drempler Geplaatst: donderdag om 07:58 Geplaatst: donderdag om 07:58 Water is super belangerijk, als je net als ik een keer uitdrogings verschijnselen hebt gehad (kan je zeggen dat dat echt geen pretjes is) weet je pas hoe belangerijk het is dat je genoeg water binnen krijgt. Ik zou zeggen koop een paar water jerrycans met een tap kraantje (kun je op tafel zetten en er een glas onder houden) https://www.jerrycanshop.nl/nl/20-liter-jerrycan-met-kraan-voor-levensmiddelen.html Zelf heb ik 4 stuks staan totaal dus 80L water, hierin heb ik gewoon kraan water wat ik elk half jaar ververs. Koop hierbij een water filter en haal het voordat je het opdrinkt nog even een keer door het water filter dan zit je sowieso altijd save qua bacterien etc. Het water wat je ververst kun je natuurlijk prima gebruiken voor de planten, wc, noem het maar op of je kiepperd het in de gootsteen aangezien die 80L water ook niet de wereld hebben gekost. Opslaan in de kruipruimte kan prima voordat het daar vriest is het buiten wel heel erg koud. 2 Quote
Roely Geplaatst: donderdag om 17:48 Geplaatst: donderdag om 17:48 @gerard je hebt meer in huis om te drinken dan alleen water . Dus drie dagen is al super easy. En wat is er mis met een pannetje water koken. @ allemaal ik heb nog een YouTube filmpje geplaatst, hoe simpele oplossingen men had toen er nog geen water uit de kraan kwam. Men vergeet dat we pas anderhalve eeuw water uit de kraan hebben. In die duizenden jaren daarvoor hebben we altijd prima overleefd. En nogmaals ben blij dat je in Nederland woont. Het stikt hier van het water en de regen . Dat is in veel landen wel anders. En daar komt heel dat water verhaal van. In Amerika zijn staten welke geen eigen waterbron hebben. In Afrika zijn ook regenwouden , maar ook gebieden met water schaarste. In India heeft men veel waterbronnen zelf vervuild enz enz enz. wij wonen in Nederland , of België. Met diverse natuurlijke bronnen , grond water zo hoog dat we er vaak last van hebben . Regen tot in den treure . Het laatste waar wij ons druk over hoeven maken is wel water. Opvang en zuiveringstechnieken is wel kennis wat je achter de hand moet hebben. 2 Quote
gerard Geplaatst: donderdag om 20:09 Geplaatst: donderdag om 20:09 @Roely daar ben ik het helemaal mee eens. Voordat we heel het land hadden geasfalteerd en chemicaliën in de rivieren loosden was het makkelijker om veilig water te vinden. Nu is er nog steeds water te vinden, @Roely is daar veel beter in dan ik 😅. Voor de veiligheid vind ik het fijn om beschikking te hebben over veilig water voor een paar dagen. In een shtf situatie heb ik geen zin in buikgriep😉. Voor de langere termijn is dat inderdaad geen oplossing, en word het regenwater, of andere betrouwbare bronnen. Quote
JJ&A Geplaatst: 5 uren geleden Geplaatst: 5 uren geleden Op 3-7-2025 om 22:09, gerard zei: @Roely daar ben ik het helemaal mee eens. Nu is er nog steeds water te vinden, @Roely is daar veel beter in dan ik 😅. Voor de langere termijn is dat inderdaad geen oplossing, en word het regenwater, of andere betrouwbare bronnen. Zelfs met regenwater moet je tegenwoordig rekening houden met PFAS het is toch in en in triest, ik heb vroeger wel eens slootwater gedronken als puber, ik was een best eind aan het fietsen op het platte land en had thuis met de hitte niet voldoende water gedronken, en had een behoorlijke dorst, dus maar van de fiets af en slootwater drinken heb er geen last van ondervonden, nu is het heel bedenkelijk omdat te doen. Zelf in de voor ons ver verwijderde landen is het sterk af te raden om regenwater ongezuiverd op te slaan en te drinken. Basis van wereldwijde metingen: In een studie gepubliceerd in Environmental Science & Technology verzamelden wetenschappers van de Universiteit van Stockholm en ETH Zürich regen- en sneeuwmonsters van zelfs de meest afgelegen, koude regio’s (o.a. Antarctica, Himalaya, Arctische eilanden) en troffen overal PFAS-concentraties aan boven de WHO-/EPA-richtlijnen. Die onderzoekers waarschuwden vervolgens publiekelijk (ook in nieuwsitems op bijvoorbeeld Nederland 1 en Omroep MAX) dat “er geen regenwaterbodem meer veilig is om zo te drinken” zolang PFAS zich zó ongeremd door de atmosfeer verspreiden. Als we nu jong waren met de kennis waar we nu over kunnen beschikken zouden we echt alles doen om te voorkomen kinderen te verwekken, alles gaat in een rap tempo achter uit, ik zal er hier niet over uitweiden om de topic niet te laten verwateren. Een collectief van milieuchemici dat in het nieuws — ook op tv — heeft gezegd dat je regenwater — ongeacht waar je woont — eerst grondig moet zuiveren of helemaal niet moet consumeren of ongezuiverd op gaat slaan, en dan voor het drinken of gebruikt voor voedselbereiding nog een keer goed filteren. Dus hele goed filters worden steeds meer onontbeerlijk ook in gebieden waar vocht uit de atmosfeer gehaald wordt met toestellen en andere zuiveringstechnieken om de bevolking van drinkwater te voorzien moet het water als nog goed gefilterd worden en opgeslagen. Heel fijn dat we elkaar voor zien van de beste kennis. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.