier naar de camera te draaien.

 

[ATTACH=CONFIG]4267[/ATTACH]

 

Het lijkt er wel op dat het rode lampje op de oude versie iets feller is. (Het aantal lumen kon ik zo niet vinden.) Petzl geeft aan dat het lampje een brede straal geeft en tot 29 meter zicht moet bieden. Een meter of 25 lukt inderdaad wel, maar dan wordt onderscheiden toch wel moeilijk.

 

Al met al een aanrader voor in de EDC of als backup lampje in je BOB/INCH!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...