zakhooi Geplaatst: maandag om 17:46 Geplaatst: maandag om 17:46 Hoi, Ik heb een paar SMH LINE® Gaspatroon 190g. Daar zit een mengsel van propaan en butaan in. Die heb ik gewoon in de schuur liggen (niet geisoleerde muren) maar vroeg me af of dat goed gaat met vorst. Weet iemand wat het beste is? Ik heb het natuurlijk liever niet in huis zelf als dat niet hoeft. Alvast bedankt voor het meedenken Quote
Roel Geplaatst: maandag om 18:20 Geplaatst: maandag om 18:20 Propaan bevriest pas bij -40 butaan houdt er beneden 4 graden wel mee op. Maar aangezien lpg ook een mengsel is van propaan en butaan zal het bij onze winters nog wel te doen zijn. Quote
yugoos Geplaatst: maandag om 20:41 Geplaatst: maandag om 20:41 bewaren bij lage temperatuur kan geen enkel probleem zijn, echter voor het gebruik zullen de meeste menggas flessen/patronen eerst moeten opwarmen tot boven het vriespunt. het aandeel propaan zal sowieso al laag zijn in menggas patronen omdat de dampdruk anders veel te hoog wordt voor de blikjes (100% propaan is ca 25bar bij 20graden) Quote
gerard Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Je kan ook eens kijken in het topic: Zelf zou ik de patronen op een plek zetten waar de luchtvochtigheid niet te hoog is, en de temperatuur redelijk constant. Omdat de gasflesjes dunwandig zijn, en bij corrosie snel zullen lekken. Ik zou de flessen ook periodiek controleren. Wanneer je dat bijvoorbeeld halfjaarlijks doet, samen met de controle van de andere prep spullen/noodpakket dan vergeet je het niet. Quote
Nanon Geplaatst: 4 uren geleden Geplaatst: 4 uren geleden Ik heb onlangs een campinggasformuisje besteld, voor het geval dat... maar nu raak ik in de stress door die busjes gas (butaan) die erbij zitten. Ik heb een garage aan de achterkant van mijn huis, éénsteensmuurtje met ventilatieopeningen. Heb gisteren een thermo/hygrometer daar geplaatst en zie nu dat de garage 90% vochtig is, en het is nu 0 gr. Celsius. Ik zou niet weten waar ik die 4 flesjes veilig kan bewaren. De bewaaradviezen die ik lees gaan allemaal over een schuur/garage die niet vochtig is, of in de tuin onder een overkapping, maar het mag ook weer niet binnen de 5 meter van je huis zijn... ik heb echt geen idee meer waar ik die dingen veilig kan bewaren, heb al spijt van de aankoop door de stress. Quote
gerard Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden Ik heb zelf een paar prikflesjes in een kelderkast staan. Dan is de temperatuur en luchtvochtigheid het best mogelijke. Ik controleer de flesjes elk half jaar, of er geen corrosie of beschadigen zichtbaar zijn. Zolang je geen hele grote voorraad wilt opslaan, kan kan je ze eigenlijk veilig binnen bewaren. Er zullen altijd mensen zijn met een andere mening, dat het niet veilig is. Maar denk ook zo; deodorant, luchtverfrisses zijn ook gevuld met brandbaar gas, en daar klaagt niemand over. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.