Dodo Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari In een standaard noodpakket wat geadviseerd word in huis te hebben worden nood radios aanbevolen met extra batterijen. Maar alle noodradios die ik kan vinden hebben herkomst China... zelfs die massaal gebruikt worden door rode kruis. Tijdje geleden zag ik wat youtube filmpjes die vertelde over onderandere digitale oorlogsvoering en dat China al in volle gang was. Toen kreeg ik ocd gedachte: Hoe makkelijk is het om een bug in te bouwen in die radio's, voor foutive info of massale (zelf)destructie? 0_o' ...heel makkelijk. Het zou een perfect Trojaans paard zijn tijdens oorlog, alle communicatie ligt stil of zenders waar mensen zich bevinden en drones doen het werk wel. Ik krijg dit nu niet meer uit mijn systeem en de aanschaf van een noodradio staat dus ook stil. Hoe denken jullie hier over en welke hebben jullie? Quote
Rody Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 6 uren geleden, Dodo zei: In een standaard noodpakket wat geadviseerd word in huis te hebben worden nood radios aanbevolen met extra batterijen. Maar alle noodradios die ik kan vinden hebben herkomst China... zelfs die massaal gebruikt worden door rode kruis. Tijdje geleden zag ik wat youtube filmpjes die vertelde over onderandere digitale oorlogsvoering en dat China al in volle gang was. Toen kreeg ik ocd gedachte: Hoe makkelijk is het om een bug in te bouwen in die radio's, voor foutive info of massale (zelf)destructie? 0_o' ...heel makkelijk. Het zou een perfect Trojaans paard zijn tijdens oorlog, alle communicatie ligt stil of zenders waar mensen zich bevinden en drones doen het werk wel. Ik krijg dit nu niet meer uit mijn systeem en de aanschaf van een noodradio staat dus ook stil. Hoe denken jullie hier over en welke hebben jullie? Ik weet het écht niet joh... Ik heb een Docooler HRD-905 aangeschaft. Alle banden en een redelijke (10000mA) powerbank. Kan op 3x AA, zwengel en zon (al verwacht ik daar niet heel veel van eigenlijk) Quote
Rody Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Zelfde zou je kunnen bedenken met alle Bami-porto's natuurlijk hè...... Ik geloof zelf niet dat China mijn grootste zorg is.... Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 6 uren geleden, Dodo zei: In een standaard noodpakket wat geadviseerd word in huis te hebben worden nood radios aanbevolen met extra batterijen. Maar alle noodradios die ik kan vinden hebben herkomst China... zelfs die massaal gebruikt worden door rode kruis. Tijdje geleden zag ik wat youtube filmpjes die vertelde over onderandere digitale oorlogsvoering en dat China al in volle gang was. Toen kreeg ik ocd gedachte: Hoe makkelijk is het om een bug in te bouwen in die radio's, voor foutive info of massale (zelf)destructie? 0_o' ...heel makkelijk. Het zou een perfect Trojaans paard zijn tijdens oorlog, alle communicatie ligt stil of zenders waar mensen zich bevinden en drones doen het werk wel. Ik krijg dit nu niet meer uit mijn systeem en de aanschaf van een noodradio staat dus ook stil. Hoe denken jullie hier over en welke hebben jullie? Ik snap dat je naar aanleiding van de berichten over de explosieve ladingen in de piepers van Hezbollah en de explosieve ladingen in de portofoons van Hezbollah misschien bang bent dat nu elk apparaat waar een oplaadbare batterij in zit ook kan zijn 'bewerkt'. Ik denk dat het goed is om te bedenken dat die pagers en portofoons van Hezbollah een apart (risicovol!) project van de Mossad is geweest. Ik zie normale leveranciers in China nog niet 1.2.3. dezelfde klus klaren om de lithiumaccu's in allerlei consumentenartikelen te vervangen door een exemplaar met een extra explosief gedeelte. Zelfs al ZOU men erin slagen om dat wél te doen, dan moet er nog steeds een manier gevonden worden om een 'ontstekingssignaal' richting dat apparaat te zenden. Als je helemaal zeker van zou willen zijn dat met jouw apparaat niets is gebeurd, dan kun je de lithiumaccu's zelf vervangen door andere accu's (liefst accu's die je zelf hebt gecontroleerd). Zelf zou ik me niet 1.2.3. zorgen maken als het om normale consumentenelektronica gaat. Bunkerprepper Quote
gerard Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari 9 uren geleden, Dodo zei: Ik krijg dit nu niet meer uit mijn systeem en de aanschaf van een noodradio staat dus ook stil. Hoe denken jullie hier over en welke hebben jullie? Ik begrijp uw zorgen, echter denk ik niet dat bij een (digitale) oorlog de focus word gezet op de eindgebruikers. Het heeft een veel groter effect om een land, nationaal aan te vallen. Als de bron van de radio/media/internet verstoord word heeft dit direct invloed op alle/veel gebruikers. Terwijl als er wat radio's uitvallen, dan levert dat voor een land niet direct problemen op. (Digitale) oorlogsvoering veranderd natuurlijk met de tijd. Er zijn dus nooit echt garanties, voor welke strategie er gebruikt gaat worden. Quote
