Ga naar inhoud
GENEGEERD

antieke petroleum kachel


Florien

Aanbevolen berichten

inmiddels zijn we in dit topic 21 jaar verder. ik heb een leuke Valor 525T aangeschaft , hij is helemaal in orde en verwarmd al wekenlang mijn huiskamer. Ik gebruik ls brandstof zuivere petroleum. Echter brand het snel op ! Ik vraag me af of er een brandstof is die langer brand , iemand een tip ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Die   oude Valor's zijn nu eenmaal niet van het aller zuinigste type.

Dit is een kwestie van oude techniek en niet veel aan te doen.

Als er een hele kamer mee moet worden verwarmd zal ie ook niet heel laag branden, dus.... 

Accepteren of een moderne kachel kopen, die wél een stuk zuiniger is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beetje off topic: ik heb vorig jaar een moderne dubbelbrander aangeschaft (die zijn zuinig), maar je ruikt nog steeds de petroleum een beetje. Mij stoort het niet echt. Je ruikt die kachel vooral bij aansteken en uit doen. 
 

Mijn partner vindt het wél stinken, ondanks dat ik zo zuiver mogelijke brandstof gebruik. Iemand een tip om de petroleumlucht te neutraliseren? Want van een warme kamer met een chagrijnig kijkende partner word ik ook niet echt blij 😜

 

Iemand raadde me al aan een bakje kattenbakkorrels naast de kachel te zetten. Maar of dat iets uithaalt? 
 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, partner eruit zal wel niet de oplossing zijn...? Ik heb eigenlijk geen idee wat je zou kunnen doen.

Er zijn vast mensen die hier iets zinnigs over kunnen zeggen, maar die zitten denk ik op een veel actiever forum (prepper shelter)

Ik bang dat de prik hier een beetje van de cola is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar is geen oplossing voor. Je zal een petroleumkachel altijd ruiken. Is het niet de typerende petroleumgeur, dan hou je bij loepzuivere petroleum de waxinelichtjes/kaarsvet geur over.

 

Sommigen steken hem buiten aan en tillen hem dan naar binnen. Omgekeerd bij het uit doen.

Of het nou slim is om te gaan zeulen met een brandende kachel mag ieder voor zichzelf uitmaken.

 

Wat een beetje helpt is de kachel in lage stand aansteken en eerst laten opwarmen voordat je hem hoger draait.

Bij het uitdoen eerst een kwartiertje op de laagst mogelijke stand voordat je de pit helemaal naar beneden draait en de kachel dooft.

 

Ik weet niet waarom je nu met petroleum stookt @Pollek want het heeft wel meer nadelen.

 

Het is net zo gezond als 100 kaarsen in huis laten branden. Een koolstofmono-oxide (CO) melder is wel een must. Mocht je een koolstofdioxide (CO2) meter in huis hebben, probeer die dan onder de 800 ppm te houden. Toen ik aan het testen was met mijn kachels, was een bovenraampje openzetten niet genoeg. En dan heb je nog de andere schadelijke verbrandingsproducten die vrij komen.

 

Doordat je zoveel moet ventileren en dus weer warmte verliest, is petroleum pas goedkoper dan de CV als de gasprijs grofweg twee keer zo hoog is als een liter petroleum.

 

Ik heb ze uitsluitend voor noodgevallen omdat ik geen schoorsteen heb of kan improviseren. Gas is de andere schoorsteenloze optie, maar dat veroorzaakt nog meer vocht in huis dan de verbranding van petroleum, maar wel minder schadelijke stoffen. Toen ik eens een paar jaar in een caravan moest wonen kon je precies zien wie met gas of petroleum stookte in de winter. Bij de gasstokers dropen de druppels van de ramen... Gelukkig had ik in die oude stacaravan van 1000 euro voor 1700 euro CV laten plaatsen op propaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, Raycoupe zei:

Daar is geen oplossing voor. Je zal een petroleumkachel altijd ruiken. Is het niet de typerende petroleumgeur, dan hou je bij loepzuivere petroleum de waxinelichtjes/kaarsvet geur over.

 

Sommigen steken hem buiten aan en tillen hem dan naar binnen. Omgekeerd bij het uit doen.

Of het nou slim is om te gaan zeulen met een brandende kachel mag ieder voor zichzelf uitmaken.

 

Wat een beetje helpt is de kachel in lage stand aansteken en eerst laten opwarmen voordat je hem hoger draait.

Bij het uitdoen eerst een kwartiertje op de laagst mogelijke stand voordat je de pit helemaal naar beneden draait en de kachel dooft.

 

Ik weet niet waarom je nu met petroleum stookt @Pollek want het heeft wel meer nadelen.

 

Het is net zo gezond als 100 kaarsen in huis laten branden. Een koolstofmono-oxide (CO) melder is wel een must. Mocht je een koolstofdioxide (CO2) meter in huis hebben, probeer die dan onder de 800 ppm te houden. Toen ik aan het testen was met mijn kachels, was een bovenraampje openzetten niet genoeg. En dan heb je nog de andere schadelijke verbrandingsproducten die vrij komen.

 

Doordat je zoveel moet ventileren en dus weer warmte verliest, is petroleum pas goedkoper dan de CV als de gasprijs grofweg twee keer zo hoog is als een liter petroleum.

 

Ik heb ze uitsluitend voor noodgevallen omdat ik geen schoorsteen heb of kan improviseren. Gas is de andere schoorsteenloze optie, maar dat veroorzaakt nog meer vocht in huis dan de verbranding van petroleum, maar wel minder schadelijke stoffen. Toen ik eens een paar jaar in een caravan moest wonen kon je precies zien wie met gas of petroleum stookte in de winter. Bij de gasstokers dropen de druppels van de ramen... Gelukkig had ik in die oude stacaravan van 1000 euro voor 1700 euro CV laten plaatsen op propaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank @Raycoupe voor de uitvoerige uitleg. 
 

Die petroleumkachel is een noodoplossing. We zijn ons huis grondig aan het verbouwen vandaar. 
 

Slepen tijdens het aan/uit doen doe ik zowiezo niet met die kachel. Hoewel het wel wordt aangeraden in de handleiding … Ventilatie hou ik scherp in de gaten. Bij de aanschaf van die kachel heb ik meteen een  koolmonoxidemeter aangeschaft. tzt wil ik die kachel alleen nog in de schuur gebruiken, in huis komt een houtkachel. 
 

Als ik het goed begrijp kan mijn partner nu dus kiezen: of een beetje petroleumgeur voor lief nemen, of in de kou zitten. Dan lijkt de keuze me simpel. Misschien kan ik haar zover krijgen dat ze vast een flinke voorraad hout gaat hakken. Krijgt ze het in ieder geval lekker warm 🤣

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...