Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezocht Brabantse prepper voor BN DeStem interview


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Journalist @Emiel van DeStem heeft vandaag een zeer mooie post gemaakt in het dit topic: http://preppers.nl/forum/threads/3062-Even-alles-op-een-rijtje/page5

 

Ik post hem hier ook nog even in de media sectie. Je kan Emiel bereiken via privé berichten.

 

Beste preppers,

 

Zojuist heb ik, na enig mailcontact met Bert, een account aangemaakt en toevallig zie ik de suggestie voorbij komen om het rijtje voor te leggen aan journalisten. Dat is toevallig omdat ik verslaggever ben van dagblad BN DeStem (dat verschijnt in West-Brabant en een stukje van Zeeland in een oplage van ongeveer 120.000 stuks) en jullie momenteel bespreken wat de manieren zijn om bewustzijn te creëren bij een breder publiek. Ik kwam overigens op het forum terecht omdat ik wat research aan het doen was naar preppers. Het lijkt mij fantastisch om een prepper uit de regio West-Brabant (of iets daarbuiten) te portretteren.

 

De insteek is de lezers een inkijkje geven in het gedachtegoed en de leefwijze van een prepper. Ondanks dat de regering een jaar of vier geleden adviseerde om een noodpakket in huis te hebben, is dit volgens mij niet iets dat echt leeft bij de lezers van BN DeStem of mensen in het algemeen. Ik weet niet of dat het genoemde rijtje echt allemaal reële bedreigingen zijn, maar los daarvan kan zich natuurlijk altijd een grote natuurramp of terreuraanslag voordoen (zoals voormalig minister van Binnenlandse Zaken Guusje ter Horst aangaf bij de publicitaire actie rondom noodpakketten). In zo'n situatie is het ook essentieel om voorbereid te zijn.

 

Een publicatie hierover in de krant kan het bewustzijn bij de lezers vergroten. Ik weet niet of dat veel lezers echt draconische maatregelen zoals het aanleggen van schuilkelders zullen gaan nemen (om eerlijk te zijn denk ik van niet), maar een artikel zal ze in ieder geval aanzetten tot nadenken en waarschijnlijk een aantal lezers ertoe bewegen om toch wat kaarsjes, blikvoedsel, flessen bronwater, etc. in de voorraadkast of kelder te leggen.

 

Het is nu een goed moment om dit onder de aandacht van de lezers te brengen. Niet alleen is de serie op National Geographic een 'haakje' om het artikel aan op te hangen, ook de speculaties in media en samenleving over het einde van de Maya-kalender en het instorten van het monetaire systeem (al dan niet door een 'Grexit' of de Fiscal Cliff) vormen een actuele aanleiding.

 

Aldus ben ik op zoek naar een prepper uit West-Brabant die mij wil vertellen over de overtuigingen om te preppen (wat is het gevaar dat het volgens hem of haar noodzakelijk maakt om veel voorbereidingsmaatregelen te hebben getroffen?), wat voor maatregelen hij of zij zelf heeft genomen en wat de (basis-)adviezen zijn voor andere mensen. De krant heeft altijd het liefst dat mensen onder hun eigen naam in de krant komen, maar op verzoek van de geïnterviewde kan een gefingeerde naam worden gebruikt als er geen direct maatschappelijk belang is om de naam te vermelden. Wellicht zal ik wel de gemeente waar de prepper woont vermelden, omdat BN DeStem toch een regionale krant is, maar ook dit is bespreekbaar. Ook met betrekking tot de foto's kunnen we het zo regelen dat de publicatie op geen enkele wijze is te herleiden tot de geïnterviewde. Vanzelfsprekend kunnen we afspreken dat inzage in de tekst voorafgaand aan de publicatie mogelijk is, teneinde te voorkomen dat er een onjuistheid in de krant belandt.

 

Zelf heb ik voedsel, kaarsen, een knijpkat, etc. in huis waarmee ik het bij een ramp een paar dagen zou kunnen uithouden. Ik zal hier open kaart spelen, maar ik ben er (nog?) niet van overtuigd dat het zo'n vaart zal lopen met de bedreigingen die hierboven zijn geschetst. Desondanks zal het een oprecht, geïnteresseerd en bovenal niet-oordelend portret worden waarin de geïnterviewde vertelt over de bedreigingen die er mogelijk zijn en de oplossingen die ervoor mogelijk zijn. En nogmaals merk ik graag op dat de meeste lezers van de krant waarschijnlijk geen actie zullen ondernemen en slechts een klein aantal een noodpakket in huis zal nemen (hetgeen al winst is), maar in ieder geval zal iedereen kennis van het onderwerp hebben genomen.

 

Ik ben erg benieuwd of dat er iemand uit de regio West-Brabant (of net daarbuiten) bereid is om met mij te praten over het onderwerp en aldus bij te dragen aan (hopelijk) een prachtige publicatie in de krant en wie weet meer bewustzijn bij de lezers. Als dit zo is, graag dan even melden hier op het forum en dan zal ik een privéberichtje sturen met mijn contactgegevens. Vanzelfsprekend zullen we eerst even bellen voorafgaand aan het interview om alle ins en outs, voorwaarden en beperkingen door te spreken.

 

Bedankt voor jullie aandacht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Emiel van Dongen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...