mien zuinig Geplaatst: 12 oktober Delen Geplaatst: 12 oktober Dit is een vraagstuk dat nieuw is voor mij, ik ga niet weg ik wil niet weg maar hoe dan? Het voedsel licht onder druk, over het water maar te zwijgen en dan ook nog dat er zeer veel inflatie is, zo die prijzen zeg. Laten we elkaar bemoedigen anders koop ik wel een tv, maar we moeten wel wat. Ik heb gemerkt dat al vier keer en wel in Brabant een kook advies is afgegeven, Apeldoorn moet nog steeds koken 😰, zelf ben ik ook gaan koken omdat ik nog niet aan de flessen water wil. Wisten jullie dat van de zevenentwintig lidstaten van de Eu, er maar zes veilig drinkwater hebben? Hoe gaan jullie hier mee om? Als je gaat handelen als het zover is nou nou dan is het vechten om water. Ik heb een emmer van 7 liter water luchtdicht staan, een Tweede gaat in gebruik, met kraantje en dan kan ik koken als het uitkomt en is het minder intensief. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
JJ&A Geplaatst: 12 oktober Delen Geplaatst: 12 oktober Ik filter al aardig wat jaren leidingwater voor mijn lief, die word al van twee kleine kopjes thee van leidingwater dood ziek, de hele nacht is het dan overgeven, met golven zuur wat steeds weer omhoogkomt en zelfs af en toe in de longen loopt, tja een regelrechte verschrikking. We hebben aardig wat opgeslagen water in voorraad, en kunnen ook van natuurwater de beste drinkwater maken. Hebben nog een paar dagen geleden een goede waterfilter gekocht om in de handtas te hebben voor als we even weg willen en onderweg goed water kunnen verkrijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 12 oktober Auteur Delen Geplaatst: 12 oktober Hoi wat een heftig verhaal als je zo ziek wordt van leidingwater, ik heb ook jaren en jaren gefilterd, eigenlijk gewoon omdat ik het lekker vond. Tot een jaartje of 2 geleden, ik ervaarde een vieze smaak in het water en besloot niet meer te filteren, omdat ik dan die vieze smaak niet meer proefde, alleen............ Nu ik het water kook ben ik helemaal blij. Heb jij voor je wederhelft wel eens gekookt? Ik weet zelfs mensen die het vervolgens invriezen omdat het water dan echt clean is. En mijn ingevroren water smaakt ook erg goed, beter dan zo uit de kraan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 15 oktober Delen Geplaatst: 15 oktober We hebben hier wel wat voorraad, waterflessen voor +14dagen En een water tank voor water om mee te wassen en koken etc. En uiteraard waterfilters. Er is de 3-3-3 "regel" Je kan 3 minuten zonder lucht, 3 dagen zonder water En 3 weken zonder eten. Schoon water is super belangrijk. Ik vind dat het vaak word verspilt, We gebruiken schoon drinkwater om te douche, wc door te spoelen. En dan heb ik het nog niet over het watergebruik in de industrie. Nu er kook adviezen zijn op meerdere plaatsen, zie je ook hoe slecht de meeste zijn voorbereid. Binnen enkele uren zijn alle winkels in de omgeving (geplunderd) leeggekocht, er ontstaan ruzies over water. En dan hebben we het alleen over een lokaal probleem. Als ik een situatie moet schetsen, waarbij een echte nationaal drinkwater tekort is... Dan zie ik echt wel grote relpartijen en "handel" in water ontstaan. