Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een tuin, maar wat voor tuin, en wat wil je. Hier wat ideeen.


Gast Riesie

Aanbevolen berichten

Is het ergens online te koop?

 

hier een voorbeeld maar je kan googlen op kleine groenten, kleine bloemkool etc..

 

hier bv een foto van de zaak waar ik dichtbij woon, vreeken, kleine bloemkool igloo mini type..nr 138600:

 

kleinebloemkool.jpg.d5530bdad8f38dccb9518db257d12f2b.jpg

 

Neem aan dat je het wel kan vinden..gewoon even goed zoeken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@samurai

 

Ik heb sinds begin dit jaar ook een moestuin en nog geen idee wat ik als eerste moet aanpakken. In mijn achterhoofd had ik ook dit concept van de gemakkelijke moestuin met van die bakken, i.p.v. die 120 m2 om te spitten. Afgelopen zaterdag was ik bij de Welkoop, die hebben ook van deze bakken, maar met de maten 100 X 100. Gister zag ik een folder van de Formido met kant en klare bakken 1.20 X 1.20. Ik ben gaan kijken maar ook deze van de Formido als ook van de Welkoop zijn alle geïmpregneerd.

Toen zag ik jouw bericht:

 

"Dat bedoelde ik ook met niet de mix gebruiken die waarover het square foot gardening boek van Mel bartholomew verhaalt, de zgn mel´s mix.

De uitvinder van de methode tekent een veel te makkelijk beeld van de methode".

En die mix is nutteloos ik heb hem gebruikt en te duur.

Ik gebruik de methode, maar bij mij is het gewoon de tuin verdelen in vlakken van 1.5 meter.

Stokjes plaatsen voor de vlakken van 1.5 bij 1.5 meter. Worteldoek rollen als een schaakbord over het deel

Stroken van 30 cm breed=1 tuintegel. Voor de armere mensen, een vuilniszak is 80 bij 60, doorknippen in 2 en je hebt 30 cm stroken..

Niet afscheuren en rollen maar.

 

Dan tuintegels op de hoeken en op het doek maakt een pad zonder onkruid tussen de tegels.

Dan heb je vlakken zonder tegel onkruid. Je focust je op de vlakken en beperkt zo je compost, mest etc.

En je gebruikt ook geen duur hout, let vooral op geimpregneerd hout waarvan het impregneermiddel kan doorsijpelen in de grond.

 

Voordelen te over, geen modder, makkelijk bereikbaar, snel te oogsten, overzichtelijk.

Qua tijd, als je weinig tijd hebt doe je 1 vlakje en die is klaar.

Je hebt geen last meer van teeltwisseling, want je kan alles meer doorschuiven. Bv een tuinvlak van 5 bij 5 meter kan je verdelen in 9

SFG vlakken, per definitie dus een teeltwisseling van 9 jaar.

Elk vlak planten met 1 groente en om het vlak kruiden ter bescherming en combi wisseling, bv bloemkool, prei, selderij en dille

en ze versterken elkaar en houden insecten weg. Dan wordt het onderhoud letterlijk minimaal. Wel is een goede 1e voorbereiding nodig.

 

Wel belangrijk is niet frezen, gewoon compost bijscheppen en mest, en bij planten licht omscheppen voor de lucht..

 

 

Je hebt gelijk, de bakken en de mix zijn veel te duur.

 

Maar nu mijn vragen:

 

1e. Je hebt het over een goede 1e voorbereiding? Omspitten, bemesten, omploegen? eenmalig omspitten en glad harken?

2e Met stroken antiworteldoek van 30 cm breed maak jij vlakken van 1.50 X 1.50 mtr. Binnen dit vlak geen verdere verdeling?

3e. Heb je verder geen bredere paden ertussen? 30 cm lijkt me een beetje smal. b.v. met een kruiwagen er tussen door?

4e. Misschien heb jij als "expert" nog een paar extra tips voor mij? ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip. In plaats van (kunst)mest in de winkel te kopen kan ze ook caviamest gebruiken. De planten doen het er zeer goed op.

O, leuk. En konijnenmest?

 

Ja ook konijnenmest werkt ook prima mits je de keutels eerst even gaat "prakken". De konijnenkeutels zijn nl. meestal te hard om goed te composteren. Ik zou in alle gevallen de boel eerst eens op de composthoop gooien gemixt met overig tuin afval.

 

Let op dat het eventuele zaagsel van niet geïmpregneerd hout afkomstig is. En voor de mest is vooral de poep handig, de plas is te zuur dus zie maar even hoe je dat gaat regelen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ja ook konijnenmest werkt ook prima mits je de keutels eerst even gaat "prakken". De konijnenkeutels zijn nl. meestal te hard om goed te composteren. Ik zou in alle gevallen de boel eerst eens op de composthoop gooien gemixt met overig tuin afval.

 

Let op dat het eventuele zaagsel van niet geïmpregneerd hout afkomstig is. En voor de mest is vooral de poep handig, de plas is te zuur dus zie maar even hoe je dat gaat regelen. :)

 

Beetje kalk erbij, tegen het zuur?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...