Roeltest Geplaatst: gisteren om 09:51 Geplaatst: gisteren om 09:51 Het is ook tijd om uit de natuur te oogsten. Nu wil ik helemaal niet dat je vanalles op voorraad gaat leggen. maar wel voor de bewustwording wat deze tijd van het jaar te bieden heeft. Ikzelf ben meer observant. We hadden al besproken in een andere topic hoe weelderig de hazelaar vrucht draagde dit jaar . Hetzelfde hoorde ik over de eiken. Dus dat de vrucht worp extreem goed is . En ikzelf heb vorige week wat kastanjes geraapt. Op dit forum zijn genoeg voorbeelden te vinden wat je er allemaal mee kunt. Het zou goed zijn als je jezelf daar een beetje in verdiept en leert wat de voordelen en toepassingen zijn. Kijk shtf is bv maatschappij ontwrichtend. Maar de jaargetijden blijven hetzelfde. En buiten eetbaar zijn er natuurlijk veel meer toepassingen van bv die bovengenoemde vruchten noten en zaden. Ikzelf gooi die geraapte kastanjes best wel deels op het vuur met het buitenspelen.echt lekker vindt ik het niet. Ik heb ze voornamelijk geraapt om spinnen te weren. En om er zeep mee te maken. Walnoten eet ik en stook ik ook op en hazelnoten gebruik ik ook als vuur. Ik benoem dit maar om er op te wijzen dat je niet alles op hoeft te vreten. En dat het dus momenteel de perfecte tijd is om er eens wat mee te experimenteren. Ik las hier dat iemand bezig was met rijst op slaan bv . Maar dat kun je heel het jaar doen. Ik suggereer verder niets , Maar vanuit het bushcraft principe. Ga je wat meer gelijk op met de natuur. 1 Quote
JJ&A Geplaatst: 6 uren geleden Geplaatst: 6 uren geleden (aangepast) Dank je wel beste @Roeltest Wij zijn niet verder gekomen dat parkappels te plukken en er appelmoes van te maken hebben dat twee keren gedaan. Je kan ook appelschijfjes drogen om er langer van te genieten vroeger hebben we dat vaker gegeten, het is echt lekker. En hazelnoten heb ik een keer een tien liter zak vol geplukt, en gegeten zonder rosteren. De nog jonge walnootbomen hebben maar een paar noten. Oesterzwam en geschubde inktzwam ook een keer in het park geoogst prima te eten. Ja in onze parkachtige wijk groeien ook veel wilde kruiden, het is er eens gezaaid. Helaas durfden we niet het zo belangrijke medicijn te oogsten je weet wel wat ik bedoel.😉 6 uren geleden aangepast door JJ&A Quote
Roeltest Geplaatst: 2 uren geleden Auteur Geplaatst: 2 uren geleden Ja stads park is natuurlijk ook een bron. Een ieder heeft een ander omgeving. Appels had ik even niet aan gedacht, maar inderdaad er zijn appelsoorten die nu nog geoogst kunnen worden . Heel goed! Dat geld ook voor stoofperen. Hoewel dat heel excessief in de natuur te vinden is allemaal. Als je er ergens een weet te staan, kun je daar zeker van profiteren. Hazelaar, eik en kastanje zijn natuurlijk een veel voorkomende soort in onze bossen. En omdat deze het dit jaar ontzettend goed hebben gedaan, is er genoeg om te delen. Met de dieren in het bos. Ander materiaal wat je kunt oogsten zijn wandelstokken of bv zelf heb ik vorige week ook wat wilgentenen verzameld. Verder kwam ik flink wat fatwood tegen en heel wat berkenschors, niet echt representatief voor dit jaar getijde. Maar erg welkom in deze donkere koude dagen. Het ging mij voornamelijk om de bewust wording van moderne preppers zonder bushcraft achtergrond. Het zou zonde zijn als die ook in deze tijd van het jaar, zich druk zouden maken over hun eigen beperkte voorraad aan eten. En natuurlijk hoef je er nu niets perse mee te doen. Maar als er ooit een shtf situatie zich voor zou doen, is dit een moment om deze zaken te gaan verzamelen. Ikzelf probeer ook ongeveer te onthouden, waar wat staat in de bossen en natuurgebieden in mijn omgeving. Zodat ik bv geen uur rond hoef te struinen om bv een kastanje boom of walnoot te vinden. btw met walnoten kun je helemaal makkelijk de winter overbruggen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.