Ga naar inhoud
GENEGEERD

wind turbines: hoe een alternator the quantificeren


Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)
Quote

Ik stel deze relevante vraag om vast te stellen of jij coherent en logisch kunt blijven handelen als het er op aan komt.

G-Eazy - I Mean It (Official Music Video) ft. Remo

 

Leuk om je scoop op een plaatje te zetten, nu doe er iets mee (veel te koud van aard) ! Als ik iets meet zitten de stekkertjes er in ;) 

 

Schermafbeelding 2024-05-12 222532.png

 

 

Je hebt wat magneten en bent met spoelen bezig, nul berekeningen en geen enkele data waar ik iets mee kan...  Vervolgens ga je in PB beledigen en uitdagen? Curses boek N kan je wel wat leren over spoelen. 

Schermafbeelding2024-05-12224738.thumb.png.0873f4ae1f0d0bd235fa7495d2081ed3.png

 

Drop je formules~!

 

 

 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Dit forum houdt zich bezig met preppers die zelfvoorzienend willen zijn, wat een groot aanbod kan zijn is een neushaartrimmer aanpassen zodat je iets kunt opladen. Ik vrees dat dit voor jou nog te ingewikkeld is omdat je niets onder controle kunt houden... Je knutselt wat en dat is leuk en spannend, maar je kunt er niets mee want op dit tempo en met deze kennis kun je gewoon niets. Wat ook uit je project komt heb je geen controle op... er is letterlijk niets in jouw project wat mij aanspreekt of waar ik  maar iets mee kan. 

 

Beledig maar iemand anders. 

 

 

 

 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

anywayyyyy.

 

Er is voortgang met mijn geknutsel.

 

De PMA hangt bijna aan de turbine.

 

Weliswaar nog zonder spoelen maar dat is bijzaak op dit moment.

 

Untitled.thumb.png.69ecc5b858241bbb911c29b97ecac3b6.png

 

Wat men hier ziet is dus in alle opzichten relevant als het gaat om preppen. Zowel de zakken met voedsel productie als energie opwekking.

 

Ik ga dan ook gewoon door en laat me niet in de weg zitten door random weird talk

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik vraag je om technische data... Maar top dat jouw project nu ook ineens met voedsel te maken heeft "random weird talk". https://forum.preppers.nl/topic/21787-windpunk/#comment-455510 gaat ook over wind gebeuren en heeft het nu ineens met een link uit het niets over voedsel, jullie hebben blijkbaar gelijke interesse, maar kennen elkaar wellicht al. 

 

Ik denk dat jullie beiden "coherent en logisch kunt blijven handelen" gezien de overeenkomsten. 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
Op 18-5-2024 om 16:27, Nachtschaduw zei:

Ik vraag je om technische data

Uiteraard. Ik zal je alles geven waar men om vraagt zo lang het niet te ver uit mijn route ligt.

 

Dus jij of een andere kan best specifieke vragen stellen en ik zal daar dus, mits op mijn route, antwoord op geven.

 

Daarnaast zal ik uiteraard de uiteindelijke resultaten delen. Hoe goed of slecht dan ook.

 

Had jij wellicht iets specifiek in gedachten waar jij interesse in hebt?

 

Ik sta geheel open om meer details te delen namelijk.

 

Waar mijn tegen reactie vandaan komt/kwam is reacties op deze thread die incoherent lijken.

 

En ik dacht nog vriendelijk en verstandig te doen door het geen in privé sfeer te bespreken.

 

Echter tot mijn shock en ongeloof werden er privé uitspraken publiek gedeeld.

Dat is a NO NO NO NO not done!!

 

Anyway. Ik ben cool brother/sister! Jij en ik komen er wel uit!!

Maar het onderwerp verdient absolute respect en anders heb ik liever geen oor naar mensen die dat niet zo vinden.

.

aangepast door preppertocht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij komen er wel uit(!) en ik heb echt interesse in het project, ik heb zelfs overwogen om zelf ook iets te bouwen op kleinere schaal en inmiddels wat opgezocht van de werking. 

 

Ik zal mijn gedrag aanpassen en mij wat meer verdiepen zodat ik gerichte vragen kan stelen waar je iets mee kunt. Ik had al diverse willen stellen over de centrifugaal krachten en of daar rekening mee gehouden is. Mijn zorg bij het aanschouwen is ongeremd rondvliegen met catastrofale schade, heb je hier rekening mee gehouden? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

dat zijn idd belangrijke aspecten die je daar noemt.

