hamster Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Hey allemaal (PROBLEEM OPGELOST ) ben al een tijdje bezig aan het klungelen maar loop vast op electronica, ik hoop dat er iemand hier op het forum is mij kan helpen. om even toe te lichten wat ik van plan ben te maken zie volgend plaatje dit is dus de lotus grill zie link van de consumentenbond het gaat mij nu om de mini fan regelaar onderaan de tekening,de rest is metaalbewerking en daar heb ik geen moeilijkheden mee. ben tot dit gekomen zie volgend voorbeeld (er zal vast wel wat fouten inzitten ) maar wat mis ik of wat doe ik fout???? antwoorden in de meest makkelijke taal graag en niet met technische bewoordingen komen , ben ook maar een leek alvast bedankt Hamster. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Dreutel Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Sorry, maar ik dacht eerst dat je grill een stortbak was, en daarna dacht ik dat het een slacentrifuge was, dus aan mij heb je niks! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Is het niet mogelijk om een 6/9/12 volt kachel ventilator met Print(Met dus de Electronica erop) te bemachtigen?Dus uit een oud kacheltje?Het gaat nu dus om de print!!!!!Niet om de ventilator zelf! Een print uit een MAGNETRON is te complex !!!!!! Gewoon simpel houden!!!! Je gebruikt natuurlijk alleen de zwakstroom componeneten(Gedeelte)220 V voeding er afhalen!En van daaruit aanpassen. Dus met sensors en eventuele potmeter(voor toerental).Deze kachel ventilators zijn natuurlijk te groot.Kijk goed naar de spanning die op de ventilator staat en schrijf op. .Zoek een andere ventilator met de juiste afmeting en spanning(In hifi apparatuur dat kapot is) videorecorder, Beamer, magnetron!!!!!!!!(Hitte bestendig en vocht bestendig) Alle electronica componenten overzetten naar je grill en experimenteren. Natuurlijk geen plastic ventilatortje nemen.En een potmeter(Toerentalknop )kun je er zo tussen zetten wanneer niet aanwezig op de print. Zelf pruts ik het ook allemaal in elkaar.MET VALLEN EN OPSTAAN.Handig boekje is ELECTRONICA Echt niet moeilijk 1-2-3 (http://www.elektor.nl/products/books/electronics/nl-elektronica-echt-niet-moeilijk-1-2-3.11982.lynkx Dit boekje heb ik tweedehands gekocht in een Winkel van Sinkel voor 5,00 Euro. Gebruik(Koop) speciale hoog amperage oplaadbare batterijen.Bedoelt voor energie slurpende electronica te voeden.Bezuinig hier niet op !! Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Keyser Suze Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Twee ikea solar batterijen op een computer fan van 12 volt? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Gast Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Twee ikea solar batterijen op een computer fan van 12 volt? Ik denk dat de gebruikte types ventilators uit computers te groot zijn.En die van Laptops zijn allemaal van plastic. Het moest namelijk een MINI ventilator zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 @hamster allereerst de weerstand bruin rood rood dit is geen 220 ohm maar 1,2 kohm en de weerstand oranje wit rood is geen 3.1Kohm maar 3,9Kohm is wel handig iets voor de meeste mensen ) (http://www.weerstandcalculator.nl/ ) De 317 is de LM317 en dit is een spanningsregelaar wat men in dit schema doet is de uitgangsspanning regelen (ergens wel slim want je batterij zal langzaam in voltage dalen en door gebruik te maken van de LM317 heb je een regelaar en een constante spanning ). de condensatoren die men in deze schakelingen gebruiken zijn vaak voor de ingangspanning 0,1 micro farad en voor de uitgangsspanning 1 micro farad en ik heb het vermoeden dat je schema niet helemaal correct is want als je naar deze site kijkt zie dat C1 op de ingang zit van de LM317 en C2 op de uitgang zit van de LM317 en het schema wat je daar ziet is nagenoeg een standaard circuit op deze site kun je dus ook de waarde invullen voor je weerstanden om je uitgangsspanning te zien http://diyaudioprojects.com/Technical/Voltage-Regulator/ ik hoop dat ik je wat geholpen heb Overigens een interessant concept waar men wel over nagedacht heeft maar het koelen dmv dat lucht