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 17 oktober Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober Dit onderwerp plaats ik op deze plek omdat het een groot onderwerp is en voor mijn nieuw, ook omdat ik deze plek ga reserveerd heb voor processen. Het proces soep en zipzakje hebben we gezien maar daar kom ik nog op terug want eens ga ik het klaarmaken. Ik fietste 40 minuten naar de boerderij om een kilootje bieten te halen en ik hoopte dat ze ook snijbonen hadden om op zout te zetten. Normaal gesproken heb je daar een mannetje staan met een kassa en een pinapparaat maar dat was nu niet het geval. Het was standje help je zelf maar, en gepast betalen en ik had alleen maar een tientje gepast. Ik heb dus twee stronken boerenkool gekocht, twee stronken met spruiten, en 3 kilo bieten. Ik heb een euro fooi gegeven tenslotte kon ik niet wisselen. Maar wetende wat voor werk mij dat is Tjonge jonge ik vond het wel genoeg. Ik wilde niet dat eind gefietst hebben zonder iets mee terug te nemen, ik ben naar de eerste buren gegaan ik heb wat afgegeven, en gister was ik bij de volgende buren dan ga ik wat brengen. Je begrijpt dat deze boerenkool teveel is maar ik hou wat over en dat wil ik met jullie delen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 17 oktober Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober Foto 1, de boerenkool gesneden. Foto 2, ik heb de nerven geschild. Foto 3, de nerven door mijn bonen molen gehaald. De schillen ga ik drogen, ik laat later zien waarom, dat moet een keer in de oven, het is zo veel. De neven kun je eten als snijbonen, maar tot Tropic heet voor de toekomst, zo van onderweg naar morgen. Ik ga ze drogen en laat later zien waarvoor. Ik doe vijf porties voor 3 personen in de vriezer de rest sta ik af, weet je? Ik ben bezig voor volgend jaar Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 17 oktober Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober Foto 1, als je droogt in de oven, het vocht moet weg kunnen anders wordt het zompig. Foto 2, dat is wat uit die vuilniszak komt aan kool, 3x 400 a 450 honderd gram. Foto 3, de schillen, die zijn geslonken en zijn nu in mijn droog oventje van 10 cent per uur. De stelem ga ik ook nog wat mee doen, maar de nerven zijn wel erg lekker, die van de bloemkool ook al Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 17 oktober Auteur Delen Geplaatst: 17 oktober Ik maak billion poeder, alle rest afval gaat daar in, deze uien zijn de eerste maling door gegaan, de tweede is de koffiemolen, maar als je de schillen maalt worden ze vochtig. Daarom hang ik ze weer op in het zakje, morgen ga ik ze verder maken, misschien maandag dan gaan ze in de zak, daar zitten nog geen gemalen uien schillen in en de schillen van de boerenkool nerven weet ik nog niet wat ik ermee ga doen. En dit is voor onderweg naar morgen. Ik denk niet dat iemand dit snel gaat doen. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 17 oktober Delen Geplaatst: 17 oktober 9 uren geleden, mien zuinig zei: Ik denk niet dat iemand dit snel gaat doen. Ik ken eerlijk gezegd niemand anders, die zoveel kan gebruiken van groente. Ik vind het erg interessant, en volg het graag. Heeft u deze recepten van iemand gekregen, of heeft u zit zelf uitgevonden? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 18 oktober Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 20 uren geleden, gerard zei: Ik ken eerlijk gezegd niemand anders, die zoveel kan gebruiken van groente. Ik vind het erg interessant, en volg het graag. Heeft u deze recepten van iemand gekregen, of heeft u zit zelf uitgevonden? Hoi Roel, als je je gaat verdiepen in een voedsel droger dan krijg je het eerste die eindeloze kruiden van voedselresten. Eigenlijk is dat ook bijna het enige wat iedereen doet zag ik in een Poll. Ik zag pas geleden een prepaid film van de Amish in Amerika, die treden dus naar buiten om de wereld te laten weten hoe je met armoede om kan gaan; Dat zet je toch al aan denken hoop ik? En die vermelden bij Al die bonen en peulvruchten voedselresten te gebruiken voor risotto, ik heb gewoon niet zoveel voedselresten dat is meer voor de kruiden, dus voor de risotto gebruik ik gewoon als ik toch ga drogen