 

Ik pak ze vooralsnog als volgt aan.

 

* Omdat ik niet goed uitrekenen kan wat de aluminium armen houden kunnen qua torderende krachten heb ik de cups vastgezet aan de bovenkant met 2 x rvs draad dat op papier 90KG zou moeten kunnen pakken..

Dit zal dan dus in theorie voor 180 KG aan stabilisatie vermogen moeten toevoegen in beide richtingen.

* Ik ben aan het broeden op een mechanisme dat de (bladen)cups naar binnen omver trekt als er een bepaalde rotatie snelheid overschreden wordt. Ik ben daar echter totaal niet ver mee en eerlijk gezegd is dat veiligheidsaspect een klein beetje te ver van mijn kunnen. Terwijl dat dus juist zo belangrijk is.

* Ze zitten er nog niet maar uiteraard komen er gewoon zware kabels om de cups niet te laten rond schieten als ze onverhoopt los komen. Die oplossing is zo simpel dat ik me bijna schaam het nog niet toegepast is.

 

Ik herinner het me niet precies omdat ik enorm slecht ben met documentatie maar ik meen me te herinneren dat de cups ongeveer tussen de 9 en 13 KG wegen.

De dimensies zijn 63cm breed x 2.44m hoog plus nog wat aluminium maar dat weegt bijna niets! :)

Dus op zich valt met deze data het 1 en ander uit te rekenen voor mensen die dat kunnen.

Ik ben niet zo iemand.

 

Ik ben gewoon van doen en falen en nog eens doen en zo voorts. The trail and error method!! totdat het stabiel/gelukt lijkt!

 

 

 

 

Untitled.gif

aangepast door preppertocht
mp4 werkt niet?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Wat ik ook alvast kan vermelden is het volgende dilemma.

 

Omdat we hier te maken hebben met een VAWT en dan wel laag aan de grond is de wind enorm turbulent.

 

Het gevolg is dat het enorm lastig is om een correlatie te kunnen maken tussen wind snelheid en rotatie snelheid.

 

Verschillende pogingen zijn gestrand en recent kwam ik er achter dat er een delay zit tussen wat mijn weatherstation meet en het display aantoont. In andere woorden mijn data, die al niet erg goed was, mag nu echt de prullenbak in.

 

Wat ik wel met zekerheid durf te roepen is dat ik dit deze configuratie nog nooit sneller heb zien draaien dan 7 seconden per rotatie. Ongeacht hoe hard het waait. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het zelf limiterende karakter van deze uiterst inefficiënte cups.

 

En toch ga ik er voor deze cups of een betere versie daarvan. Ik wil echt nog niet moeten denken aan lift types. my god he dan gaat de boel zo veel sneller draaien. Most likely 4 tot 5 keer sneller dan de wind snelheid.

Dat durf ik gewoon weg niet aan nu en ben tevreden met wat ik uit deze turbine kan oogsten qua oplaadkracht.

Wellicht als ik ooit mijn craftsmanship skills verder ontwikkel kan ik denken aan optimization. Maar dat is niet echt in de spirit van survival.

 

Over optimization is the root of all evil heb ik ooit eens geleerd. En tot de dag van vandaag geloof ik dat er en kern van waarheid inzit.

 

 

aangepast door preppertocht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

aanvullend. wat men nodig heeft om power uit een PMA te hallen is zorgen dat er power inzit.

 

Dus dat betekent op deze (kleine) schaal van 660mm diam dat de rotatie snelheid hoog moet zijn! Anders zit er gewoon weg niet genoeg in om er uit te halen.

 

Met een turbine als deze is het goed to doen overigens om de rotatie snelheid van de PMA te versnellen..

Ik zit nu op 1:11

Waar ik denk dat we op moeten uit zouden komen is 1:30. Mocht iemand suggesties hebben dan graag aangezien alleen 1:11 is al redelijk bijzonder moeilijk om voor elkaar te krijgen.

 

Met de rotatie snelheid vermeerdering kunnen we de coil wire diameter vergroten en de loops it takes om tot een bepaald voltage te komen waar men oog naar heeft., verminderen.

Dus minder weerstand dus een groter magnetisch veld.

 

Allemaal aspecten waar ik totaal geen verstand van heb. Behalve inmiddels een donders goede intuitie.

 

Let wel dat we oog houden voor vAC(rms) en niet vAC(pp) want anders gaan de standard berekening niet kloppen als we op een bepaalde waarde om batteries te chargen willen uitkomen

 

 

aangepast door preppertocht
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...