Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodcommunicatie; passende oplossing gezocht; heb onderzocht Meshtastic & Satelliet communicatie

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik wil me graag beter voorbereiden op een aanval van Rusland.:classic_huh:

Ik heb een beetje onderzocht om ten tijden van nood andere mensen te kunnen bereiken. Ik heb een aantal mensen in een straal van 2 tot 5 km van mij vandaan wonen, het verst woont iemand op 80km afstand.

Budget: 100 euro per persoon per jaar (voor bijv. abonnement) en 100 euro aanschaf per persoon.

Bereik: Uitsluitend binnen Nederland, maar het kan geen kwaad als daar buiten ook werkt.
Soort communicatie: Het liefst tekstberichten, waarvoor geen vergunning nodig is. Ik zal het niet gebruiken (of het moet naadloos overgaan in een normale chat app op mobiel, zoals met Motorola Defy Satellite Link, zie beneden). Dus ik betaal eigenlijk voor iets wat ik alleen in nood echt nodig ga hebben, en tijdens noodsituaties dan schat ik in dat er weleens 150* berichten per dag van persoon tot persoon verstuurd moeten kunnen worden.

Meshtastic

Een prachtig systeem, maar helaas bereik ik in de stad niet de mensen die op 5 km afstand wonen. Drone in de lucht met apparaat er aan vast, ik heb het allemaal onderzocht, maar het moet wel uitvoerbaar blijven en een beetje degelijke oplossing zijn (wie wenst er met een drone te vliegen ten tijde van crisis, uren achter elkaar?). Antenne plaatsen, is me teveel gedoe met vergunning en technische implementatie.

Satelliet communicatie
Hier was ooit Motorola Defy Satellite Link als een goede betaalbare optie in Europa. Nu kost dit 24 euro per maand, en het apparaat zag ik pas in de aanbieding voor ik dacht 60 euro. Dit komt in de buurt van wat ik wens te bereiken. Natuurlijk kan Poetin een satelliet uit de lucht schieten, maar het gaat erom dat het een backup communicatie systeem is.

Probleem: De prijs, ik krijg voor 250 euro per jaar mensen niet overtuigd om het aan te schaffen voor iets wat mogelijk nooit gebruikt gaat worden. Het is net een tandje te duur, ookal is het voor satelliet communicatie goedkoop in essentie. Daarnaast zit er een SOS knop op het apparaat, welke ik hoop uit te kunnen zetten (al dan niet software matig), zodat als mijn neefje de knop indrukt er niet direct alarm wordt geslagen.

Portofoons (spraak)
Ik heb dit ooit getest op licensie vrije frequenties, ik verstond er geen bal van, teveel ruis op de lijn. En bereik is een issue.

Als iemand tips en ideeen heeft, alvast bedankt!

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst:

Interessant, ik heb zo geen oplossing voor je. Ben zelf een ZA en kan makkelijker 800km overbruggen dan 80km op dit moment. En dan lukt de 80km niet gedurende de gehele dag.

Het moet een beetje plug & play voor dummies zijn? 

Meshtastic ben ik een beetje uit het oog verloren, ik weet niet hoe de status daarvan nu is? Maar lijkt me heel goed binnen je vraag te passen. Afgezien van het bereik misschien? Maar daar werkten ze toch aan?

Geplaatst:

Inderdaad, plug en play voor dummies :classic_biggrin:... Meshtastic loopt bij mij in de buurt tegen 2 hoge gebouwen aan, ik woon zelf op 2 hoog, dus als die gebouwen er niet stonden dan was mn bereik in de stad waarschijnlijk groter. Verder ontvang ik signaal van nodes op 20 km afstand, met 5 hops. Maar dat signaal gaat naar het zuiden en bekenden van mij wonen in noordelijke richting.

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...