mitchelldev Geplaatst: 8 uren geleden Geplaatst: 8 uren geleden Hallo, Ik heb sinds kort een huis gekocht waarbij ik verwacht de aankomende 20 jaar in te wonen. Heeft iemand op dit forum kennis van kelders bouwen onder een huis of onder de tuin. De reden dat ik dit wil doen is: 1. Mijn vrouw is heel erg van het eigen kruiden, sausen en garneringen verpotten maar ook van het tuinieren dus uien, aardappelen, wortelen en knoflook is bij ons in overvloed. 2. Als er ooit iets gebeurd hebben we tenminste een veilige plek om te schuilen. Nu sta ik nog niet met een schep in mijn tuin. Maar ik ben benieuwd naar de mogelijkheden en of het uberhaupt wel handig is. En of er al iemand is op dit forum die dat al gedaan heeft. Ter informatie heb ik een hele simpele tekening gemaakt van de grond Quote
Panoramix Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Je moet eerst bepalen wat de diepte van je grondwater is . Heb je een kruipruimte of niet ? Hoe zit de fundering enz . En dan plannen maken 👍🏼 Er is ook nog een heel groot verschil tussen een opslag ruimte en een schuil kelder , dus je moet wel weten wat je er mee wil . Voor in de tuin zijn er heel veel ‘ kant en klare ‘ oplossingen. Van een zee container tot een silo . Op marktplaats bv staan er verschillende silo’s voor gratis af te halen. Dan heb je een leuke ondergrondse opslag / kweek ruimte of man cave . Maar dat is geen schuilbunker natuurlijk. En onder je huis is weer een heel ander verhaal . Als je daar vanuit een prepper gedachte een schuil kelder wil maken , moet je ook zorgen voor een externe toegang . Anders heb je alleen maar een mooie grafkelder als shtf😉 feitelijk had je dan een groter huis moeten kopen . Maar een gewoon opslag keldertje kan altijd . En daar kun je jezelf wel in verstoppen natuurlijk . Bij mijn oma zaten er in de oorlog een paar Engelsen in ondergedoken 😁 Quote
Pjotr Prep Geplaatst: 57 minuten geleden Geplaatst: 57 minuten geleden Grondwaterstand zal in eerste instantie je grootste zorg zijn. Als dhzelver zal het niet simpel zijn de kelder droog te maken/houden verwacht ik. je huis is een rijtjes woning? Ik heb wel gezien dat men de kruipruimte uitheeft gegraven maar zou zonder meer goed opletten op de fundering. Ik heb geen bouwkundige kennis. Dan zou ik een kennis inschakelen voor advies. hetzelfde voor in de tuin, je wilt niet dat de tuin van de buren in jouw net gegraven gat verdwijnt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.