Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hulp mbt mensen met zelfmoord gedachten


Aanbevolen berichten

Aan een ieder die op dit moment worstelt met gevoelens of gedachten over zelfdoding wil ik aanraden op de onderstaande link te klikken voor hulpverlening gericht op deze issues. Hulp helpt bij dit soort gevoelens, gedachten en neigingen. Deze hulp is anoniem beschikbaar voor jou via onderstaande link.

 

Hulpverlening

 

 

Voor degenen die de nieuwsberichten met betrekking tot de zelfdoding hebben geschreven. Er wordt in de Nederlandse media terughoudend over gerapporteerd omdat de manier waarop je rapporteert een negatief of een positief effect kan hebben op mensen die hiermee worstelen. Als je wilt weten wat de adviezen op dit gebied zijn, zie dan onderstaande link.

advies communicatie over zelfdoding

 

 

Kleine update: ik heb geprobeerd het AD te bereiken om ze te wijzen op de adviezen van 113, met nadruk op tip 4 (ze insinueren namelijk een direct verband dat leidde de zelfdoding.). Ik heb ze niet kunnen bereiken. Ik heb geen twitter, maar misschien dat iemand anders die dit ook aan het hart gaat, het even via Twitter bij het AD wil aankaarten dat deze manier van berichtgeving niemand helpt.

aangepast door antivirus
update toegevoegd
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@antivirus ik waardeer je bericht en inzet. Meen ik oprecht.

 

Vanuit mezelf gekeken: die is een prepper forum. Geen Libelle bijlage of nu.nl. De dood bespreekbaar (kunnen) maken moet (hier vooral) kunnen. Het is 1 van de motieven tot preppen. Misschien wel de grootste.

Die oerkracht vorm geven in je handelen, denken en doen.

Edit: sterker nog, menig prepper gaat in zn hoofd en voorbereidingen diverse scenario's af. Die veelal met het vermijden van (voortijdig) sterven te maken hebben, van zichzelf...maar ook van anderen. Ziektes, honger, geweld...het speelt alle allemaal een rol.

En ook zelfmoord. En dan vooral van anderen. En de impact die dat kan (gaan) hebben op je eigen veiligheid en preps. 

Ik wil je goede bedoelingen niet bagetaliseren of wegwuiven, maar nogmaals, dit is een preppers forum. 

 

 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Info_junky zei:

@antivirus ik waardeer je bericht en inzet. Meen ik oprecht.

 

Vanuit mezelf gekeken: die is een prepper forum. Geen Libelle bijlage of nu.nl. De dood bespreekbaar (kunnen) maken moet (hier vooral) kunnen. Het is 1 van de motieven tot preppen. Misschien wel de grootste.

Die oerkracht vorm geven in je handelen, denken en doen.

Edit: sterker nog, menig prepper gaat in zn hoofd en voorbereidingen diverse scenario's af. Die veelal met het vermijden van (voortijdig) sterven te maken hebben, van zichzelf...maar ook van anderen. Ziektes, honger, geweld...het speelt alle allemaal een rol.

En ook zelfmoord. En dan vooral van anderen. En de impact die dat kan (gaan) hebben op je eigen veiligheid en preps. 

Ik wil je goede bedoelingen niet bagetaliseren of wegwuiven, maar nogmaals, dit is een preppers forum. 

 

 

 

Dankjewel. Ik ben helemaal voor het bespreekbaar maken van de dood. Ik ben ook voor het bespreekbaar maken van zelfdoding. Dit zijn beiden voor mij geen taboe. Dus deze onderwerpen onbespreekbaar maken was voor mij niet het punt van mijn vorige bericht. Ik ben hier niet om te censureren.

 

Maar dat dit een preppers forum is betekent niet dat hier geen mensen mee lezen die geholpen zouden kunnen zijn met een link naar suicidepreventie, na het lezen van een krantenbericht die, overigens ongegrond, corona aanwijst als reden dat een prominent persoon tot zelfdoding is overgegaan. Dit verband is enkel op basis van speculatie getrokken, en dat is onverantwoordelijke journalistiek. Bij zelfdoding gaat het eigenlijk altijd om een combinatie van factoren, en meestal is men er na jaren onderzoek en als familie met elkaar praten er nog niet over eens wat nou de oorzaken/redenen/aanleidingen waren. Maar dit soort slechte journalistiek kan mensen, die daarvoor kwetsbaar zijn, ontregelen. Iemand die bijvoorbeeld al met een angststoornis zit, ziet in dit soort nieuwsberichten bevestiging van zijn angsten. Hierbij moet je denken aan de gedachte; "als een prominent persoon, (die minder te vrezen heeft dan ik, want een prominent persoon heeft meer geld, resources, kennis, invloed) vanwege Corona tot zelfdoding kiest, dan betekent dat dat er voor mij al helemaal geen hoop is." Dit is een gevaarlijke gedachte die niet klopt omdat hij gebaseerd is op een niet bestaand verband. Er is wel hoop, er zijn behandelingen, je bent niet de enige, er is hulp, en er is licht aan het eind van deze spannende periode.

