Roely Geplaatst: maandag om 09:59 Delen Geplaatst: maandag om 09:59 Zelf Kaarsjes maken. Ik heb het al eerder benoemd. Er zijn natuurlijk 1001 manieren om zelf 'kaarsjes' te maken. De voor de hand liggende manieren zoals we die al duizenden jaren gebruiken met allerlei olie soorten en dierlijke vetten en een soort van lont lijken me wel algemeen bekend. Zo werkt oud frietvet ook prima. Als kind staken wij suikerklontjes aan met behulp van sigaretten as. Zo zou je ook al een kaarsje kunnen maken. Belangrijk is dat het een wel een lont behoeft en het ander rechtstreeks aan gestoken kan worden. Het lijkt me leuk om wat gekke fratsen op te sommen in een topic. We gooien in onze huidige maatschappij een hoop zooi weg wat prima kaars materiaal is. Of minstens uitermate geschikt is om een vuurtje mee te maken of te starten. Zo is bepaald piepschuim tering brandbaar en langdurend brandend. Er zijn ook nog wat andere kunststoffen uit de container nog prima bruikbaar. De meeste zijn natuurlijk ontwikkeld vanuit aardolie. Dus op zich ligt dat wel voor de hand. Zelf vond ik binnen de bushcraft altijd wel boeiend hoeveel zaad en bast soorten bruikbaar waren als kaarsje. Zoals we weten is veel zaad oliehoudend, olie is vuur. Dus veel zaden zijn prima kaars materiaal. De wat grotere zaden kun je helemaal zo aansteken, dop pinda en Hazelnoot ( stukje bast wegsnijden en aansteken) , walnoot ( open maken en inhoud aansteken) enz. Ik heb zelfs nog een methode voor koffiedrap te herbruiken. Ik weet even niet meer hoe dat precies zat. Ik weet wel als je het zo aansteekt dat het een prima anti muggen middel is. Maar er was ook een manier om er een fatsoenlijke kaars mee te maken, met een roze paarse vlam zoiets. Binnen de bushcraft gebruikte ik altijd hars van bomen afgeschraapt of van de grond opgeraapt, verzameld in een leeg blikje en wat dennennaalden oid als lont. Echt een super kaars, en ruikt nog lekker ook. Zo is er dus een hele hoop gratis kaarsmateriaal te vinden en te gebruiken. Wat denk je van al die afgedankte kerstbomen over een paar weken. Dus als iemand ideeën heeft brand 🔥 maar los. Ter inspiratie al tien manieren van onze Felix: Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Mrsjones Geplaatst: maandag om 15:11 Delen Geplaatst: maandag om 15:11 Altijd leuk om een andere pyromaan te lezen . Ik maak kaarsen op de meest ouderwetse manier . Bijenwas, en een lont van gedraaid katoen of andere vezels. Ook olie lampen die branden op allerlei vetten maar zo vindingrijk als jij ben ik nog nooit geweest ( hoewel ik ook met plezier piepschuim verbrandt) tap je de hars van de boomen? Droog je de ars voor gebruik? 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Roely Geplaatst: dinsdag om 00:54 Auteur Delen Geplaatst: dinsdag om 00:54 @Mrsjones bijenwas is netjes , die met hars is meer voor de outdoors. Ik haal verse en of al gekristalliseerde hars van bomen die beschadigd zijn of waar aan gesnoeid is. In het bos droog ik de hars niet. Maar smelt het bij elkaar in een blikje boven een vuurtje. Daarmee verlies je ook wat vocht. En daarna gebruik ik het meteen. Het Brand zo prima en knettert nog een beetje . Alleen jammer met dat statiegeld tegenwoordig . Een blikje vinden is moeilijker voortaan dan hars. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.