Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : appelsap


lewieke

Aanbevolen berichten

Vandaag uit 60 kg appels 28l appelsap gehaald. Super lekker. Het geperste sap is stukken beter dan dat uit de centrifuge. Ik heb alle appesl gewassen, de beschadigde delen verwijderd, alle appels in 16 stukjes gesneden, daarna door de appeleter gehaald om ze te hakselen, daarna geperst. In totaal 5 uur werk, afwas inbegrepen. Maar het resultaat mag er zijn !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 2 maanden later...

Deze week 98 kg appels gekocht. Ze zijn van vorig seizoen en verloren dus wat vocht. Uit 98 kg haalde ik 42 l sap. Naar mijn gevoel is dat wat weinig. Dit heeft ook te maken met het budgetpersje waarover ik beschik. Omdat ik vind dat te veel van de appel wordt weggegooid, ben ik begonnen met een testje waarbij ik 5l appelsap wil vergisten tot appelwijn van ongeveer 12°. Het voordeel is dat die kan bewaren. Eerst wil ik proberen met wijn, nadien wil ik een appelchampagne produceren.

 

In de toekomst wil ik de uitgeperste appelprut laten vergisten door er water en gist aan toe te voegen. Op die manier wil ik alle suikers uit de appels halen en gaat er niets verloren. Wat overblijft gaat in het compostvat.

 

De eerste 5 liter staat hier in de woonkamer te pruttelen. Als deze test lukt, heb ik nog wat spectaculairders in petto.Om een en ander tot een goed eind te brengen doe ik een beroep op vrienden met brouw-ervaring én kan ik een beroep doen op een paar chemici en biologen.

 

Een beeldje van de eerste test. De bolfles is voor een deel gevuld, het kleine flesje zal ik gebruiken om de vloeistof over te hevelen. Fascinerend om water in wijn te zien veranderen. Nog een reden om suiker te preppen. Je kan 'm omzetten in alcohol.

 

[ATTACH=CONFIG]18821[/ATTACH]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De appelwijn, nog altijd heel troebel, heeft intussen een alcoholgehalte van ongeveer 5%. Als de gistwerking vertraagt voeg ik enkele lepeltjes suiker toe. Zonder poespas, gewoon in de fles. Ik rekende het na en ik hoop met mijn brouwsel ongeveer 12.5% alcoholpercentage te bereiken. Wellicht heb ik hiervoor ongeveer een jaar nodig. Stiekem heb ik ook al even geproefde en er komt stilaan ook wel smaak in het goedje.

 

Intussen hevelde ik de wijn over in de kleine 5l fles.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...