systeem is wel een verlies punt men had beter isolatie materiaal kunnen gebruiken aan de buitenkant van die ''spiegel '' (opvang oliereservoir) want dan gebruik je aanzienlijk minder houtskool en batterijen maar bedankt voor je post gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 Je hebt ook 5 volt computer fans (zitten op videokaarten ed dus niet van de voeding of CPU ) en aangezien de weerstand waarden van @hamster ga ik van een 5 volt fan uit Hamster bekijk dat filmpje op die site is handig voor je gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2014 @frans81 @Keyser Suze beiden hebben jullie gelijk en ik denk dat platic wel kan er komt namelijk geen hitte bij, misschien dat een fan uit de pc wel kan? heb nog een oude dvd speler staan misschien dat ik die ga gebruiken (de fan dan) Ik denk dat de gebruikte types ventilators uit computers te groot zijn.En die van Laptops zijn allemaal van plastic. Het moest namelijk een MINI ventilator zijn. Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2014 dat zocht ik dus maar hoe kun je die het beste regelen? door tussen voeding en batterij een potmetertje te plaatsen? Je hebt ook 5 volt computer fans (zitten op videokaarten ed dus niet van de voeding of CPU ) en aangezien de weerstand waarden van @hamster ga ik van een 5 volt fan uit gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 dat zocht ik dus maar hoe kun je die het beste regelen? door tussen voeding en batterij een potmetertje te plaatsen? @hamster het potmeterje is dus op de middelste poot aangesloten dus van het regel deel van dat IC er gaat een spanning in en er komt een spanning uit deze schakeling zit dus tussen je batterij en het motortje van de fan in (onderaan die site (http://diyaudioprojects.com/Technical/Voltage-Regulator/ ) staat een filmpje moet je maar eens kijken . ik zou wel het ventilatortje zo ver mogelijk weg houden van de warmte bron want ik heb er ervaring mee dat ze makkelijk weg smelten (bij mijn woodgas stoves ) ( ook de batterijen weg houden bij de warmte want koude is niet goed voor een batterij maar te warm ook niet Zo groot hoeft de fan niet te zijn hoor (qua luchtverplaatsing ) ik denk dat zo'n kleine 5 volt fan voldoende is .(ook aangezien je foto een 4 batterijen voeding laat zien ) Nog een optie is een fan zelf maken klinkt moeilijk maar volt toch wel mee (een goed motortje met een blikken schoepenwiel )( http://www.imrisk.com/forge/forge.htm ) gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2014 ik ga met deze aan de slag http://www.instructables.com/id/LM317-portable-voltage-regulator/ niet in een blikje natuurlijk en ik gebruik printplaatconnector voor aansluiting met ikea solar lamp @hamster het potmeterje is dus op de middelste poot aangesloten dus van het regel deel van dat IC er gaat een spanning in en er komt een spanning uit deze schakeling zit dus tussen je batterij en het motortje van de fan in (onderaan die site (http://diyaudioprojects.com/Technical/Voltage-Regulator/ ) staat een filmpje moet je maar eens kijken . ik zou wel het ventilatortje zo ver mogelijk weg houden van de warmte bron want ik heb er ervaring mee dat ze makkelijk weg smelten (bij mijn woodgas stoves ) ( ook de batterijen weg houden bij de warmte want koude is niet goed voor een batterij maar te warm ook niet Zo groot hoeft de fan niet te zijn hoor (qua luchtverplaatsing ) ik denk dat zo'n kleine 5 volt fan voldoende is .(ook aangezien je foto een 4 batterijen voeding laat zien ) Nog een optie is een fan zelf maken klinkt moeilijk maar volt toch wel mee (een goed motortje met een blikken schoepenwiel )( http://www.imrisk.com/forge/forge.htm ) gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Wafels Geplaatst: 11 februari 2014 Delen Geplaatst: 11 februari 2014 @hamster dat is ook een goede oplossing , maar let wel op zijn toegepaste voltage en ik vind het jammer dat hij niet echt een stroomschema getekend heeft gr will Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
hamster Geplaatst: 11 februari 2014 Auteur Delen Geplaatst: 11 februari 2014 stond er gewoon in Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.