Ga naar inhoud
GENEGEERD

Noodkast (eerste redding)


Down

Aanbevolen berichten

 

Indien er nood uitbreekt om welke reden dan ook, wil ik een eerste noodkast hebben met wat basisspullen die handig zijn. De kast is nu een rommeltje en ga deze in de loop der tijd aanvullen met de broodnodige spullen. Ik pak eerst de spullen die ik heb in huis en kijk naar wat ontbreekt om het uiteindelijk compleet te maken. Het is niet de doelstelling dat deze kast een voorraad heeft om een maand vooruit te kunnen, maar een weekje overleven zou ik wel prettig vinden. 

 

De kast bevind zich in de gang die omringd is door draagmuren en naar buitenslaande deuren, ramen kunnen afgedicht worden indien noodzakelijk. De gang kan als eerste nood gebruikt worden indien ik zou moeten schuilen om welke reden dan ook. Dit is mijn eerste basis punt van waaruit ik ook zou moeten vertrekken indien noodzakelijk. 

Noodkast.thumb.png.49cd689b77ba7f7dc335bf2d89e65d3e.png

 

Wat komt er in:

Water, gas, en stroom voor een week.

Voeding en medicatie voor een week.

Survival tas, indien nood aan de man.

 

Indeling vanaf de grond:

1. Water.

2. Pot, blik en afgesloten spullen.

3. Nutsvoorziening.

4. Survival voorziening.

5. Overige voeding niet essentieel.

 

Waar te beginnen?:

Het eerste wat ik nu ga doen is zorgen dat onderin de boel vol komt te staan met pakken water, makkelijk stapelbaar en goed te rouleren i.v.m. houdbaarheid. Ik wil minimaal 2 liter water per dag en dat betekend dat ik 14 liter drink water moet hebben. De ruimte wat vervolgens overblijft, kan ik gebruiken voor potten en/of blikken. Ik zet dit op de grond omdat bij een hoge waterstand (om welke reden dan ook) er niets mee kan gebeuren. Mocht er brand uitbreken en de boel nat worden op de vloer, dan staat dit prima zonder risico als voorbeeld. Uiteraard is het ook zo dat als de rioleringen het begeven, ik niet mijn kwetsbare spullen in de stront krijg te zitten (je weet maar nooit). 

 

Voor potten en blikken pak ik voeding wat ik ook dagelijks gebruik, ook hier wil ik rouleren en niet wachten tot de uiterste houdbaarheidsdatum. Ik ga niet voor voeding waar alle vitaminen en mineralen inzitten omdat het slechts mijn eerste noodplek is die niet is bedoelt om in te bunkeren. Ik kan prima een week lang leven op groenten en wat vis, lekker is anders natuurlijk, maar dat doet er niet toe voor een weekje noodrantsoen. 

 

Na mijn voeding en water wil ik nutsvoorzieningen hebben: Gaspotten, accu, batterijen, zaklampen, vuur, HAM radio, telefoon (diverse netwerken), filter (voor water en lucht); de basis om een week afgesloten te kunnen zitten en de mogelijkheid om verbinding met de buitenwereld te maken. Het filtersysteem voor lucht is in zekere mate beperkt en niet onuitputtelijk. Het doel is een eerste lucht vervuiling te overleven (ook al zou het maar om rook gaan). Het is wel zo, dat ik met beperkte mogelijkheden de ruimte zo luchtdicht mogelijk wil maken op den duur, in uiterste nood ligt er een bus PUR klaar straks. 

 

Na dit wil ik mijn survival tas hebben wanneer ik daadwerkelijk de woning moet verlaten, wat daar inkomt en hoe ik dat doe maak ik later een ander onderwerp voor aan en ga ik niet in dit topic bespreken om overzicht te houden. Daarnaast komt daar meer bij kijken en wil ik nu geen geld of tijd verspillen daarin. Ik moet eerst mijn snelle noodvoorziening klaar hebben. 

 

Uiteindelijk heb ik nog een plank over (staat niet vast en kan allemaal aangepast worden) waar ik overige voeding en spullen op kan plaatsen. Ik zie dit als spullen die niet essentieel zijn voor mijn eerste overleving. Voor mij betekend dit dat ik er thee, koffie, zakjes, rijst en etc. er neer ga plaatsen. Mocht er brand uitbreken en rook komen te staan dan mag dit vervuilen. Het is het dagelijkse spul wat ik anders ook zou gebruiken en waar geen noodzaak bij zit, het is in feite zelfs luxe. 

 

En nu?:

Water ophalen en potten/blikken met voeding. Daarna een lijstje maken (met kosten) en hier weer een berichtje plaatsen van de eerste verandering. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beetje bij beetje meer verzamelen, voor nu mis ik voornamelijk ontbijt producten en moet een bakje met hygiene producten klaarmaken. 

