karl25 Geplaatst: 22 december 2025 Geplaatst: 22 december 2025 Hallo allemaal, Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met tandheelkundige materialen die tandartsen gebruiken, zoals vullingen, kronen, bruggen of implantaten. Zelf heb ik onlangs een nieuwe vulling van composietmateriaal gekregen, maar ik merkte dat ik daarna gevoelig werd voor koude dranken. Mijn tandarts zegt dat het normaal is en dat het na een paar weken beter zou moeten gaan, maar ik vroeg me af of anderen dit ook hebben meegemaakt? Daarnaast maak ik me een beetje zorgen over de materialen die in mijn mond worden geplaatst – vooral met betrekking tot allergieën of mogelijke reacties. Ik heb verhalen gehoord over mensen die niet goed reageren op bepaalde metalen in kronen of bruggen, zoals nikkel of palladium. Heeft iemand ervaring met bijvoorbeeld keramische kronen of zirkoniumimplantaten als alternatief? Wat ik graag zou willen weten: Welke tandheelkundige materialen hebben jullie in je mond (vullingen, kronen, bruggen, implantaten)? Hebben jullie ooit last gehad van bijwerkingen of allergieën? Zijn er bepaalde materialen die jullie aanraden of juist zouden vermijden? Hoe gaan jullie tandartsen om met materiaalkeuze – mogen jullie zelf meebeslissen? Ik vind het belangrijk om goed geïnformeerd te zijn, want het gaat tenslotte om iets wat permanent (of langdurig) in je lichaam zit. Alle ervaringen, tips of adviezen zijn welkom! 1 Quote
Panoramix Geplaatst: 22 december 2025 Geplaatst: 22 december 2025 Mijn buurman werd depressief van zijn implantaten en heeft een zelfmoord poging gedaan . Dat is dus echt ! maar jouw vulling geleid warmte en koude anders dan je eigen tanden . En je zenuwen wennen daar weer langzaam aan ( prikkel waarde verandert) . Dus niks aan de hand 🫶🏼 Quote
JJ&A Geplaatst: 1 uur geleden Geplaatst: 1 uur geleden (aangepast) Hoi @karl25, Ik had jaren geleden het zelfde probleem van de gevoeligheid na het vullen van een kies, heb er na de gewoonte gehouden om met koud drinken, de wang en tong tegen de kies aan te houden dat vertraagt wal het koud worden van de kies bij consumptie van het koude. Maar weet niet of ik nog die gevoeligheid heb want al vele jaren nemen we iets wat echt koud is, zou het nu kunnen proberen nu we wat winterkoude hebben of koud water zonder mijn wang tegen de kiezen aan te houden, of ik nog de gevoeligheid er voor heb, ik zal het leidingwater even laten door stromen om koud water uit de leiding te drinken. Ik heb het niet te lang laten door stromen want dan word mijn lief wakker, ik merk niets meer van de gevoeligheid, dus het zal wel over zijn. Dus heb je de gevoeligheid nog dan de wang en de warme tong er tegen aan houden dat is het consumeren van het koude iets aangenamer naar mijn idee. Blijf fijn bij ons komen er valt zoveel te leren, het kan een aardig positieve werking geven hier bij ons mee te denken en goed voorbereid te zijn op vele dingen, en je een geestelijke en praktische geruststelling te geven. Niets doen is zeker geen gezonde optie, Zelfs dieren in de natuur houden er rekening mee, en ondernemen actie en treffen hun voorzieningen, en zijn ook al preppers of weten hoe wat te doen als ze ziek zijn geworden weten wat ze uit de natuur kunnen nemen om gezonder te worden of te blijven. Wij als mens hebben dat een heel stuk minder wij moeten ons verstand blijven scherpen en goed gebruiken, mede daar om zijn we als preppers en Bushcrafters hier ook actief. 1 uur geleden aangepast door JJ&A Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.