een paar van schrompelde paprika's of misschien wel een goede aanbieding paprika's. Met alle aanbiedingen van de tomaten heb ik tomaten poeder gemaakt, ik zag dat in een prepaid video als smaakmaker. Ik heb het nog goed weet je? En het allereerste wat ik ging doen was een zipzakje in de vriezer met die soepgroenten, dat kwam ik onder het scrollen tegen op internet en daar ben ik dan inderdaad wel mee bezig en naar op zoek. Maar als je dat gaat doen, hè ik kocht bij diezelfde boer aan joekel van een bloemkool en ik doe dus al dat afval in mijn soep maar dat past dus niet meer in mijn zipzakje oké? En dat is dus een Jumbo tasje geworden. De Bieten en de wortelen die ik nu echt als zodanig aan het drogen ben dat is nieuw voor mij ook daarvan vind je de recepten makkelijk op het internet, als hij het systeem leert kennen tussen harde groentes en zachte groentes de tijd en wel de temperatuur, Ja dat gaat vanzelf. En ik ben vandaag voor het eerst begonnen met nasi te drogen, dat komt van de backpacken sites die drogen ook makkelijk hun eigen groente maar als complete maaltijd. Ik pik gewoon overal mijn informatie vandaan en ik heb een goed geheugen op dit vlak. 1 Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 18 oktober Auteur Delen Geplaatst: 18 oktober 20 uren geleden, gerard zei: Ik ken eerlijk gezegd niemand anders, die zoveel kan gebruiken van groente. Ik vind het erg interessant, en volg het graag. Heeft u deze recepten van iemand gekregen, of heeft u zit zelf uitgevonden? Het gaat niet om de recepten maar eerder om een techniek en enthousiasme Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
mien zuinig Geplaatst: 23 oktober Auteur Delen Geplaatst: 23 oktober Okee een nieuw bericht, en dit is echt nieuw voor mij. Jullie hebben me even niet gehoord ik had het 2 dagen leuke uitjes en ik moest twee dagen bijkomen. Eerst ben ik gezellig naar het golfslagbad geweest was hartstikke leuk maar de gezin van mijn vriendin het was echt heel fijn maar ik was wel aardig moe. Volgende dag echter gingen wij vanuit noord-brabant naar de Haagse Markt, ik ben daar ook bekend omdat ik bij Den Haag vandaan kom. Ik heb me daar helemaal uitgeleefd, zoute vis gekocht dat was zo goedkoop en dat komt van een kabeljauw en het was echt een mooie prijs en je kan het lang bewaren, prepair. Zoutvlees gekocht en gerookte kipvleugels. Ik had helaas niet voldoende om meer zoutvlees te kopen dat had ik wel graag gedaan maar dat was ook relatief een stuk duurder daar ga ik volgende keer voor terug. Dat zijn gewoon leuke uitjes mijn vriendin is net zo gek als ik en die doet daar haar week boodschappen, onder het mom was daar geen gezellig uit geweest en we komen met lekker eten terug. 🥴. Ik heb vis gekocht en dat was best veel we waren 6 uur thuis ik ben in slaap gevallen maar daarna heb ik toch midden in de nacht staan schoonmaken, ik vroeg mezelf echt af waarom ben ik niet blijven werken dat was makkelijker, maar dit is leuker. Ik had zeven visjes voor €5, die hadden een visgraat die drie kanten op staat, ik weet niet wat voor vis dat is. Dat was ook een werkje maar ik heb die gratis eruit gehaald de rug eraf geknipt schoongemaakt in zout water, goed afdrogen dan opnieuw zouten, ik heb dat gewoon met keukenzout gedaan. Dan 7 uur in mijn droog oventje gelegd en ik heb gezouten droge vis. Wat het kost? Ik heb voor zeven visjes €5 betaald en je betaalt 10 cent per uur om te drogen maximaal. De calculator zegt 80 cent per visje, de reis tel ik niet mee, dat was een uitje. Dat is makkelijk dat schijnt met spek ook heel makkelijk te gaan, dit is voor mij echt een Eye opener, zo buiten de koelkast. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.