 

 

Verder water in de koelkast en losse flessen met water gevuld voor in de diepvries (i.v.m. stoormuitval).

Drinkengangkast-1.thumb.png.feb83e8f7616db870f51d3fa86bb175e.png

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Valt nog veel eten te verzamelen, maar kruiden en ander spul zet ik hier niet in. Netjes indelen komt later wel, het doel is dat het straks mooi compact gaat worden omdat ik er nog niet ben met alles. Voor nu alleen nog het broodnodige en dan wekelijks/maandelijks aanvullen afhankelijk van budget (armoede grens, maar ik klaag zelf niet!). Vlees is even uitzoeken, want wil dit zelf gaan wecken omdat de blikken mij tegenvallen. 

 

Wanneer ik denk dat het eten compleet is, leg ik alles uit op tafel en maak een foto met overzicht, mocht er dan iets ontbreken wat echt essentieel is dan hoop ik dat iemand mij daarop attendeert. Voor nu eerst zelf verder zoeken en afweging maken van kwaliteit vs. prijs. Ik moet nog noten, chocolade en etc. hebben en kan nog wel 100 dingen bedenken. 

 

Etengangkast-1.thumb.png.53570a447d4c51e530bade9855652b2f.png

 

PS: Speciaal droog opbergen doe ik niet in deze kast, ik gebruik dit (behalve het zout dan 🙃

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

Dank je,

 

Nu ik heel veel keuzes heb gemaakt de afgelopen dagen kan ik verder en weet ik beter waar ik aan toe ben. Ik zou graag verder willen gaan en maak zo snel mogelijk een lijst met de voeding. Ik merk dat er alweer van alles mist omdat ik nooit voorraad had en er toch heel makkelijk spullen uithaal om te gebruiken nu ik het heb. Voor mijzelf staat voeding hoog op mijn lijstje om mee bezig te zijn omdat ik ook met mijn gezondheid aan de slag wil. Daarnaast vallen heel veel dingen die ik wou doen nu af en kan er ook tijd voor maken. 

 

Het grootste probleem blijft vlees en wil graag leren cannen. Zorgen dat ik combinaties krijg die in 1 pot zitten en zo op het vuur kunnen is voor mij het mooiste wat er maar is uiteindelijk en hoop dat mij dit gaat lukken. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik, en dan... dan is dit onderwerp afgelopen of ik deel nog een paar linkjes van kijk eens wat ik heb gevonden? Heb ik het dan gedaan?

 

 

Ik heb liever de reactie:

Dit is een link van een winkel waar je voor 3 euro potten koopt (of je hergebruikt je hak groente potje), deze groente kun je nu spotgoedkoop kopen, dit is je azijn en zout wat je nodig bent en je doet dit om het in te wekken. Dus het forum heeft mogelijk de informatie, internet staat er vol mee, maar er is geen persoonlijke beleving en de info is immens waardoor twijfel toeslaat en wat ik zie op sociale media kost een vermogen... Is iemand hier mee geholpen op een forum en nodig de reactie uit om op YT te kijken dan uit om hier verder te gaan? Wat is dan het doel van het forum en waarom zou ik hier dan blijven? Iedereen kan heel veel vertellen, maar het is allemaal van internet geplukt en een beetje persoonlijke begeleiding is er dan niet meer. Waarom zou ik hier nog willen blijven als ik te horen krijg dat ik het maar op internet moet opzoeken. 

 

laten we het letterlijk doen:

Ik heb prij in de tuin staan en wil het wecken/cannen maar weet niet hoe. Ik heb letterlijk 25 euro op tafel contant liggen maar geef het liever niet uit. En nu dan? Op internet zoeken en tot ziens... waarom zou ik nog terugkomen nu? In het voorjaar kunnen we vertellen dat je voor 49 cent een immense lading prij kunt kweken. We kunnen ook nu alvast vertellen om potten te verzamelen, het is niet een moment opname dat je iets doet (dat is duur), het gaat om de beleving en het voorbereiden; het is niet voor niets preppen!

 

Letterlijk:

https://www.youtube.com/watch?v=d5bX9y-V5jk

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja mijn waarde, als je er zó in staat zal alleen één op één contact je iets opleveren.

En dat kon nog wel een dingetje worden, want o.a. ik ben niet van plan om wie dan ook hier thuis uit te nodigen om samen te gaan inmaken.

Evenmin ga ik naar iemand anders. Dus je zult moeten aannemen dat er kennis op dit forum (of bij zoals jij het noemt, de buren) bestaat waar je iets aan hebt, of je gaat net zo lang aanklooien tot je het door schade en schande zelf onder de knie hebt gekregen. Beiden is mogelijk, maar ik weet wel dat ik in de loop der jaren veel heb opgestoken van het internet, op welke wijze dan ook. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...