 

En ik kan niemand ergens toe dwingen, maar het kost niemand hier iets, behalve wat tijd, om de communicatieadviezen rondom zelfdoding door te lezen die ik mijn vorige post had gelinked. Misschien dat we daarmee met zijn allen uiteindelijk maar een iemand de goede richting in sturen. Dan neem ik het voor lief dat er mensen zijn die mijn post beter in de Libelle vinden passen. ?

 

  • Leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, antivirus zei:

 

Dankjewel. Ik ben helemaal voor het bespreekbaar maken van de dood. Ik ben ook voor het bespreekbaar maken van zelfdoding. Dit zijn beiden voor mij geen taboe. Dus deze onderwerpen onbespreekbaar maken was voor mij niet het punt van mijn vorige bericht. Ik ben hier niet om te censureren.

 

Maar dat dit een preppers forum is betekent niet dat hier geen mensen mee lezen die geholpen zouden kunnen zijn met een link naar suicidepreventie, na het lezen van een krantenbericht die, overigens ongegrond, corona aanwijst als reden dat een prominent persoon tot zelfdoding is overgegaan. Dit verband is enkel op basis van speculatie getrokken, en dat is onverantwoordelijke journalistiek. Bij zelfdoding gaat het eigenlijk altijd om een combinatie van factoren, en meestal is men er na jaren onderzoek en als familie met elkaar praten er nog niet over eens wat nou de oorzaken/redenen/aanleidingen waren. Maar dit soort slechte journalistiek kan mensen, die daarvoor kwetsbaar zijn, ontregelen. Iemand die bijvoorbeeld al met een angststoornis zit, ziet in dit soort nieuwsberichten bevestiging van zijn angsten. Hierbij moet je denken aan de gedachte; "als een prominent persoon, (die minder te vrezen heeft dan ik, want een prominent persoon heeft meer geld, resources, kennis, invloed) vanwege Corona tot zelfdoding kiest, dan betekent dat dat er voor mij al helemaal geen hoop is." Dit is een gevaarlijke gedachte die niet klopt omdat hij gebaseerd is op een niet bestaand verband. Er is wel hoop, er zijn behandelingen, je bent niet de enige, er is hulp, en er is licht aan het eind van deze spannende periode.

 

En ik kan niemand ergens toe dwingen, maar het kost niemand hier iets, behalve wat tijd, om de communicatieadviezen rondom zelfdoding door te lezen die ik mijn vorige post had gelinked. Misschien dat we daarmee met zijn allen uiteindelijk maar een iemand de goede richting in sturen. Dan neem ik het voor lief dat er mensen zijn die mijn post beter in de Libelle vinden passen. ?

 

Ik denk dat het best goed is als je hier aparte een topic voor opent, je bent een goede door denker @antivirus en realistisch.

Wij hebben ontzetten veel zeer ernstige dingen mee gemaakt, en zijn er steeds weer op eigen kracht uit gekomen.

We willen best mee denken voor leden die het heel somber zien, of zelf geen uitweg meer zien, we zijn op een zeer breed vlak ervaringsdeskundigen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik even mee beginnen.

 

Een ding een mens kan zeer veel hebben en kan bijzonder sterk zijn, geef niet op, je komt er wel weer boven op, dat is onze ervaring,

doe nooit drastische dingen, laat alles eerst bezinken, geeft het tijd.

 

Maak als het kan een stevige wandeling in de natuur, het je blik groten deels boven de horizon.

Want slenteren met je blik naar beneden, zet aan tot piekeren, dus dat gaan we niet doen.

 

Zo daar laat ik het eerst bij, tot gauw en weet dat hier mensen zitten het de hart op de juiste plak je staat er niet alleen voor.

Zelf het ik ook veel aan deze toffe mensen gehad, vaak kon ik mijn ei aan hun kwijt, besef alleen dat je ook reacties kan krijgen dat je even moet slikken, een reactie waar je even nog niet aan toe bent.

Maar die zal waarschijnlijk even op een fijne manier corrigeren worden, ja we leren allemaal en kunnen prachtige mensen worden, we waarderen elkaar op, schragen elkaar.

 

Jij hebt ook één van ons het komt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...