Bunkerprepper Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari 20 uren geleden, Dodo zei: In een standaard noodpakket wat geadviseerd word in huis te hebben worden nood radios aanbevolen met extra batterijen. Maar alle noodradios die ik kan vinden hebben herkomst China... zelfs die massaal gebruikt worden door rode kruis. Tijdje geleden zag ik wat youtube filmpjes die vertelde over onderandere digitale oorlogsvoering en dat China al in volle gang was. Toen kreeg ik ocd gedachte: Hoe makkelijk is het om een bug in te bouwen in die radio's, voor foutive info of massale (zelf)destructie? 0_o' ...heel makkelijk. Het zou een perfect Trojaans paard zijn tijdens oorlog, alle communicatie ligt stil of zenders waar mensen zich bevinden en drones doen het werk wel. Ik krijg dit nu niet meer uit mijn systeem en de aanschaf van een noodradio staat dus ook stil. Hoe denken jullie hier over en welke hebben jullie? Op dit moment is het onzeker of de diverse omroepen in het geval van grootschalige uitval van elektriciteit of andere grootschalige uitval van voorzieningen in Nederland nog in staat zullen zijn om uitzendingen te verzorgen. Een noodradio aanschaffen heeft alleen nut als je ervan uitgaat dat er nog 'iemand' is die een boodschap uitzendt. Mijn advies zou mede daarom zijn om eerst te zorgen dat je persoonlijke voorzieningen 'op peil' zijn en pas daarna zou het waarschijnlijk pas zin hebben om te kijken of er nog een uitzending te horen is. 1 Quote
Roely Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Hee dodo, Wat een interessante gedachte. Allereerst de mogelijkheden, en dan zeg ik inderdaad zoiets is vrij makkelijk. Niet dat er echt schade aan personen aangebracht kan worden dan. Maar dus alle electronica bevatten normaal al bugs of slechte componenten, zo zorgen ze dat je tv of wasmachine maar een beperkte levensduur heeft. Elke tv of witgoed monteur zal dit beamen. Als je apparaat kapot is weten ze vrijwel meteen al wat er dan aan kapot is. Dat is vrijwel altijd het zelfde onderdeel. Het is dus zeker geen complot gedachte, maar dagelijkse praktijk. Een fictieve voorbeeld voor een noodradio is bv de overladings beveiliging. Die lipo accu's zijn erg gevoelig voor overbelading. Deze kunnen dan ook vrij makkelijk spontaan ontbranden of ontploffen, als deze beveiliging wegvalt. En dat zou dus ook inderdaad vrij makkelijk realiseerbaar zijn voor de fabrikanten. Dus het kan wel. En je hebt er dan ook geen speciale toevoeging voor nodig zoals bunkerprepper speculeert. Althans om het zichzelf te laten vernietigen dan. Terzijde ik heb zelf heel wat van die accu's laten knallen door ze te lang aan de oplader te laten zitten. Zeker die eerste generatie van het rc spul. Die hadden nog geen overlading beveiliging, dus die moest je zelf op tijd uit het stopcontact halen. Wat ik nog weleens neigde te vergeten. Nu bevatten niet al die nood radio's ook lipo accu's dus dat zou al een probleem zijn. Niet alle accu vormen zijn er zo gevoelig voor. Dan ben ik het met Gerard eens dat het handiger is om de bron uit te schakelen. Dan denk ik als ik een grootmacht zou zijn zoals China en zoiets zou willen tewerkstellen, ik me meer zou richten op smartphones. Iedereen heeft zo'n ding plus de winstmarge is zo groot op die dingen dat wat extra componenten geen extra investering behoeft, dat betaald de consument toch wel. Bovendien kun je veel makkelijker bepalen wie de eindgebruiker is. Een noodradio zou ook het eigen volk in bezit kunnen hebben. En met smartphones weten ze op een paar meter exact waar die zich bevinden. Tot slot elke oude radio met middengolf of wereld radio op batterijen kan prima functioneren als noodradio. Daar heb je echt geen speciale noodradio voor nodig , zoals die via de commercie momenteel aangeboden worden. Dus dodo als jij in gekke tijden radio berichten wilt ontvangen, kun je prima uit de weg met een transistor radiotje. Je kunt zon ding al voor zes euro kopen, mocht je zoiets dergelijks al niet in huis hebben. 1 Quote
gerard Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari Radio's zijn indien je dit wilt, zelf te bouwen. De schema's zijn niet ingewikkeld en er zijn zelfbouw-setjes op de markt. Deze hebben niet zo'n duidelijk ontvangst en zijn soms wat lastig af te regelen op een frequentie, maar ze werken wel. Denk ook de radio in de auto of telefoon, deze zijn ook bruikbaar als noodradio. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.